• Angora

Bostadsrätts fråga

Har ärvt en del av dödsbo. Lägenheten är såld och nycklar överlämnade och papper påskrivna. Dock sköter en firma/jurist allt iom vi är några som ärver.

Processen har tagit lång tid.

Det jag undrar kort och gott- hur lång tid bör processen ta för: kontoutdrag från banken o h kontrolluppgifter från bostadsrättsföreningen ska komma byrån tillhanda? Sedan ska de sammanställa alla dokument, sätta in vinstskatt(på lght) och slutligen betala ut vår andel.

En vecka? En månad? Flera?

Tacksam om någon med erfarenhet inom detta område svarar.

• Svar på tråden Bostadsrätts fråga
  • Cl4udio

Nej jag tror TS menade i Singapore.

• Kjell2
    Angora skrev 2015-11-06 22:17:14 följande:

Har ärvt en del av dödsbo. Lägenheten är såld och nycklar överlämnade och papper påskrivna. Dock sköter en firma/jurist allt iom vi är några som ärver.

Processen har tagit lång tid.

Det jag undrar kort och gott- hur lång tid bör processen ta för: kontoutdrag från banken o h kontrolluppgifter från bostadsrättsföreningen ska komma byrån tillhanda? Sedan ska de sammanställa alla dokument, sätta in vinstskatt(på lght) och slutligen betala ut vår andel.

En vecka? En månad? Flera?

Tacksam om någon med erfarenhet inom detta område svarar.

Beror helt på vad ni kräver och hur snabbt juristen jobbar. Det går alltid att rätt fort betala ut en delsumma så fort köpeskillingen har kommit in och sen reglera skatt mm med det som är kvar och sen en slutbetalning senare
  • Angora
    Kjell2 skrev 2015-11-08 12:37:05 följande:

Beror helt på vad ni kräver och hur snabbt juristen jobbar. Det går alltid att rätt fort betala ut en delsumma så fort köpeskillingen har kommit in och sen reglera skatt mm med det som är kvar och sen en slutbetalning senare

Tack för svar.

Enligt jurist blir det en utbetalning iom vi är många.

Alla kostnader är redan dokumenterade, och snart reglerade. Det han väntar på är som sagt uppgifter från bostadsrättsföreningen och kontoutdrag efter fullgjord bet på lägenheten. Det är just de två momenten som jag inte vet hur långt tid det kan ta? Har aldrig sålt bostad förut..
  • Tow2Mater
    Cl4udio skrev 2015-11-08 11:55:34 följande:

Nej jag tror TS menade i Singapore.

ha ha!
Svar på tråden Bostadsrätts fråga