• Marie89

Lämna barn i bilen

Frågan är, om erat barn under två år somnat i bilen, lämnar ni det för kortare ärende, t.ex. köpa ett paket mjölk.

Är nyfiken på vad folk tycker

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lämna barn i bilen
  • jenny99

Nej aldrig.Har aldrig gjort det och kommer inte göra det heller.Om de somnat har jag väckt dem eller skippat affären.

• Tonensu

Absolut aldrig att jag skulle göra det.

• Stårschan

Hade inga som helst problem med det när barnen var små. Ser inte skillnaden mot att sova ute i vagn.

Självklart lämnar man ju inte barn ute i solen eller andra potentiellt farliga omständigheter, men tio minuter på ICA-parkeringen ute på vischan eller liknande ser jag inte som något märkvärdigt.

• Annelie 76

Jag har bärsele eller ringsjal med mig och sonen kan oftast sova vidare en stund i dem. Men oftast handlar jag när det inte är sovtid och då väcker jag honom.

• Marie89

Kom att tänka på att det är stor skillnad om man bor i stan eller långt ut på landet. Jag som har långt till stan gör ofta ärende när jag ändå är där.

Men jag lämnar max 5 min och då låst bil med tonade rutor.

• Hanna F

Ja det gör jag men bara korta ärende där jag kan se bilen typ in och handla på macken

Hanna fartdåren persson
  • mammalovis

Nej, aldrig då vi bor i en stad och vem som helst skulle kunna ta barnet eller larma polisen. Ska barnet sitta kvar behöver det ju antingen vara tillräckligt svalt ute eller att dörren/fönstret är öppet. Jag har lämnat barnet i bilen utanför huset med öppna dörrar medan jag sprungit upp med grejer, i väntan på att hon skulle vakna.

• Rani

Har lämnat en bebis en gång för att springa in på macken och köpa en isskrapa. Såg inget genom rutan. Parkerade utanför dörren och sprang in när jag såg att det inte var kö. Tog väl 30 sek. Tror knappt det räknas så jah svarade nej.

• pigglet

Ja, lämnade i bilen eller vagnen ute i princip varje dag. Vid lämning/hämtning av syskon på förskolan, för snabba ärenden osv. Sovande ute i vagnen medan vi fikade/åt på restaurang med uppsikt ut. Lämnade sovande i vagn ute på gården (bor i hus) varje dag i flera år, utan att sitta och titta på vagnen. Ofta med en "barnvakt" i då.

Vi gör alla olika riskbedömningar. I MIN värld är det större risk att bebis ska smittas av RS-virus eller magsjuka på förskolan och dö av det, än att de ska bli kidnappade i bilen eller att bilen ska självantända där den sår parkerad eller bli nermejad av en bulldozer. Jag tror jag har statistiken på min sida, om man kollar hur många barn som dör av sjukdomar jämfört med i parkerade bilar/stillastående vagnar.
    (Naturligtvis inte lämna barn i bilen i solen eller något annat idiotiskt!)

I MIN värld är det också större risk att de dör av cancer, därför undviker jag tillsatser i maten och barnen använder solskyddsdräkter på stranden osv.

I MIN värld är det en större risk att de dör i en trafikolycka i bilen när den körs framåt. Därför sitter de bakåtvända till 5-6 år.

Vi vill alla våra barn det bästa, och gör helt enkelt olika riskbedömningar för att nå dit.

• Stårschan
    pigglet skrev 2015-11-11 19:59:03 följande:

Ja, lämnade i bilen eller vagnen ute i princip varje dag. Vid lämning/hämtning av syskon på förskolan, för snabba ärenden osv. Sovande ute i vagnen medan vi fikade/åt på restaurang med uppsikt ut. Lämnade sovande i vagn ute på gården (bor i hus) varje dag i flera år, utan att sitta och titta på vagnen. Ofta med en "barnvakt" i då.

Vi gör alla olika riskbedömningar. I MIN värld är det större risk att bebis ska smittas av RS-virus eller magsjuka på förskolan och dö av det, än att de ska bli kidnappade i bilen eller att bilen ska självantända där den sår parkerad eller bli nermejad av en bulldozer. Jag tror jag har statistiken på min sida, om man kollar hur många barn som dör av sjukdomar jämfört med i parkerade bilar/stillastående vagnar.
    (Naturligtvis inte lämna barn i bilen i solen eller något annat idiotiskt!)

I MIN värld är det också större risk att de dör av cancer, därför undviker jag tillsatser i maten och barnen använder solskyddsdräkter på stranden osv.

I MIN värld är det en större risk att de dör i en trafikolycka i bilen när den körs framåt. Därför sitter de bakåtvända till 5-6 år.

Vi vill alla våra barn det bästa, och gör helt enkelt olika riskbedömningar för att nå dit.

Mycket bra skrivet!
  • Stårschan
    StubbeMittIHanden skrev 2015-11-11 20:34:25 följande:

Att en kvinna lämnar barnet i bilen medan hon gör något snabbt ärende är nog ingen fara. Den stora faran är ju när kvinnan kör bilen!

Ditt inlägg ser otroligt sexistiskt ut vid en första blick, men du har ju faktiskt rätt i sak.
  • lövet2

Nej, jag går inte längre från bilen än att jag har insyn i den och kan se barnet.

• Natulcien

Nej, det gjorde jag aldrig. Inte p.g.a. överdriven oro för biltjuvar, bilexplosioner eller liknande utan bara p.g.a. att det aldrig uppstod en sådan situation och jag såg ingen anledning att lämna vår son ensam i bilen.

• Rani

Det jag skulle oroa mig för med att lämna barnet är inga explosioner, tjuvar eller dyl. Det är främst att barnet skulle vakna och vara ledsen. Jag lämnar min bebis att sova i vagnen på vår uteplats varje dag. Men du har jag babyvakt så jag kan hämta henne när hon vaknar. Med mitt äldre barn slutade jag lägga i den när hon var kanske 1,5 år. För då var hon så stor att hon förstod att jag skulle komma snart. Hon kunde också sätta sig upp, röra sig osv. Ibilen skulle hon ju sitta fastspänd vilket kag tror hade gjort henne ledsen om hon vaknade där ensam. Därför skulle jag bli så nervös om det råkade bli kö på affären jag var i om jag lämnat henne.

• Fru Ve

Nej inte utanför en affär, men utanför huset om bilen står på uppfarten och jag har dörren öppen så jag ser barnet hela tiden. Utanför en affär väcker jag barnet eller så har jag tagit en kundvagn, "bäddat" med en jacka eller liknande och lagt barnet där medan jag handlar.

• blue raul

Nej det vågar jag inte! Är rädd att tex tappa bilnyckeln och sen vaknar barnet och gråter och jag inte kommer in i bilen!

• KramKalas

Ja för kortare ärenden. Dock har jag två söner, 2 och 6år gamla och de får vänta tillsammans isf. Vi bor i ett litet o rätt lungt samhälle

Svar på tråden Lämna barn i bilen