• Lars E

SR ska spela Niklas Strömstedts anti-SD låt-vart tog opartiskheten vägen?

Efter att Niklas Strömstedt hyllats och dissats (troligen mest det sista) för sin politiskt vinklade anti-SD låt i "Så mycket bättre" har SR meddelat att den kommer att spelas i deras kanaler. Men ska inte SR vara politiskt opartiska? Men Jonas Westman som basar över musiken säger att den kommer att tillåtas att spelas utan förbehåll.
    Så är det rätt att driva politisk propaganda av vårt största och på pappret åtminstone opartiska mediaföretag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden SR ska spela Niklas Strömstedts anti-SD låt-vart tog opartiskheten vägen?
  • Mentat

Det är inget specifikt för (sd) även om tröskeln för SR:s del möjligen är ännu litet lägre. Antiborgerliga sånger i allmänhet är vanligt förekommande.

SR opartiskt? Vem tror på det längre?

• Nerfherder

Newsflash: ingen media är någonsin helt opartisk.

Tips: gör en egen hejarlåt för SD....

• Världsmedborgare

Men herregud, politisk musik har spelats i SR så länge jag kan minnas, och det har inget med opartiskhet att göra.
    För att det ska bli frågan om partiskhet, så måste det finnas ett sammanhang, och det kan aldrig ett ensamt musikstycke ha.

För er som är tillräckligt gamla, vilket knappast TS kan vara, så minns ni säkert 70-talet, då var var och varannan svensk låt politisk, och även mycket av den utländska musiken.

Vad det är frågan om, är det sedvanliga gnället från SD och tokhögern, men då får jag påminna om att t.ex Ultima Thules, det  låtar ofta spelades i SR på -90-talet.
    F.ö. fick Liza Marklund på käften för att hon spelade just Ultima Thule i år 2015 i SR P1

Här sjunger en känd politiker Ultima Thule:
    ">

• CarinaL26
    Världsmedborgare skrev 2015-11-09 10:17:38 följande:

Men herregud, politisk musik har spelats i SR så länge jag kan minnas, och det har inget med opartiskhet att göra.

För att det ska bli frågan om partiskhet, så måste det finnas ett sammanhang, och det kan aldrig ett ensamt musikstycke ha.

För er som är tillräckligt gamla, vilket knappast TS kan vara, så minns ni säkert 70-talet, då var var och varannan svensk låt politisk, och även mycket av den utländska musiken.

Vad det är frågan om, är det sedvanliga gnället från SD och tokhögern, men då får jag påminna om att t.ex Ultima Thules, det  låtar ofta spelades i SR på -90-talet.

F.ö. fick Liza Marklund på käften för att hon spelade just Ultima Thule i år 2015 i SR P1

Här sjunger en känd politiker Ultima Thule:

Minnet är lika kort som obefintligt hos SD:are.
  • Lars E

Minnet är inte alls kort tvärtom. Minns t.ex när någon önskade den här låten med hedervärda Owe Törnqvist i "ring så spelar vi" med på den tiden Lasse Swan. Naturligtvis fick han stora skälvan och stängde låten efter första versen. Sedan dess har den inte spelats och är väl som just Ultima Thule märkt med en stor dödskalle i musikarkivet.

">

• Världsmedborgare
    Lars E skrev 2015-11-09 14:40:45 följande:
    Minnet är inte alls kort tvärtom. Minns t.ex när någon önskade den här låten med hedervärda Owe Törnqvist i "ring så spelar vi" med på den tiden Lasse Swan. Naturligtvis fick han stora skälvan och stängde låten efter första versen. Sedan dess har den inte spelats och är väl som just Ultima Thule märkt med en stor dödskalle i musikarkivet.

" target="_blank">

Dödskallemärkningen är avskaffad sen länge hos SR, och det innehöll mest annat än politisk musik.
    Oftast var det musik med svordomar och sex som fick en "dödskallemärkning", men det har t.o.m sänts program med enbart dödskallemärkt musik.
    Så idag är det programmakarna själva som står för "censuren".

En låt som säkert skulle ha varit dödskallemärkt, är Frank Zappa:s Bobby Brown, en låt som nästan varenda ungen kunde sjunga med i på slutet av 70 och i början på 80-talet.
    Att föräldrar och lärare ibland inte var så kunniga i engelska språket får fömodas, då dom ofta sjöng med och det t.o.m i skolorna.
    Åh som jag garvat (i tysthet) när oskyldiga ungar sjungit tillsammans med sina lärare och föräldrar.
    Jag frågade en förälder om hon visste vad låten handlade om.., gissa om det blev pinsamt för henne när jag berättade det.

">

• Rataxes

Orka lägga ner tid på att bry sig om en B-kändis grötrim till en 90-tals plastreggaemelodi...

Finns det verkligen inte viktigare saker att ägna sig åt? Jamen, karln står och rimmar med hela etablissemanget i ryggen och hyllas som nån jävla moder Teresa för att han sparkar in öppna dörrar.

Ödslar sällan tid på anonyma nick.
  • Rikard

Opartisk är inte detsamma som att inga åsikter får uttryckas. Det är helheten som ska vara opartisk, men naturligtvis ryms personliga politiska uttalanden inom den ramen.

• Lars E

Hur seriöst kan man ens ta ett forum när man efter PM får svaret på mail som meddelar att visade besöksstatistik  ur funktion tyvärr  inte går att åtgärda. Skitforum är bara förnamnet.

Svar på tråden SR ska spela Niklas Strömstedts anti-SD låt-vart tog opartiskheten vägen?