• annasv1980

Ni som flaskmatar hur mycket äter er 3-månadersbebis och hur ofta?

Jag tycker det ibland är jättesvårt att både veta när mitt barn är hungrigt eftersom han inte söker sig till bröstet och skrik/gråt kan bero på så många andra orsaker och veta när han är mätt. Han dricker alltid till flaskan är slut och skriker ibland efter mer men nöjer sig nästan omgående när han får nappen. Jag vill inte ge så mycket att han varje gång ska kräkas upp överflödet. Han har flaskmatats sedan födseln och hela tiden legat över sin viktkurva. Nu precis 3 mån äter han 160-180 ml 6-7 ggr/dygn. Han har ett nattmål kvar (vid ca kl. 4-5 beroende på om han ätit kl. 20 el 21 på kvällen). Vore intressant att höra andras erfarenheter. Ingen i min föräldragrupp flaskmatar.

• Svar på tråden Ni som flaskmatar hur mycket äter er 3-månadersbebis och hur ofta?
  • Iowhannah

Jag tycker att det låter som lite med 160-180 ml. Mitt barn är knappt en månad och äter 120 ml ca var fjärde timme. Men så beror det väl på vad ungen väger också. Vad har bvc sagt?

• Tribute

Tycker också att det låter som lite. Dock så kanske det.vägs upp av antalet måltider.

Min tvåmånaders äter 180 ml 5-6 ggr per dygn. Generellt 5 gånger men ibland lyckas han klämma i sig ett mål till. Brukar vara 3-5 timmar emellan. Han sover hela nätterna (i natt 23-07) så det blir bara under dagtid.

Sonen blir generellt arg då han är hungrig. Det börjar med att han är rastlös och att han inte nöjer sig med nappen. Därefter så skriker han om man inte uppfattat signalerna. Det är enda gånger han skriker. Han brukar kunna kräkas i mitten av måltiden för att sedan äta upp resten utan ytterligare kräkning så tänk på att det inte behöver vara fullt bara för att bebisen kräks. Min son verkar snarare få "luft under maten i magen" så att det stöts upp vid en rapning.

Men om ditt barn går upp i vikt som det ska så behöver du inte oroa dig. Då är det rätt.

• annasv1980

Han ligger över på viktkurvan och har gjort hela tiden så han kan omöjligt få för lite men jag tycker som sagt det är svårt att veta ändå. BVC är nöjda. Han får i sig mycket luft under tiden han äter och jag brukar försöka rapa av honom några gånger men det är inte populärt. Sedan kan han ha problem med rapar som inte vill komma upp lång tid efter måltiden och inte få någon ro :( Använder MAM:s antikolikflaskor. Testat NUK som var katastrofalt dåliga för honom samt Medela.

• Tribute

Då kan du nog slappna av :) Är vikten bra och BVC nöjda så gör du med all säkerhet så rätt det går.

Använder också MAM Antikolik. Min son är en riktig liten kräkmaskin. Den taktiken som har fungerat bäst för oss är att låta honom rapa några gånger per måltid. Han som äter 180 äter först 80 ml, rapar, och sedan får han rapa vid ungefär var 30-50 ml. Så det brukar bli 3-4 rapar under måltiden. Han brukar kämpa emot men det är bara att hålla honom och låta honom slåss lite tills rapen kommer. Det kommer ofta en liten kräkning efter rapen men det kommer större om han inte rapas.

Efteråt brukar vi sitta med honom så att "ligger upprätt" på bröstkorgen i 30-60 minuter. Om vi lägger honom på rygg eller i babysittern för snabbt så kräks han. Magläge är inte att tänka på förrän säkert 1,5-2 timmar passerat för trycket på magen gör att han kräks.

Sonen var inlagd på prematuren länge så fick tips från läkarna och sköterskorna fortlöpande och den här strategin är vad som visade sig fungera bäst för sonen, men alla barn är ju olika :)

• annasv1980

Sonen ligger på den näst översta kurvan så han måste lägga på sig väldigt bra. Skönt att höra att fler har bångstyrigabebisar som inte vill rapas av. Jag kan bli väldigt avundsjuk på dom som ammar och säger att bebisen alltid somnar vid bröstet. Här är det också en lång process innan han kan läggas ner. Fast på natten går det mycket fortare. Han måste sova på mage för på rygg väcker han sig själv med ryck i armar och ben, på mage kan han även få ut smårapar själv.

• Snuttispluttis

När min dotter var tre månader åt hon 120-150 ml 5 ggr/dygn. Nu när hon snart är fem månader äter hon 150-180 ml 6 ggr/dygn. Ibland äter hon bara 100 ml på en matning för att äta mer på nästa. Ligger på näst översta linjen på viktkurvan och bra ihop med längdkurvan. Ett tag gick hon upp så fort i vikt att de på bvc frågade om vi gav för mycket mat, men hon har alltid legat under rekommenderad mängd som står på paketet. Nan 1 H.A äter hon. Ett tag försökte jag få henne att äta mer, men då bara kräktes hon en massa. Vi stressar inte med rapandet utan låter det komma av sig själv när vi sitter och tar det lugnt efter maten. Funkar bäst för oss :)

• Iowhannah

Känner igen den där långa processen innan man kan lägga ner bebis. Vi tvingar vår son att ta pauser när han äter, annars går 120 ml på tre minuter och resulterar i mycket kräks. Matningen ska ta en halvtimme, det rådet fick vi på neo, och efteråt är det rapning och sitta upprätt 30-40 minuter. Det funkar ju, men på natten är det riktigt jobbigt :/

Svar på tråden Ni som flaskmatar hur mycket äter er 3-månadersbebis och hur ofta?