• Duvan82

Amning och Alkohol

Hej
    Hur resonerar ni kring detta?
    För mig känns det helt fel att ta en droppe alkohol och senare amma mitt barn. Men flera hävdar ju att man kan det, så det kanske bara är jag som inte kan släppa gamla rön?

• Svar på tråden Amning och Alkohol
  • Dixie

klart du inte ska dricka om det inte känns bra för dig - men det finns ju forskning som visar att alkoholen inte går över i bröstmjölken, så det finns ju inget hinder för att dricka något glas! 

• Duvan82

Jag dricker inte om det inte känns rätt. 
    Jag är mer nyfiken på hur ni resonerar, framförallt ni som väljer att dricka. 
    Är det helt enigt, att det inte går igenom till mjölken? Tycker mig läsa olika experters uttalanden.

• Jw83
    Duvan82 skrev 2015-11-09 14:51:14 följande:

Är det helt enigt, att det inte går igenom till mjölken? Tycker mig läsa olika experters uttalanden.

Jag har inte sett en endaste forskning eller "expert" som påstått att alkoholen går ut i bröstmjölken.

Sen är det klart att det inte är bra att hantera en bebis när man är full. Men det gäller ju även pappor och flaskmatare.

Men en öl eller ett glas vin har jag definitivt avnjutit i sommar :)
  • Kendra

Ser inga problem med att ta ett glas vin eller en öl till maten även om jag gör det väldigt sällan.

• Ravioli

Det är så tröttsamt att myten om att alkohol går ut i bröstmjölken håller i sig. Det var många år sen det upptäcktes att det inte är så. Sluta ha dåligt samvete mot era bebisar för att ni dricker alkohol, de får inte i sig någonting. Sen går ju att diskutera hur lämpligt det är att föräldrar blir alkoholpåverkade när de har hand om barn, men det är en annan sak och har inget med amning att göra. Jag har ammat min bebis offentligt på restauranger när jag druckit vin till mat. Drack två glas vin med en väninna i somras på en uteservering (och ammade), tänker inte låta någon säga något om det. Jag drar själv gränsen för vad som är lämpligt och hur mycket jag klarar. För min egen del känns det ok att dricka två glas vin med en riktigt liten, kommer inte vilja göra det när när min son blir större.

• Mascaraklumpar
    Duvan82 skrev 2015-11-09 14:51:14 följande:

Alkoholen diffunderar över i mjölken, dock blir halten aldrig högre än i blodet. Det är ju väldigt lätt att mäta hur hög koncentrationen är, det kan du göra själv hemma till och med, så där finns det nog ingen oenighet om saken. Det "experter" tycker olika om är väl antagligen huruvida det finns någon risk att barnet påverkas av den lilla mängd det får i sig. Där kommer man aldrig att kunna säga med 100% säkerhet att det inte finns någon risk, utan det enda man kan säga är att man hittills inte hittat några belägg för det. Sen får väl var och en göra som de vill, helt enkelt. Personligen väljer jag att följa rekommendationen om att man kan dricka måttligt (max 2 glas vin, 2 ggr i veckan), men ska jag dricka betydligt mer så låter jag bli att amma tills jag är nykter (i och för sig skulle jag ju låta bli då i alla fall, eftersom man inte ska hantera småbarn när man är full).
  • Sommar15

Jag dricker också och ammar. Håller med om att det är tröttsamt att myten fortfarande finns och jag har mött flera mammor på bröllop m.m. Som säger "nej, jag ammar så jag dricker inget" och även vänner utan barn som frågar "va, FÅR man dricka när man ammar?". Självklart är det helt fritt fram att skippa alkoholen, finns ju massor av anledningar till att inte dricka, men att skylla på amning spär ju bara på myten om att det skulle vara farligt.

Tror mycket av det ligger i svenskars konstiga förhållande till alkohol - för att några få inte kan hantera så är det totalförbud som gäller. Ett gott vin till maten dricker jag gärna, ammande eller ej! Det är ju extremt sällan man dricker mer än ett par glas, i alla fall i mina kretsar. Att vara full inför barn är nog alla överens om att det inte är nån bra idé liksom, precis som att det aldrig är nån bra idé att bli full överhuvdtaget...

• Natulcien

Det är ju när du är gravid som det är nolltolerans på alkohol. Många verkar blanda ihop det med amningen?
    Men när du ammar så förs inte alkoholen över direkt till bebisen, utan bebisen får i sig samma mängd som du själv får i blodet. Alltså om du dricker ett glas vin och väger runt 65 kg så får bebisen i sig 0,1 promille via bröstmjölken. Ingen som helst fara alltså.

Och detta är fakta och ingenting det kan finnas enighet eller oenighet kring.

Jag drack alkohol några enstaka gånger medan jag ammade. Kanske 5-6 gånger under 11 månader. Och då bara lite åt gången. För att det är gott och för att jag visste att det var okej. Lite glögg runt jul, en gnutta champagne på nyår och nåt halvt glas vin till nån middag.

• Natulcien
    Sommar15 skrev 2015-11-09 16:18:31 följande:

Tror mycket av det ligger i svenskars konstiga förhållande till alkohol - för att några få inte kan hantera så är det totalförbud som gäller. 

Det tror jag med!
  • Zuzanne

Skulle aldrig göra det. Fy fan. Det finns gott om alkoholfria viner och ölsorter.

• Rani

Du gör vad som känns bra för dig.

MEN det är viktigt att kunna skilja på vad som är den egna känslan och vad som är belagt i forskning när det gäller hur man värderar andras handlingar. Man får gärna avstå från alkohol men inte döma andra som tar sig ett glas då forskningen säger det är ok.

• Dixie
    Zuzanne skrev 2015-11-09 21:40:21 följande:

Skulle aldrig göra det. Fy fan. Det finns gott om alkoholfria viner och ölsorter.

det är helt ok om du vill dricka alkoholfritt - men då bör du ju också inse att det är ditt val och inget som är farligt om någon annan vill göra det....
    Alkoholfria viner smakar ju inte alls som "vanligt vin" - så det gr ju inte att jämföra! 

det är som om du vägrar äta mat med gluten i för att din kompis är glutenintolerant - helt ok att du gör det, men ett ganska ologiskt beslut som inte baseras på fakta! 
  • Cilla93
    Natulcien skrev 2015-11-09 18:21:35 följande:

Det är ju när du är gravid som det är nolltolerans på alkohol. Många verkar blanda ihop det med amningen?

Men när du ammar så förs inte alkoholen över direkt till bebisen, utan bebisen får i sig samma mängd som du själv får i blodet. Alltså om du dricker ett glas vin och väger runt 65 kg så får bebisen i sig 0,1 promille via bröstmjölken. Ingen som helst fara alltså.

Och detta är fakta och ingenting det kan finnas enighet eller oenighet kring.

Jag drack alkohol några enstaka gånger medan jag ammade. Kanske 5-6 gånger under 11 månader. Och då bara lite åt gången. För att det är gott och för att jag visste att det var okej. Lite glögg runt jul, en gnutta champagne på nyår och nåt halvt glas vin till nån middag.

• Natulcien
    Zuzanne skrev 2015-11-09 21:40:21 följande:

Varför tycker du att det är "fy fan"? Tycker du att det smakar äckligt?
  • Hannah76

Jag intog alkohol när jag ammade. Hanterade inte barn onykter, för det är ju en helt annan sak. Nåt glas vin till mat hände det att det blev. Var även ute nån gång under amningstiden, men då var de ju med sin pappa.

Svar på tråden Amning och Alkohol