• Lindis77

Hur ofta fikar ni med era barn?

Ja som rubriken lyder, hur ofta fikar ni (med kakor & bullar) tillsammans med era barn? Vi fikar ganska sällan med våra äldsta (4 & 5 år), dels för vi vill hålla nere"rekommendationerna om sockerintag" men även att våra barn alltid varit lite "stabbiga" och matglada överlag.

Men när dom väl får fika, typ hemma när vi har främmande eller vi är bortbjudna blir dom som små huliganer och går verkligen loss på utbudet på kakfatet så att säga. Inte alltid så roligt och ofta skäms jag över deras betéende.

Min svärmor ifrågasätter att vi fikar så sällan och tycker att en bulle och några glas saft om dagen inte spelar någon roll. Barnens kusin i samma ålder fikar minsann varje dag. Men då är kusinen liten för sin ålder och på gränsen till undernärd.

Hur funkar det för era barn som inte erbjuds fika dagligen?

• Svar på tråden Hur ofta fikar ni med era barn?
  • frökenelisabeth

Vi fikar ganska ofta, kanske varannan dag, eller lite mer. Har den motsatta situationen med sonen här, han har alltid varit liten, tunn, ointresserad av mat och vi har gått på specialbesök hos dietist i en period. 

• Studentpappa

Sjukt egentligen att vi åttiotalister (och antagligen fler) lever och frodas. Jag har växt upp på kalaspuffar och oboy och jag är i toppform 30+. Man dör inte av en bulle om ditt övriga matintag håller bra nivå.

Bullen är knappast problemet utan att matkulturen överlag i den familjen med feta barn/vuxna är kass.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • vargaa

Finns ingen anledning att jämföra sig med andra eller påverkas av omgivningen åsikter i en sån fråga. Ni gör det som ni tycker är bäst för era barn helt enkelt. Alla gör olika, och har olika förutsättningar och behov.

Hos oss fikas det kanske nån gång i veckan om vi träffar nån granne eller så.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Mrs Moneybags

Det blir nog ett par gånger i veckan. Jag bakar tillsammans med sonen kanske en gång varannan vecka. 

• Gladskit

Några glas saft om dagen? Hon verkar inte ha koll på rekommendationerna alls om socker åt barn.

Vi fikar väääääldigt sällan.
    Jag älskar i och för sig att baka men det hamnar i frysen och tas fram vid behov, om vi får gäster eller någon av oss vill ha med fikabröd till jobbet.
    Kanske en gång per månad att vi sätter oss ner med bullar och mjölk och verkligen FIKAR!
    Sen kan jag och sonen vara lite busiga ibland på väg hem från skolan och köpa något gott på kondis, ett marsipanspöke eller en kardemummabulle. Men det är också sällan, kanske 4ggr per år.

• Mariamx

Förut var jag väldigt restriktiv med bullar och godis och saft men har börjat släppa på det. Växte upp med en bullbakande mor, vi bakade nästan varje dag, iaf flera gånger i veckan och på utflykter så hade jag alltid massor med bullar och sockerkakor med mig. Ändå så har jag alltid varit mager (förutom efter graviditeterna men ska gå ned de kilona jag är missnöjd med trots att jag inte ens är tjock) och min treårig är väldigt smal. Jag håller på att lära mig att inte vara så nojjig. Vi har bra matvanor och mycket har jag ändå fått hemifrån, trots alla kakor och bullar så varför skulle inte mina barn få en sund inställning till mat? Den gyllene medelvägen tror jag mera på.

• micjos

Vi fikar när det är kalas, borta/hemma. Inland någon mer gång, men barnen får ta Max 2 saker av det som finns och ett glas saft då vi inte tycker fika är något man måste ha.

• Noran

Vi fikar varje dag när vi är lediga. Det brukar bli lite frukt och någonting mer. Kan vara bulle/kaka eller yoggi eller nyponsoppa med knäckebröd eller smörgås.

Kakor och pajer bakar jag ofta själv så då styr jag så att innehållet är någorlunda vettigt. Inte allt för mycket socker och gärna en del fullkorn eller havregryn.

Vi dricker kaffe och barnen mjölk eller vatten. Ibland lättdryck.

• Noran

Jag tycker mina barn behöver fika. Dom klarar sig inte mellan lunch vid 1 och  middag vid 6. Äldsta är också väldigt smal.

• telly
    Noran skrev 2015-11-13 22:45:03 följande:

Jag tycker mina barn behöver fika. Dom klarar sig inte mellan lunch vid 1 och  middag vid 6. Äldsta är också väldigt smal.

Yoghurt? Smörgås och mjölk?
  • Alexi

Men med fika menas ju mera sött, inte mellanmål i allmänhet.

• Mooomin

Men det brukar väl kallas mellanmål? Smörgås, yoghurt/fil eller nån frukt?

Noran skrev 2015-11-13 22:45:03 följande:

• Noran
    Mooomin skrev 2015-11-14 00:27:54 följande:

Men det brukar väl kallas mellanmål? Smörgås, yoghurt/fil eller nån frukt?

Vi brukar kalla det fika. Yoghurt, nyponsoppa eller kräm innehåller väl ungefär lika mycket socker som äpplepaj eller våfflor? Fil har vi också ofta men mest till frukost eller lunch.
  • Mooomin
    Noran skrev 2015-11-14 19:59:45 följande:

Vi brukar kalla det fika. Yoghurt, nyponsoppa eller kräm innehåller väl ungefär lika mycket socker som äpplepaj eller våfflor? Fil har vi också ofta men mest till frukost eller lunch.

Ja, ni gör som ni vill. De flesta menar kaffe/the/saft och fikabröd/kakor.. :)
  • Noran
    Mooomin skrev 2015-11-14 20:09:15 följande:
    Ja, ni gör som ni vill. De flesta menar kaffe/the/saft och fikabröd/kakor.. :)
    Kalla ni det mellanmål då, men du behöver inte ha dåligt samvete om du bjuder på kanelbullar ibland i stället för yoggi, vitt bröd eller frukt. (Ja, jag vet att det finns nyttigare mellanmål/fika också)
  • telly
    Noran skrev 2015-11-14 22:47:34 följande:

Kalla ni det mellanmål då, men du behöver inte ha dåligt samvete om du bjuder på kanelbullar ibland i stället för yoggi, vitt bröd eller frukt. (Ja, jag vet att det finns nyttigare mellanmål/fika också)

Ok. Förstår om du har en egen uppfattning om vad fika är men det underlättar ju om du utgår från den generella definitionen på fika. Du kan ju få en hint utifrån ts att det handlar om "gofika" typ saft och kaka.
  • Noran
    telly skrev 2015-11-16 03:17:37 följande:
    Ok. Förstår om du har en egen uppfattning om vad fika är men det underlättar ju om du utgår från den generella definitionen på fika. Du kan ju få en hint utifrån ts att det handlar om "gofika" typ saft och kaka.
    Det kanske jag har. Fortfarande behöver det inte vara så stor skillnad på dom som fikar varje dag och dom som äter yoggi och vitt bröd.
    Saft/läsk har vi dock aldrig, men det måste det väl inte vara för att kallas fika?

Ett trix för att dom inte ska proppa i sig fika är att fika ganska snart efter lunch/middag så att dom inte är så hungriga.
  • Mooomin
    Noran skrev 2015-11-16 22:41:25 följande:

Det kanske jag har. Fortfarande behöver det inte vara så stor skillnad på dom som fikar varje dag och dom som äter yoggi och vitt bröd.

Saft/läsk har vi dock aldrig, men det måste det väl inte vara för att kallas fika?

Ett trix för att dom inte ska proppa i sig fika är att fika ganska snart efter lunch/middag så att dom inte är så hungriga.

Det är bra. :) Eller så säger man åt dom hur mycket de får ta/säger ifrån..
Svar på tråden Hur ofta fikar ni med era barn?