• Josefin.elisabet

Cerklage , leva normalt?

Jag är i v. 21+ 6 och fick cerklage i lördags pga att livmodertappen var kort (ca 2 cm) och ganska mjuk, men inte öppen om jag förstod det rätt.

Jag gjorde en konisering pga. cellförändringar för lite mer än ett år sen så den var kort redan från början men nu hade den blivit ännu kortare.

Läkarna har sagt att jag kan leva normalt men att jag ska ta det lite lugnt och undvika sex och bad och inte bära för tungt. Jag frågade om det är ok att jag går och hämtar o lämnar min dotter i skolan och går o handlar och bär matkassar (men inte för tungt) och läkaren sa att det inte är några problem.

Min dotter är 9 år och bor hos mig på vardagarna och hos sin pappa på helgerna .. Och jag är inte tillsammans med pappan till bebisen i magen längre heller.. Så jag bor ensam med min dotter när hon är hos mig, och jag har ingen bil. Min mamma bor ganska nära och kan hjälpa mig en del men inte hela tiden.

Så min fråga är, tror ni att jag vågar lita på läkarna? Jag skulle jättegärna vilja vila ännu mer än de har rekommenderat men det är ganska omöjligt för mig just nu :(

När jag har sökt på internet så verkar det som att vissa måste vara sängliggande efter cerklage.. Nån mer som har fått leva ganska normalt?

Jag är sjukskriven från jobbet ( nattklubb) sen en månad tillbaks ungefär och kommer nog fortsätta vara sjukskriven men jag hoppas att det räcker..

• Svar på tråden Cerklage , leva normalt?
  • Josefin.elisabet

Tack för svaret carolinheiner.. Vad jobbigt :(Hur gick det med allting sen då?

Har undrat om man kan öppna sig även om man har cerklage (och det inte går sönder) och hur märker man det? En Bm på Spec. Mvc sa att men kan det och en annan sa att man brukar nästan aldrig göra det och isåfall blöder man mkt.

Tog första tabletten (Adalat) precis.. Och ska försöka vila så mkt jag kan. Har haft sammandragningar som jag har känt av jättelänge , sen vecka 13-14 ungefär och i början verkade det ju inte som att de påverkade tappen men nu så måste de ju ha gjort det och nu gör de lite ont ibland också.

Lite nervös för biverkningar och min mamma tyckte att det inte verkar så bra o att det kanske kan påverka barnet, men om de kan hjälpa till så att bebisen stannar i magen så är det ju värt att ta dom.

• carolinheiner
    Josefin.elisabet skrev 2015-11-14 10:50:06 följande:

Tack för svaret carolinheiner.. Vad jobbigt :(Hur gick det med allting sen då?

Har undrat om man kan öppna sig även om man har cerklage (och det inte går sönder) och hur märker man det? En Bm på Spec. Mvc sa att men kan det och en annan sa att man brukar nästan aldrig göra det och isåfall blöder man mkt.

Tog första tabletten (Adalat) precis.. Och ska försöka vila så mkt jag kan. Har haft sammandragningar som jag har känt av jättelänge , sen vecka 13-14 ungefär och i början verkade det ju inte som att de påverkade tappen men nu så måste de ju ha gjort det och nu gör de lite ont ibland också.

Lite nervös för biverkningar och min mamma tyckte att det inte verkar så bra o att det kanske kan påverka barnet, men om de kan hjälpa till så att bebisen stannar i magen så är det ju värt att ta dom.

Han föddes i v 26+0 å är idag en frisk pojke 8 mån okorr/5,5 mån korr. När ja fick värkar å läkaren ville göra vul så va ja fullt öppen. Endast Cerklaget som höll bebisen inne. Så mitt satt kvar tills dom klippte upp de på förlossningen. Dom satte två men de ena satt så långt fram så de gick av en v efteråt. Åt 3 adalat/dag under 4 v å min son klarade de bra :)
  • Tianlu

Hur var det nu? Adalat visst är det " normalt " en blodtrycks medicin?

Åt förra graviditeten trandate mot trycket och nu äter jag tyvärr mer :(

Idag har jag inte kunnat vila, tycker det sticker vaginalt så nu vila resten av kvällen.

Carolinheiner, måste få fråga...hur var det för dig när cerclaget gick av? Kändes det konstig? Blödde?

Ha en mysig kväll alla

• Josefin.elisabet

Carolinheiner - vad skönt att det gick bra även om han föddes för tidigt :)

Vilken styrka på Adalat åt du? Jag har fått Adalat Oros (depottablett) 20 mg som jag ska ta varje morgon och en på kvällen vid behov ( om jag har mkt Sd). Men vet inte hur många timmar det måste gå emellan? Tyckte du att Adalat hjälpte mkt?

Tianlu - vad jobbigt :( Har lite ont i magen och sammandragningar nu. Tog Adalat imorse så ska kanske ta en till. Ja precis egentligen är Adalat tydligen mot högt blodtryck. Såg det efter jag hade fått den utskriven. Det står inget om att den kan användas mot sd också men tydligen brukar den göra det ibland..

• carolinheiner

Ja kommer inte ihåg vad de va för styrka, fick 3 tabletter varje morgon i en liten påse ;) ja skulle ta mina 8,14,20.
    Kände inget alls när de lossnade. Ingen blödning heller. Vi såg de på vul ja gjorde v efter op för att mäta tappen samt kolla vattennivån.
    Ja vi är lyckligt lottade i de hela att allt gått så bra som de gjort med vår. :)

• Tianlu

Josefin.elisabet skönt att få hjälp . Hoppas nu att dina sammandragningar minskar. Ta hand om dig själv å vila så mycket du bara kan. Nu är det skärpning från min sida, måste verkligen stoppa mig själv och dra ner på tempot men är ibland så oerhört svårt när man har de mindre barnen hemma.

Tror att jag allt blev lite "kaxig" då tappen vuxit, men är inte värt att riskera ngt. Läkaren sa själv att det kan ändras , att det är för stunden, väntar 2 små så blir en extra påfrestning för tappen :( men går allt bra är det värt all vila. Börjar kännas att man tagit det lugnt ett tag nu, vill vara i farten som vanligt, åka pulka med barnen , vara ute mm

• Tianlu

Carolinheiner: ojdå, då gäller det att hålla tummarna att det håller . Tack för ditt svar.

Härligt att det gick bra :)

Så skönt att få "bolla" lite tankar med någon som haft/har cerclage. Tycker det är svårt att hitta bra information.

• carolinheiner
    Tianlu skrev 2015-11-14 22:18:55 följande:

Carolinheiner: ojdå, då gäller det att hålla tummarna att det håller . Tack för ditt svar.

Härligt att det gick bra :)

Så skönt att få "bolla" lite tankar med någon som haft/har cerclage. Tycker det är svårt att hitta bra information.

Dom informerade direkt att dom satte två pga dlm trodde inte att den första skulle hålla då de va då svårt å sätta dom. Dom hade fått dra å slita rätt mkt för att ens få fast de över huvudtaget.. Ja va lycklig för att ja gjorde operationen under narkos..
    Ja kommer även att få cerklage insatt i v 14 vid nästa graviditet.
    Innan op hade ja 7 mm-0mm kvar av tappen. Efter operationen hade ja 22 mm å sista vul visade 32 mm. :) å sen när han föddes så såg man på vul att allt var borta de va liksom en gång förutom där cerklaget satt. Där såg man att de satt verkligen fast fast ja hade värkar var 3 min.
  • Tianlu

Carolinheinet; Okej, då låter det som att om cerclaget väl är på plats så sitter det vart det sitter ;) men man blir ju lite nojig av sig till och från.

Min tapp är påverkad längst in men sist mätte den 35 mm , vid op var den 27-30

Förstår dig, önskar jag också fick sova under insättandet , var ingen trevlig upplevelse

Fick du leva på som vanligt eller var det sängläge i ditt fall? Kände du av trådarna ngt? Mina irriterar ibland :(

• Josefin.elisabet

Tianlu vilken vecka är du i nu? :) tycker också det är jobbigt att inte kunna leva helt normalt. Blir så mkt tid att tänka och oroa sig också när man är hemma o vilar mkt. Jag måste ju gå o handla och hämta dottern o så men försöker vila..

Ska inte tillbaks på återbesök förrän den 27/11 , om nästan 2 veckor så det känns lite jobbigt.. Tänk om det hinner hända nått som jag inte märker innan det.

Har nog inte riktigt lika mkt SD nu men det gör lite ont i magen :/

• carolinheiner
    Tianlu skrev 2015-11-15 06:35:30 följande:

Carolinheinet; Okej, då låter det som att om cerclaget väl är på plats så sitter det vart det sitter ;) men man blir ju lite nojig av sig till och från.

Min tapp är påverkad längst in men sist mätte den 35 mm , vid op var den 27-30

Förstår dig, önskar jag också fick sova under insättandet , var ingen trevlig upplevelse

Fick du leva på som vanligt eller var det sängläge i ditt fall? Kände du av trådarna ngt? Mina irriterar ibland :(

Ja fick vattenavgång vid op så var inlagd med strikt sängläge förutom toabesök i 2 v. Sen fick ja stå å gå försiktigt i 30 min. Rullstol för att komma ut kortare stunder å få luft.
    Kände inte av dom alls faktiskt.
  • Tianlu

Josefin.elisabet ;

Visst är det ju så, för mycket tid till att fundera och tänka ????

jag är endast i v 20 (19+5) tiden går så sakta... Men ändå skönt att få ta dagen i egen takt. Haft endel samandragningar nu på kvällen men nu börjar dom släppa

Har även foglossning som kommer och går.

Skönt att dina sd blivit färre nu.

Tack för ditt/dina svar Carolinheiner

Svar på tråden Cerklage , leva normalt?