Göra abort om jag får jobbet?
Som rubriken lyder.
Jag ska på min andra intervju gällande drömjobbet som jag verkligen vill ha och fick nyss veta att jag är gravid i femte veckan.
Jag har av olika orsaker aldrig haft ett heltidsjobb (studerat väldigt länge, haft eget företag, jobbar som konsult). Jag var mammaledig i över ett år, började jobba halvtid i februari, har sökt heltidsjobb sedan dess och nu äntligen hittat drömjobbet. Jag har inte blivit erbjuden jobbet än, men jag tror att jag har stora chanser att få det.
Problemet är att drömjobbet börjar i mars 2016 och behåller jag barnen så kommer barnet i början av juli. Jag skulle med andra ord knappt hinna jobba innan jag ska på föräldraledighet igen.
Jag vill så gärna ha detta jobb, men det är ett litet privatägt företag, de kommer aldrig anställa mig om jag berättar att jag är gravid (hur orättvist det än är). Och nej, jag kan INTE hålla tyst om min graviditet. Jag skulle inte stå ut med att ses som en börda och att jag på något sätt lurat arbetsgivaren.
Min man förstår problematiken, men är glad för att vi väntar andra barnet och jag kan inte ens nämna abort. Själv är jag glad, samtidigt som jag önskar att jag inte var gravid just nu. Skulle vilja vänta ett år till. Jag har haft stora problem att bli gravid tidigare och har två missfall i bagaget. Risken är stor att jag får missfall igen, därför känns det även hemskt om jag går och gör abort. Jag har mått väldigt dåligt pga missfallen, men i och med att jag nu har en tvååring så är jag nöjd.
Jag är kluven.
Funderar på att boka tid för abort, och får jag inte jobbet så avbokar jag aborten. Låter helt fruktansvärt när jag skriver det såhär, men...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-12 12:56
Jag kommer inte att boka tid för abort. Om barnen föds i juli så är jag ledig under sommaren, och går tillbaka till hösten. Tre månaders ledighet borde man klara av och företaget borde inte behöva ta in en vikarie.
Barnet får bli lite härdat. Hen har ju faktiskt en fantastisk pappa som kan ta över.