Lars E skrev 2015-11-09 14:40:45 följande:
Minnet är inte alls kort tvärtom. Minns t.ex när någon önskade den här låten med hedervärda Owe Törnqvist i "ring så spelar vi" med på den tiden Lasse Swan. Naturligtvis fick han stora skälvan och stängde låten efter första versen. Sedan dess har den inte spelats och är väl som just Ultima Thule märkt med en stor dödskalle i musikarkivet.
" target="_blank">
Dödskallemärkningen är avskaffad sen länge hos SR, och det innehöll mest annat än politisk musik.
Oftast var det musik med svordomar och sex som fick en "dödskallemärkning", men det har t.o.m sänts program med enbart dödskallemärkt musik.
Så idag är det programmakarna själva som står för "censuren".
En låt som säkert skulle ha varit dödskallemärkt, är Frank Zappa:s Bobby Brown, en låt som nästan varenda ungen kunde sjunga med i på slutet av 70 och i början på 80-talet.
Att föräldrar och lärare ibland inte var så kunniga i engelska språket får fömodas, då dom ofta sjöng med och det t.o.m i skolorna.
Åh som jag garvat (i tysthet) när oskyldiga ungar sjungit tillsammans med sina lärare och föräldrar.
Jag frågade en förälder om hon visste vad låten handlade om.., gissa om det blev pinsamt för henne när jag berättade det.
">