• Sundaymorning

Hur orkar man spy?

"Att vara gravid är ingen sjukdom". Vilket skämt..
    När man spytt upp allt man ätit gång på gång på gång på gång.. Vad kallas det? När det kurrar i magen trots att man precis ätit en smörgås som antagligen snart kommer att komma upp..

Jag har en underbar sambo som tar hand om sin 3åring samtidigt som hans flickvän bara ber om saker och spyr och gnäller.. Trodde att det hade blivit bättre men nu 11+3 har det blivit 3 resor värre. Har gått så långt att jag överväger abort för att jag känner mig helt värdelös och ledsen..

Har ni nå tips på hur man står ut?

• Svar på tråden Hur orkar man spy?
  • Millan1984
    Sundaymorning skrev 2015-11-04 11:46:47 följande:
    Okej! När tog du dom? På kvällen?
    jag tog på morgonen, när det verkade så höll det i sig i ett par timmar, sen tog jag en till, så att jag skulle orka tills man kom hem...när jag var hemma tog jag inga, då man liks hade toan i närheten....men jag kunde spy ca 5 ggr per dag om jag hade otur
  • Sundaymorning
    Millan1984 skrev 2015-11-04 11:57:29 följande:
    jag tog på morgonen, när det verkade så höll det i sig i ett par timmar, sen tog jag en till, så att jag skulle orka tills man kom hem...när jag var hemma tog jag inga, då man liks hade toan i närheten....men jag kunde spy ca 5 ggr per dag om jag hade otur
    Provade i början och det hjälpte inte.. Nu spyr jag direkt jag går ur sängen så blir svårt.
    Får prova att ta en på kvällen. Var du yr?
  • Liidich

Förstår det, tur du har mannen hemma.
    Nej inga fler barn, har hund och hon får absolut inte den motion hon behöver på dagarna med mig. Korta men behövliga promenader, tur mannen min tar henne längre när han kommer hem. Man får ångest.

Är less på att må illa.
    Och läser att folk har mått illa till vecka 17 då får jag panik. :(

• Millan1984

oj...yr...det minns jag inte...men jag hade lite fruktsallad med mig varje dag för att hela tiden ha nått i magen....tog några skedar då och då....3 år sen jag var gravid :p

• Millan1984
    Liidich skrev 2015-11-04 17:05:18 följande:

Förstår det, tur du har mannen hemma.
    Nej inga fler barn, har hund och hon får absolut inte den motion hon behöver på dagarna med mig. Korta men behövliga promenader, tur mannen min tar henne längre när han kommer hem. Man får ångest.

Är less på att må illa.
    Och läser att folk har mått illa till vecka 17 då får jag panik. :(

Det var tuffa 17 veckor, men efter det hade jag en drömgraviditet. dottern föddes i maj, men allt var så lätt att jag hade kunnat vara gravid till augusti utan problem :p fick dock karpaltunnel i ena handen, kunde inte dricka cola eller äta för fet mat (sura uppstötningar), men i övrigt var det helt underbart...
  • Irmisans

Kämpa på! Vet hur hemskt det är. Har kräkts sedan v. 9 och är nu i v. 23 och en bra dag kräks jag 5-8 gånger... käkar lamektal komp (tror de heter så) 3-4 tabletter om dagen och det gör STOR skillnad. Äter jag inte dem behåller jag inte ens vatten. Nu har jag till och med slutat gå ner i vikt. Har varit sjukskriven sedan v. 9 och längtar till jobbet. Hoppas att det är värt det... :/

Oplanerad Mamma
  • Liidich

Hur är det idag sundaymorning?
    Jag är tillbaka på jobbet idag. Men sitter på hel spänn ifall jag skulle bli illamående lr yr igen.

Har du berättat för ditt jobb än??

Men det är så konstigt igår ville jag bara gräva ner mig för jag mådde så dåligt och idag kan jag gå till jobbet. Vill att detta ska vara över.

• Ruter

Jag är i samma situation gravid i 10+6 mår konstant illa och kräks till och från. Fått lergigan comp utskrivet men de gör bara att jag orkar upp ur sängen men inte så illamåendet försvinner helt. Har senaste veckan levt på enbart blåbärssoppa. För 1 1/2 vecka sedan va det så illa att jag blev inlagd och fick dropp, blev något bättre men fortfarande bara blåbärssoppa som gäller. Mjölkprodukter är bara att glömma de är bara ner och vänder.

Är helt slut och varit hemma från jobbet i 1 1\2 vecka nu,sitter och väntar på att BM ska ringa så jag kan fråga om sjukskrivning för att inte alls hur jag ska orka jobba när jag mår såhär.

• Sundaymorning
    Liidich skrev 2015-11-05 08:12:54 följande:

Hur är det idag sundaymorning?
    Jag är tillbaka på jobbet idag. Men sitter på hel spänn ifall jag skulle bli illamående lr yr igen.

Har du berättat för ditt jobb än??

Men det är så konstigt igår ville jag bara gräva ner mig för jag mådde så dåligt och idag kan jag gå till jobbet. Vill att detta ska vara över.

Ja hundar anpassar sig som tur är ????

Nu har jag träffat en läkare som ville sjukskriva mig direkt men jag vill prova lergigan comp först och se vad som händer.
    Tror dom hjälper!? Får däremot ordentligt med hjärtklappning och torr i ögonen men det är det värt jämfört med att spy konstant.
    Nu har jag till måndag på mig att se hur jag mår annars blir jag hemma i några veckor.

Jag fick lov att berätta för chefen och det är skönt..

Ja att vara gravid är värre än värsta bakfyllan plus magsjukan på samma gång!!
  • Sundaymorning
    Irmisans skrev 2015-11-04 20:42:01 följande:

Kämpa på! Vet hur hemskt det är. Har kräkts sedan v. 9 och är nu i v. 23 och en bra dag kräks jag 5-8 gånger... käkar lamektal komp (tror de heter så) 3-4 tabletter om dagen och det gör STOR skillnad. Äter jag inte dem behåller jag inte ens vatten. Nu har jag till och med slutat gå ner i vikt. Har varit sjukskriven sedan v. 9 och längtar till jobbet. Hoppas att det är värt det... :/

Oplanerad Mamma
    Åh herregud, hur överlever du? Stackars dig!!
Svar på tråden Hur orkar man spy?