• Anonym (jobbjobb)

Göra abort om jag får jobbet?

Som rubriken lyder.

Jag ska på min andra intervju gällande drömjobbet som jag verkligen vill ha och fick nyss veta att jag är gravid i femte veckan.

Jag har av olika orsaker aldrig haft ett heltidsjobb (studerat väldigt länge, haft eget företag, jobbar som konsult). Jag var mammaledig i över ett år, började jobba halvtid i februari, har sökt heltidsjobb sedan dess och nu äntligen hittat drömjobbet. Jag har inte blivit erbjuden jobbet än, men jag tror att jag har stora chanser att få det.

Problemet är att drömjobbet börjar i mars 2016 och behåller jag barnen så kommer barnet i början av juli. Jag skulle med andra ord knappt hinna jobba innan jag ska på föräldraledighet igen.

Jag vill så gärna ha detta jobb, men det är ett litet privatägt företag, de kommer aldrig anställa mig om jag berättar att jag är gravid (hur orättvist det än är). Och nej, jag kan INTE hålla tyst om min graviditet. Jag skulle inte stå ut med att ses som en börda och att jag på något sätt lurat arbetsgivaren.

Min man förstår problematiken, men är glad för att vi väntar andra barnet och jag kan inte ens nämna abort. Själv är jag glad, samtidigt som jag önskar att jag inte var gravid just nu. Skulle vilja vänta ett år till. Jag har haft stora problem att bli gravid tidigare och har två missfall i bagaget. Risken är stor att jag får missfall igen, därför känns det även hemskt om jag går och gör abort. Jag har mått väldigt dåligt pga missfallen, men i och med att jag nu har en tvååring så är jag nöjd.

Jag är kluven.

Funderar på att boka tid för abort, och får jag inte jobbet så avbokar jag aborten. Låter helt fruktansvärt när jag skriver det såhär, men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-12 12:56
    Jag kommer inte att boka tid för abort. Om barnen föds i juli så är jag ledig under sommaren, och går tillbaka till hösten. Tre månaders ledighet borde man klara av och företaget borde inte behöva ta in en vikarie.

Barnet får bli lite härdat. Hen har ju faktiskt en fantastisk pappa som kan ta över.

• Svar på tråden Göra abort om jag får jobbet?
  • FlutterDash
    Anonym (Svea) skrev 2015-11-12 10:25:10 följande:

Jag var i nästan samma situation som du.

Jag är arbetslös och är nu gravid i snart 8 månaden. När jag var i slutet av 4 månaden fick jag komma på intervju. Berättade då inget om graviditeten. När jag väl fick jobbet (fast man skulle provjobba 1 mån först) så berättade jag och fick via mail veta att jag inte A fick jobbet FAST jag hade berättat att pappan kommer vara hemma och jag "bara" skulle vara hemma 1-2 veckor för återhämtning.

Deras motivering var att "tänk om inte pappan klarar av att vara hemma själv med en nyfödd så du måste gå hem".

Tror aldrig de sagt så OM de vore omvänt att pappan sökte jobbet men inte fick pga för att tänk om jag (mamman) inte klarar av att vara hemma m nyfödd.

Om ni vill ha barnet så behåll tycker jag och ta jobbet om du får det och låt pappan vara hemma? Om jag förstod rätt kommer barnet i juli så då kan du ju "ta semester" då. Då kan du ju vara hemma ca 1 mån och sen börja om att jobba igen?

Hur du än gör önskar jag dig lycka till!

Det där kan du anmäla. INTE ok.
  • LFF

Jag är arbetslös och är nu gravid i snart 8 månaden. När jag var i slutet av 4 månaden fick jag komma på intervju. Berättade då inget om graviditeten. När jag väl fick jobbet (fast man skulle provjobba 1 mån först) så berättade jag och fick via mail veta att jag inte A fick jobbet FAST jag hade berättat att pappan kommer vara hemma och jag "bara" skulle vara hemma 1-2 veckor för återhämtning.

Deras motivering var att "tänk om inte pappan klarar av att vara hemma själv med en nyfödd så du måste gå hem".

Tror aldrig de sagt så OM de vore omvänt att pappan sökte jobbet men inte fick pga för att tänk om jag (mamman) inte klarar av att vara hemma m nyfödd.

Om ni vill ha barnet så behåll tycker jag och ta jobbet om du får det och låt pappan vara hemma? Om jag förstod rätt kommer barnet i juli så då kan du ju "ta semester" då. Då kan du ju vara hemma ca 1 mån och sen börja om att jobba igen?

Om de nu varit så jävla korkade att de berättat detta skriftligen skulle jag anmält dem till DO och dragit dem inför rätta.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kim) skrev 2015-11-12 10:23:45 följande:

"Svaret är nog ganska enkelt" och då menar du naturligtvis barnet då. Behöver inte alls vara det som ger mest lycka, barn är inte den enda och ultimata lyckan för alla faktiskt. Barn är lycka ja, men behöver inte vara att den överspeglar all annan lycka. Man kan bli väldigt lycklig av att få arbeta med sitt drömjobb hör och häpna...

Det folk ångrar mest när de ligger på dödsbädden är att de jobbat alldeles för mycket istället för att vara med sina nära och kära. När man väl slutar på företaget så glöms man bort och företaget fortsätter precis som det gjort innan. Ett barn ångrar man aldrig. Dessutom vill ju TS ha fler barn och hon har haft svårt att bli gravid. Så i hennes fall tror jag att barn skulle skänka henne mer lycka.
  • Anonym (jobbjobb)
    Anonym (Enkelt) skrev 2015-11-12 09:57:14 följande:

Enkelt, pappan tar föräldraledigheten :) Bättre än abort och du kan jobba :)

Ja det vore perfekt om det fungerade rent praktiskt. Men som nybliven mamma lär jag ju vilja amma minst 6 månader. Eller har du några förslag på hur det skulle kunna fungera?
  • Anonym (jobbjobb)
    Anonym (Kim) skrev 2015-11-12 10:02:21 följande:

Ojojoj, du är verkligen modig som skriver ett sådant inlägg på familjeliv. DU kommer att få dina fiskar varma

Nåja, jag kan förstå dina tankebanor. Jag är då en sådan som inte anser att abort är mord Jag skulle alltså mycket väl kunna göra en "strategisk abort". Det som talar emot det i ditt fall är att du har svårt att bli gravid och redan haft missfall. Då skulle jag inte göra abort faktiskt. Du kanske är nöjd med ett barn men din man verkar vilja ha fler.

Så kontentan är att jag inte tycker att det är något fel på att göra abort pga jobbet men att dina övriga omständigheter gör att jag inte skulle göra det.

Tack för svar! Ja, de tidiga missfallen gör ju att det känns dåligt. Jag vill dessutom ha minst tre barn...

Det känns som att jag glömt hur jag kände när alla andra fick barn hela tiden och jag själv fick missfall. Skulle jag läst ett sånt här inlägg när det var som värst skulle jag blivit väldigt förbannad. Men jag vill inte göra folk arga med mitt inlägg, jag vill bara skriva om mitt dilemma. Det finns säkert fler som känner likadant.
  • Anonym (Greta)
    Anonym (jobbjobb) skrev 2015-11-12 12:05:52 följande:

Ja det vore perfekt om det fungerade rent praktiskt. Men som nybliven mamma lär jag ju vilja amma minst 6 månader. Eller har du några förslag på hur det skulle kunna fungera?

Flaska med antingen utpumpad bröstmjölk eller ersättning. Man behöver inte vara rakerforskare för att hitta en lösning på det "problemet".
  • Anonym (.)

man kan amma även om man jobbar, man har rätt att gå ifrån och amma sitt barn.

men om du vill är en annan fråga - den får du ställa till dej själv!

Allt är möjligt:
    1) Inte ta jobbet om du erbjuds det och hänvisa till att du är gravid.
    2) Berätta under intervjun att du är gravid och låta dem avgöra om de vill anställa dej ändå.
    3) Försöka få jobbet och sen vara föräldraledig så länge du vill/kan, vilket du har rätt till enligt lag. De får inte sparka dej eller ens ge dej sämre arbetsuppgifter när du kommer tillbaka.
    4) Försöka få jobbet och inte vara föräldraledig, bara ta de veckor du ändå skulle haft semester. Ta ledigt senare eller som vissa föräldrar väljer att göra - inte ta ledigt alls.
    5) Göra abort oavsett anledning (vill inte ha barn, orkar inte med barn just nu, vill inte att barnet inverkar på jobbet eller helt annan anledning)

• Anonym (.)

Sen är det ju tyvärr så också att bara för man är gravid i november så betyder det inte automatisk att man föder barn till sommaren. Mycket kan hända under vägen... 
    Kanske blir det mf/ma eller så upptäcker man missbildningar på RUL som gör att barnet inte kan överleva utanför kroppen eller så händer något annat oförutsett.

Tråkigt nog är det många som delar den hemska upplevelsen att förlora ett barn före eller under förlossningen.

OM du vill behålla barnet så hade jag försökt få jobbet = väntat med att berätta om grav. tills iallafall efter RUL.
    VIll du inte behålla barnet så är det ju bara en sak att välja på. Känns det bättre att skylla på jobbet, så gör gärna det, men du måste ju känna efter vad du vill...

• Anonym (jobbjobb)
    Anonym (.) skrev 2015-11-12 10:04:07 följande:

det där kan faktiskt bara du bestämma. Men låt inte jobbet förändra hela livet.
    Vill ni ha barnet? Då fortsätter du vara gravid och hoppas på det bästa.

Jobbet har inte med det att göra, du måste inte berätta allt som händer i ditt liv när du söker jobb. Hur skulle det se ut?

"jag har mycket cancer i släkten, så vem vet om jag lever om ett halvår? Bäst ni anställer någon annan"
    "jag hade lite ont i magen i morse när jag gick hit, det kanske är magsår? Jag kanske är sjuk i flera veckor om ni anställer mej"
    "jag cyklar ju gärna till jobbet, vet vet om jag blir påkörd på väg hit, kanske bäst att ni anställer någon som bor precis bredvid istället?"

osv.

Det jag menar är att alla har saker som kan hända dem.

Även om du får barn, så kan det vara så att den som var nr 2 på deras lista blir en större belastning för företaget.
    Du kanske har en problemfri graviditet, föder ett friskt barn, börjar jobba några timmar/vecka när barnet är några månader och ökar sedan.
    Den som de skulle anställt kanske är en av de som råkar ut för något värre. cancer, olycka, alkohol/drogproblem osv.

Tänk att ifall de väljer dej så är det för att du är deras bästa alternativ! Då gör det inget om du är borta lite till sommaren eller även längre.

Det är bättre för dem att ha vikarie för dej en kort , lång eller jättelång tid för då vet de iallafall att du kommer tillbaka till dem. Om de anställer någon annan så är ju du borta!

Tack för svar! Jag förstår hur du tänker och hur du föreslår att jag ska tänka. Vad som helst kan ju hända... Men just med graviditet så tycker jag att det kan se väldigt oansvarigt ut om man är 30+, gift sedan flera år, har barn sen tidigare, och bara efter några månader meddelar att man plötsligt är gravid. Cancer, bryta ben etc kan man ju inte direkt planera in, medan graviditet ändå ofta är någon som man medvetet försöker bli.

Jag kan ju bara kort säga att jag och min man hade oskyddat sex dagen före ägglossning, detta medvetet. Vi tänkte att vi kan starta eftersom vi tidigare haft svårt att få barn. Men detta var ju innan jag sökte jobbet och kom vidare på intervju. Jag visste inte att jag skulle hitta just det här jobbet, i sådana fall skulle jag väntat med att ha oskyddad sex.
  • Anonym (jobbjobb)

Tack för alla svar! Bra och intressanta synpunkter.

På ett sätt önskar jag nästan att de meddelar mig att jag inte får jobbet, eftersom då kan jag söka efter andra, mindre intressanta, heltidsjobb. Jobb där jag inte bryr mig lika mycket och glatt kan dra på föräldraledighet efter bara några månader av jobb.

Jag vill ha fler barn, men jag vill hellre ha mitt drömjobb just NU. Jag har inte haft några problem med att jag jobbar för mycket, snarare tvärtom. Jag VILL jobba mer! Jag vill så gärna ha ett jobb som jag trivs med, och jag önskar att jag inte var gravid och att jag fick detta jobb, för då skulle jag avvakta i 6 månader och därefter försöka bli gravid.

Det är fruktansvärt orättvis att vara kvinna i sådana här situationer! (( och gällande att jobba direkt efter att ha fött barn. Jag önskar att jag kunde det, men jag tror inte att det skulle fungera. Vill amma, tycker att det är mysigt. Vill kunna ge massvis av kärlek på en gång.

• Anonym (jobbjobb)
    Anonym (.) skrev 2015-11-12 12:18:46 följande:

Sen är det ju tyvärr så också att bara för man är gravid i november så betyder det inte automatisk att man föder barn till sommaren. Mycket kan hända under vägen... 
    Kanske blir det mf/ma eller så upptäcker man missbildningar på RUL som gör att barnet inte kan överleva utanför kroppen eller så händer något annat oförutsett.

Tråkigt nog är det många som delar den hemska upplevelsen att förlora ett barn före eller under förlossningen.

OM du vill behålla barnet så hade jag försökt få jobbet = väntat med att berätta om grav. tills iallafall efter RUL.
    VIll du inte behålla barnet så är det ju bara en sak att välja på. Känns det bättre att skylla på jobbet, så gör gärna det, men du måste ju känna efter vad du vill...

Ja, precis. Jag får ju säkert missfall eller MA ändå, har ju fått båda sorter tidigare.

Graviditeten var ju egentligen planerad, men sedan kom detta jobb emellan. Så jag vill ju ha barn, men det råkade bli fel tidpunkt nu.
  • Anonym (jobbjobb)

Jag funderar på om jag ska vara så pass ärlig och personlig att jag berättar om graviditeten först då om jag blir erbjuden jobbet? och samtidigt berättar att det är väldigt tidigt och att risken är stor att jag får missfall eftersom jag fått det tidigare. Eller är det för personligt? Jag tror inte att jag klarar av att vänta med att berätta. Jag vill inte få ett dåligt rykte. Och jag skulle aldrig någonsin anmäla detta företag för diskriminering eftersom chefen har ett stort nätverk som inkluderar alla företag som jag skulle vilja jobba inom.

Jag har dålig erfarenhet kring detta. För flera år sedan berättade jag för en rekryterade att jag var gravid i v8, jag fick förstås inte komma vidare. Fick sedan missfall några dagar senare. Jag fick dessutom inte komma tillbaka till min konsulttjänst nu senast när jag var klar med min föräldraledighet. (Jag var inte anställd, utan fakturerade företaget via mitt egna företag).

Det känns som att jag kommer att bli straffad för att jag tänker på abort. Jag får säkert inte jobbet och sedan missfall några veckor senare.

• Anonym (jobbjobb)

Verkligen hemskt och orättvist. I ditt fall borde du ju kunna anmäla. Men det är ju inte så kul att göra det.

Jag har faktiskt inte tänkt på att det är sommar just då! Ja, kan ju faktiskt vara hemma 1-2 månader, eller kanske hela sommaren juni-september? Brukar ju ändå vara lugnt under sommaren!

Känner mig optimistisk. Ha ändrat mig. Ingen abort. Om jag får jobbet och inte missfall så får det bli ett härdat barn.
  • LFF
    Anonym (jobbjobb) skrev 2015-11-12 12:53:25 följande:
    Verkligen hemskt och orättvist. I ditt fall borde du ju kunna anmäla. Men det är ju inte så kul att göra det.

Jag har faktiskt inte tänkt på att det är sommar just då! Ja, kan ju faktiskt vara hemma 1-2 månader, eller kanske hela sommaren juni-september? Brukar ju ändå vara lugnt under sommaren!

Känner mig optimistisk. Ha ändrat mig. Ingen abort. Om jag får jobbet och inte missfall så får det bli ett härdat barn.
    Som sagt, allt går ju att lösa i de flesta fall, även att ge barnet bröstmjölk. 

Lycka till nu med både bebis och jobb!
  • Tow2Mater
    LFF skrev 2015-11-12 10:19:04 följande:

Du måste ju inte vara föräldraledig mer än (från årsskiftet) 90 dagar.

Va? Måste man vara föräldraledig i 90 dagar?? Vem bestämmer det?
  • LFF
    Tow2Mater skrev 2015-11-13 02:03:20 följande:
    Va? Måste man vara föräldraledig i 90 dagar?? Vem bestämmer det?
    Nej, man måste ingenting men från årsskiftet så har du 90 dagar låsta istället för 60 som idag. Det var så jag menade. Resten kan ju TS lägga över på pappan.
  • Annelie 76

Bröstpumpen Medela Freestyle är gjord för amerikanska arbetande mammor. Kommer med speciell kylväska och pumpar båda brösten samtidigt så det går fortare. Den är jättebra.

• Anonym (Ojdå)
    Anonym (jobbjobb) skrev 2015-11-12 12:05:52 följande:
    Barnet föds ju i början av juli skriver du. Då kan du ju passa på att ta ut din semester först ju!
Svar på tråden Göra abort om jag får jobbet?