• Anonym1992111

Får man välja abortmetod?!

Hej! Jag var på gynmottagningen i torsdags där det konstaterades att jag var gravid i v 6+4. Jag har aldrig velat ha barn så jag är säker på mitt val(vårt preventivmedel fungerade tyvärr inte) Dock så är detta fortfarande väldigt jobbigt och känslomässigt och jag vill att det ska vara så smärtfritt som möjligt.

På mottagningen bestämde läkaren själv att det skulle utföras medicinskt, men efter att jag har läst om båda metoderna så känner jag mig tryggare med kirurgisk. Jag ringde mottagningen med gråten i halsen, förklarade att jag var rädd och undrar om det finns möjlighet för en kirurgisk istället, varpå hon säger kallt att "man gör inte sånt längre" och "du behöver inte vara rädd".

Jag vill samtidigt inte behöva vänta en evighet, men enligt broschyren jag fått hem från mottagningen står det att man har rätt att välja metod?! Varför står det så om man inte har ngt val?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Får man välja abortmetod?!
  • Anonym (maja)

Kirurgisk abort ger ärr vilket kan göra de svårare att bli gravid bla
    Med tanke på att du bara är i v7 så behövs inte ett större ingrep, bara onödigt, men vill du ha de så prata med läkaren igen.

Har både gjort medicinskt och kirurgiskt, och föredrar medicinskt..

• Axe

Fram till vecka 9 görs nästan alltid medicinsk. Mellan v 9 och 12 får man välja, men gör man medicinsk efter v 9 så får man stanna på sjukhuset och göra aborten och inte gå hem. Därefter är det tvåstegsabort.

• Anonym (Ja)

Det beror nog mycket på läkare -

Tyvärr.

Men ja, du ska ha rätt att välja. Jag valde av samma anledning som dig kirurgisk. Var i samma vecka. Fick dock vänta totalt nästan 1 mån från första vårdkontakten.

Min läkare jag mötte då förstod mig ich informerade bara om att risken för ärr var något höjd och att väntetiden var lite längre. Jag har dock träffat samma läkare som gravid senare och hon var även då oerhört sympatisk.

Ta kontakt med en barnmorska och be om en ny gynläkare. Berätta hur du upplevde den förra.

• Axe
    Axe skrev 2015-11-09 12:43:36 följande:

Fram till vecka 9 görs nästan alltid medicinsk. Mellan v 9 och 12 får man välja, men gör man medicinsk efter v 9 så får man stanna på sjukhuset och göra aborten och inte gå hem. Därefter är det tvåstegsabort.

Snällast för kroppen är medicinsk.
  • Tokfrans
    Anonym (maja) skrev 2015-11-09 12:27:59 följande:

Kirurgisk abort ger ärr vilket kan göra de svårare att bli gravid bla
    Med tanke på att du bara är i v7 så behövs inte ett större ingrep, bara onödigt, men vill du ha de så prata med läkaren igen.

Har både gjort medicinskt och kirurgiskt, och föredrar medicinskt..

Håller med, medicinsk är bättre enligt mig med, mer naturligare och kroppen sköter allt, precis som missfall. Men du kommer ha kontakt med läkaren under hela dagen du tar tabletterna. Och får ett direkt nummer om du kanske skulle ha funderingar eller om du blöder mer än vanligt osv. 

Finns massa risker med kirurgi öht, bara nedsövningen i sig är riskabelt liksom.
  • jagärjagvemärdu

Du ska få välja om du vill! Jag märkte av min graviditet tidigt och sökte hjälp på kvinnokliniken pga hur dåligt jag hade mått i en veckas tid. Då var jag BIM+2 alltså väldigt tidigt. Bokade in en medicinsk abort först (i vecka 5 eller 6) men sedan ringde jag och sa att jag hade bestämt mig för att göra en kirurgisk i stället och gjorde en i vecka 9. Rekommenderar det. En väninna gjorde medicinsk och blödde i 6-7 veckor efter och hade jätteont. Jag blödde i 2 dagar. Ville inte gå igenom en medicinsk pga att jag tyckte det kändes för jobbigt.

• Anonym (Greta)

Jag har ett gott råd till dig eftersom du aldrig vill skaffa barn: sterilisering. Sagt i all välmening och jag tycker att det är något du borde fundera över.

• jagärjagvemärdu
    Anonym (Greta) skrev 2015-11-10 20:21:27 följande:

Jag har ett gott råd till dig eftersom du aldrig vill skaffa barn: sterilisering. Sagt i all välmening och jag tycker att det är något du borde fundera över.

Skulle tolka TS nick 1992 som om hon är född 92 alltså 23 år, tror man måste vara minst 25 för att sterilisera sig.
  • Anonym (123)

Jag fick välja båda gångerna, i olika landsting. Valde kirurgisk och blev inte ifrågasatt.

• Anonym (Greta)
    jagärjagvemärdu skrev 2015-11-10 23:21:28 följande:

Skulle tolka TS nick 1992 som om hon är född 92 alltså 23 år, tror man måste vara minst 25 för att sterilisera sig.

Ah, så långt tänkte jag inte men det har du naturligtvis rätt i. OM hon nu vill sterilisera sig måste hon tyvärr vänta två år.
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (Greta) skrev 2015-11-11 06:45:08 följande:
    Ah, så långt tänkte jag inte men det har du naturligtvis rätt i. OM hon nu vill sterilisera sig måste hon tyvärr vänta två år.
    Sen kan man ju ändra sig väldigt mycket, om man inte vill ha barn när man är 23 så kan det ju ändras tills man är 30 kanske :)
Svar på tråden Får man välja abortmetod?!