• Phaa

Hjälp! Tvillingar aldrig mätta!!

Jag vädjar till er tvilling mammor där ute om hjälp och råd! Jag är 22årig omföderska till två tvilling flickor som nu är 10v galma. Flickorna föddes i v 35 + 0, 19/8 och jag kan helt ärligt säga att jag känner mig helt knäckt. Jag gråter regelbundet sedan de föddes då jag känner mig så fruktansvärd, ångestfylld, stressad, otillräcklig och kan komma på mig själv i stunder där hag känner att jag inte vill se eller höra mina små. Jag är rädd att stöta bort mina barn för att jag inte kan hålla jämn takt med dem.De skriker och skriker och skriker. De är aldrig mätta. Jag är fastvuxen i soffan och matar dem med 1,5 till 2timmars mellanrum från kl 7 på morgonen till kl 21 på kvällen och därefter var 2,5 till 3 timme på natten. Utöver det vill den ena tvillingen inte sov. Hon gallskriker i timmar för att inte somna, inte ens i vagnen! Jag kan gå i timmar och hon skriker och skriker.

Vad ska jag göra? Jag är FÖRSTÖRD. Jag hinner inte ens kissa, knappast äta.

• Svar på tråden Hjälp! Tvillingar aldrig mätta!!
  • Alexi
    Phaa skrev 2015-11-04 17:00:12 följande:
    Pappa är sedan 2månade nyanställd som säljchef på ett företag och kan enligt lag ta ut föräldrarledighet men hans chef har mer eller mindre uttryckt sig med att om pappan tänker på sitt eget bästa så vore det inte ett "smart drag" att ta ut döräldrarledigheten inom närmaste 3-4 månaderna innan han kommit in i företaget.
    Fast alltså, vill man ens jobba på ett företag där arbetsgivaren inte har någon förståelse alls för att den anställdes fru håller på att gå under med tre barn varav tvillingar på två månader? Se till att pappan hjälper dig, din situation är ju helt orimlig! Vem tar hand om storasyskonet?
  • Pedalen

Avlastning.... Mannen, din familj, sambons familj, grannen... Vem som, bara de kan bära, byta en blöja eller fixa mat till dig, gå en sväng med vagnen eller vad som. Min svärmor var guld värd när våra tvillingar föddes, en granne har tagit med storebror på lekparken och min mamma har kommit hit och bott här några dagar i perioder. Bara att ha sällskap i galenskapen hjälper... Sen blir det lättare när de blir större, men känslan av otillräcklighet kommer alltid att finnas.

• Anonym (sjal?)

Har du möjlighet att testa sjal, åtminstone till den icke-sovande tvillingen? Min äldsta gjorde en god imitation av brandlarm i vagn eller om hon las ner men var hur nöjd som helst i sjal och kunde sova så i timmar. Det finns även tvillingknyt men jag har ingen koll på hur lätt/svårt det är att knyta

• Pedalen

Glömde... Sjal och pilatesboll funkade när mina var små och bara skrek. Knyta upp dem i sjalen och guppa på pilatesbollen, då sov de en stund iaf.

• Molly57

Som flera skrivit börja med/kombinera med ersättning! Hade själv EN dotter som åt och åt och jag var helt slutkörd, ersättningen att kombinera med den fick mig på banan igen.

• Rani
    Anonym (tvilling pappa) skrev 2015-11-04 18:01:50 följande:

Jaha så vi som kan förlora jobben pga att vi väljer att vara hemma. Ja det är inte omöjligt att bli av med jobbet i dagens tider. Och om tex jag blir av med jobbet kasseras allt och kronofogden tar allt vi har är det ett bättre öde eller?

Om du förlorar jobbet för att du tar ut föräldraledighet så har din arbetsgivare begått en olaglig handling. Det är knappast det man ska utgå från när man planerar sin föräldraledighet.

TS- ge ersättning. Ställ krav på din man att hjälpa till så mycket han bara kan.
  • Tangent

Du har det verkligen tufft.

Kontakta en hjälpmamma I amningshjälpen, finns två stycken som har erfarenhet av tvillingar http://amningshjalpen.se/11-kontakta-oss/250-hjalpmammor-specialresurser
    Läs här om tvillingamning http://amningshjalpen.se/30-har-far-du-hjalp/amma-flera/96-tvillingar
    Jag är verkligen för amning, men I ditt fall är det nog bra att komplettera med ersättning, finns ju färdig på tetra, visserligen dyr.
    Kan pappan I all fall jobba kortare dagar + ta en del av nätterna?
    Eller finns det någon annan som kan hjälpa till (era föräldrar, syskon,,,,,,,,)
    Vad sager bvc? Kan barnen vara allergiska och allergin ger magont?

• Magdalena03

Hej!
    Jag känner med dig och kommer ihåg hur det var, jag har tvillingar som är 12 år idag.

Jag hade det också tufft, var trött ledsen och nästan deprimerad.

Jag har några råd som fungerade åtminstone delvis för mig:

* Från att tvillingarna var 6 veckor gamla så gav vi dem en flaska ersättning på kvällen, efter amning. Då blev de lite mätta och kunde sova länge, så att vi också fick sova. Trots detta ammade jag båda barnen tills de var 8 månader. Det är viktigt på många sätt att amma så jag tycker inte du skall sluta men testa att ge dem en flaska var på kvällen.

*Ta hjälp av en barnflicka. Vi fick hjälp av en 16 årig flicka som gick på gymnasiet barn och fritid. Vi betalade 60 kr per timme för 12 år sen. Vi fick tips om henne från Öppna förskolan på kyrkan, hon var systerdotter till församlingspedagogen. En granne till mig annonserade på högskolan och på gymnasisekolan och fick på så sätt tag i bra tjejer som kunde hjälpa till. Jag lämnade aldrig huset när denna tjej var här. Hon tog hand om barnen på botten våningen och jag gick upp på övervåningen, tog en dusch , vilade lite, läste en bok och bara var en liten stund.
    Mina barn var dock lite större än dina när hon kom och hjälpte oss, kanske 6 månader, Min man kunde ta ut lite semester i början, han var ledig på fredagar.
    Men eftersom din man måste vänta några månader med att ta ledigt skulle jag ta in en barnflicka nu, om inte annat kan hon hjälpa dig med praktiska saker några timmar i veckan. Sen när din man har jobbat in sig kan han ta över mer. Jag tycker dock inte man skall vara rädd för att ta hjälp av en ung gymnasietjej, de tycker det är roligt och åtminstone mina barn gillade det och tyckte hon var jättegullig. I efterhand så ångrar jag att jag var så "snål" för jag unnade mig bara denna hjälp två timmar per vecka, jag hade behövt mycket mer hjälp för att må bra.

* Du måste se till att du mår bra, något annat gagnar inte dina barn.

Ta hand om dig!
    Styrkekramar,.
    Magdalena

• Anonym (en som förlorat)
    Rani skrev 2015-11-05 00:44:28 följande:

Om du förlorar jobbet för att du tar ut föräldraledighet så har din arbetsgivare begått en olaglig handling. Det är knappast det man ska utgå från när man planerar sin föräldraledighet.

TS- ge ersättning. Ställ krav på din man att hjälpa till så mycket han bara kan.

Arbetsgivaren behöver bara hävda arbetbrist. Lagen är skit samma vem bryr sig om den?
  • isolande

Men gud människa, SLUTA amma om du gör det?! Att amma ett barn kan vara fruktansvärt tärande både på kropp och själ. Att ha tvillingar i sig måste innebära galet mycket jobb som det är, även om du räknar bort amningen.

Ge ersättning, då kanske de blir mätta ordentligt och du får det lite lugnare. De har fått TIO veckors amning isf, det är mer än vad vissa ensamfödda barn får.

Och ta hjälp, har du någon kompis, granne eller släkting som kanske kan hjälpa dig om så bara en timme här och där medan din karl jobbar? Eller att han gå ner i tid eller vad fasen som helst så du får det lite lättare? Hoppas verkligen det och en stor kram på dig. Förstår att du måste vara helt slut!

• Rani
    Anonym (en som förlorat) skrev 2015-11-05 13:57:06 följande:

Arbetsgivaren behöver bara hävda arbetbrist. Lagen är skit samma vem bryr sig om den?

Om din arbetsgivare sparkar dig för att du är föräldraledig så borde du verkligen bry dig om lagen. Den ger dig faktiskt mycket bra skydd mot sådant.
  • Anonym (Inga tvillingar)

Stackare! Hoppas det snart blir bättre för er!
    Jag har inga tvillingar själv men hörde en mamma på radion för några år sen som hade tvillingar som aldrig sov utan bara skrek. De blev tipsade om att låta tvillingarna sova ihop, de är ju vana vid att alltid vara tillsammans. Vet inte om det här rådet kan hjälpa er men allt är ju värt att prova om ni inte redan gjort det!
    Lycka till!

• 3 barns mamma hanna

Håller med om ersättningen, har inga tvillingar dock en tillväxthämmad liten kille som ständigt va hungrig för att komma ifatt allt han inte fick i magen! Han blev inte ett dugg mätt på bröstmjölk, så efter 10 veckor ungefär började vi med att ge 1 flaska på kvällen sen vid lunch och 1 på eftermiddagen, och sen fri amning därimellan, funkade mycket bättre och han blev gladare och nöjdare. Nu kör vi 50/50 amning o flaska! Hoppas du kan få lite avlastning, det finns många tjejer som gärna tjänar en slant som barnvakter! Lycka till o håll ut, det blir bättre

Svar på tråden Hjälp! Tvillingar aldrig mätta!!