• Mikloi

VAD skulle ni göra med en sån kollega??

Jag har börjat ett nytt jobb relativt nyligen, sen mitt förra jobb är jag van vid att alla fikar tillsammans och man kanske till och med tar en promenad på lunchen. Nu sitter jag med EN kollega, och han tar inga initiativ till kontakt. De gånger jag har vågat mig förbi hans kontor pratar han illa om allt och alla (de andra inklusive chefen sitter på ett annat kontor). Han tar inga raster, ingen lunch, och säger att han ska spara pengar (han är högavlönad). Har någon varit med om liknande?

• Svar på tråden VAD skulle ni göra med en sån kollega??
  • Personlig Utveckling Nu

Kan inte påstå att jag har suttit i en liknande sits, men det ser ut som du har två alternativ:

a) Ta ej intiativ till kontakt
    b) Ta initiativ till kontakt

Det behöver väl inte vara svårare än så? Tomte

Med det sagt, efter det du har sagt om honom kan jag förstå om du ej vill ta initiativet att bli bästa vän med honom. Å andra sidan, om du sköter det bra (på ren svenska: om du är duktig socialt) tror jag absolut det är möjligt att utvinna hans bra sidor och därmed kunna ta del av lite kvalitativt umgänge

Lycka till Cool

PersonligUtvecklingNu.se - Med mål att hjälpa dig skapa ett liv som gör att du älskar att leva.
  • Zarch

Nja, hade en kollega på mitt förra jobb som var konstant tjurig och svor åt mig. Det var en riktig energitjuv, tror inte att det finns så mycket man kan göra egentligen. Ignorera, sköt dina uppgifter och blir han på tok för jobbig så säg åt honom. Var tydlig med att du inte vill lyssna på skitsnacket, det tjänar du på.

Det är dock synd om dig, är bedrövligt trist att vara tvungen att jobba och spendera tid med folk som helt saknar uppfostran och social kompetens.

Tror dock inte att du ska börja med att gå och prata med chefen, det är sista utvägen. Man kan inte gilla alla tyvärr.

Svar på tråden VAD skulle ni göra med en sån kollega??