• Anonym (BonnieLoop)

Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?

Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor? Är ni för eller emot? Varför? Tycker ni det ska vara tillåtet i Sverige eller inte?

• Svar på tråden Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (pa) skrev 2015-11-14 10:19:08 följande:
    Ja jag visste allvarligt talat inte om du var seriös med ditt inlägg eller inte. 

Du tror alltså att kvinnor som väljer att inseminera sig gör det för att dom aldrig har haft förhållanden innan och inte ens kan hitta någon att ligga med? Du tycker också att istället för att inseminera sig så borde dessa kvinnor gå hem med någon random kille och försöka lura till sig ett barn med honom? Hon ska riskera könssjukdomar, killen ska tvingas bli pappa för att nån tjej har lurat honom och barnet ska tvingas leva med att pappan aktivt valt bort att finnas i just dennes liv (vilket säkert ofta skulle hända)?
    Nej jag tycker att om man inte kan tänka sig att samarbeta med en annan människa, eller inte kan hitta någon som vill samarbeta med en, om att skaffa barn, då ska man inte ha barn. Varför ska människor som inte kan ha ett seriöst samarbete med en annan människa ha barn? Den stackars ungen kan inte välja, utan blir ju tvungen att leva med denna potentiellt outhärdliga människa som ingen annan vill vara med. 

Jag tycker inte att det är bra att kvinnor lurar till sig barn på sättet du beskriver. Men det sållar åtminstone bort de allra mest outhärdliga och värdelösa. Insemination däremot sållar inte bort någon, killar kan välja mellan vem de ska knulla men den stackars ungen får inte välja... 
  • Anonym (pa)
    Anonym (Nej) skrev 2015-11-14 10:29:26 följande:
    Nej jag tycker att om man inte kan tänka sig att samarbeta med en annan människa, eller inte kan hitta någon som vill samarbeta med en, om att skaffa barn, då ska man inte ha barn. Varför ska människor som inte kan ha ett seriöst samarbete med en annan människa ha barn? Den stackars ungen kan inte välja, utan blir ju tvungen att leva med denna potentiellt outhärdliga människa som ingen annan vill vara med. 

Jag tycker inte att det är bra att kvinnor lurar till sig barn på sättet du beskriver. Men det sållar åtminstone bort de allra mest outhärdliga och värdelösa. Insemination däremot sållar inte bort någon, killar kan välja mellan vem de ska knulla men den stackars ungen får inte välja... 
    Igen, du tror alltså att kvinnor som väljer att inseminera sig inte har haft förhållanden och inte kan hitta någon som vill ha förhållanden med dem?

Det finns mängder av anledningar till att kvinnor väljer att inseminera sig. 
    - De har haft förhållanden men de har tagit slut (precis som det gör för de flesta) och nu är de så pass gamla att insemination är enda realistiska valet om hon vill ha barn. Kvinnor är inte fertila för alltid. 
    - Hon har bara inte hittat den man som hon vill leva sitt liv med eller tycker skulle bli en bra pappa till hennes barn än. 
    - Hon är asexuell. 
    - Hon vill av olika skäl inte ha ett nytt förhållande. Kanske trivs hon bäst med livet när hon är singel, kanske har hon så dåliga erfarenheter av män och förhållanden att hon inte tycker det är värt att skaffa en ny man. 
    Finns säkert fler anledningar. 

Jag känner två kvinnor som skaffat barn på detta sätt och båda två har dejtat och haft flera förhållanden som tagit slut av olika anledningar. T.ex. att killen varit otrogen, en kille dog i en olycka, de har bara inte varit rätt för varandra osv. Dessa är helt normala kvinnor och jag tvivlar på att resten skulle vara mycket annorlunda faktiskt. 

Vilka sållar det inte bort? De som inte vill lura bedra? De som "inte kan" ligga (tror knappast att en kvinna som verkligen vill ligga skulle ha omöjligt att hitta någon...)? Din "lägsta nivå" är alltså att man raggar upp en kille att ligga med och lura in i faderskap? Du tycker en runtliggande bedragerska skulle bli en så mycket bättre mamma än en ärlig kvinna som tänker på riskerna kring oskyddat sex och barnskaffande med en man hon inte känner?  

Du tycker det är bra att barnet tvingas leva med att pappa valt bort just honom/henne eller kanske växa upp med eventuella vårdnadskonflikter och bråk mellan föräldrarna?

Nej man får aldrig välja sina föräldrar. Det får ingen. Inte de som har två föräldrar heller. Skulle att barnet inte får välja sin mamma vara ett bra argument? Inget barn får välja sin mamma. 
  • Anonym (faderlös)
    Anonym (Nej) skrev 2015-11-14 09:34:36 följande:
    Vilket givande inlägg?

Kraven för att bli förälder är för låga som det är. Varför skulle man vilja att även de minimala krav som tidigare funnits ska tas bort? 

Barnens rätt är viktigare än kvinnors rätt, detta ligger absolut inte i barnens intresse. 
    "Kraven för att bli förälder är för låga som de är." - Hahahahahahaha

Du vet hur barn blir till, eller hur? Vilket samhälle föreställer du dig, där folk inte får bli föräldrar utan att först genomgå någon typ av kontroll?? Jag vet inte, men jag är säker på att den redan finns beskriven i skönlitteraturen, i någon dystopisk framtidsvision.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (faderlös) skrev 2015-11-14 11:27:13 följande:
    "Kraven för att bli förälder är för låga som de är." - Hahahahahahaha

Du vet hur barn blir till, eller hur? Vilket samhälle föreställer du dig, där folk inte får bli föräldrar utan att först genomgå någon typ av kontroll?? Jag vet inte, men jag är säker på att den redan finns beskriven i skönlitteraturen, i någon dystopisk framtidsvision.
    Hur menar du nu? Det minimala krav jag talar om är att åtminstone vara uthärdlig för en annan människa länge nog för att genomföra ett samlag. Med hjälp av insemination kan även kvinnor som ingen man stått ut med länge nog för det bli mödrar. Men dom stackars barnen får stå ut. 
  • Anonym (Linnea)

Jagvser ingen direkt skilnad mellan insemination på kvinnor som är i en relation med en annan kvinna eller en ensamstående kvinna.

Ska man ha en särskilnad bör det i så fall vara att det är mannen som formellt tar emot spermiedonationen eftersom att det är han som har det medicinska problemet och har behov av hjälp av medicinska skäl. Men om en man av medicinska skäl får ta emot en sån donation borde det väl vara upp till honom vem han sen "ger" sina sprrmier till precis som det gäller män som inte behöver denna hjälp.

• Anonym (Linnea)
    Anonym (faderlös) skrev 2015-11-12 23:11:36 följande:

Fast en spermadonator är inte en förälder, annat än i genetisk bemärkelse.

Enligt nuvarande lagstiftning ja.
  • Anonym (Linnea)
    london skrev 2015-11-13 23:28:43 följande:

Det här är ett typexempel på att man endast ser det ur förälderns perspektiv och inte ur barnets perspektiv.

Hur är det att endast se det ur förälderns perspektiv om motiveringen är att föräldern är en bättre förälder? Är det inte bra för barnet att ha bästa möjliga förälder?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (pa) skrev 2015-11-14 11:23:13 följande:
    Igen, du tror alltså att kvinnor som väljer att inseminera sig inte har haft förhållanden och inte kan hitta någon som vill ha förhållanden med dem?

Det finns mängder av anledningar till att kvinnor väljer att inseminera sig. 
    - De har haft förhållanden men de har tagit slut (precis som det gör för de flesta) och nu är de så pass gamla att insemination är enda realistiska valet om hon vill ha barn. Kvinnor är inte fertila för alltid. 
    - Hon har bara inte hittat den man som hon vill leva sitt liv med eller tycker skulle bli en bra pappa till hennes barn än. 
    - Hon är asexuell. 
    - Hon vill av olika skäl inte ha ett nytt förhållande. Kanske trivs hon bäst med livet när hon är singel, kanske har hon så dåliga erfarenheter av män och förhållanden att hon inte tycker det är värt att skaffa en ny man. 
    Finns säkert fler anledningar. 

Jag känner två kvinnor som skaffat barn på detta sätt och båda två har dejtat och haft flera förhållanden som tagit slut av olika anledningar. T.ex. att killen varit otrogen, en kille dog i en olycka, de har bara inte varit rätt för varandra osv. Dessa är helt normala kvinnor och jag tvivlar på att resten skulle vara mycket annorlunda faktiskt. 

Vilka sållar det inte bort? De som inte vill lura bedra? De som "inte kan" ligga (tror knappast att en kvinna som verkligen vill ligga skulle ha omöjligt att hitta någon...)? Din "lägsta nivå" är alltså att man raggar upp en kille att ligga med och lura in i faderskap? Du tycker en runtliggande bedragerska skulle bli en så mycket bättre mamma än en ärlig kvinna som tänker på riskerna kring oskyddat sex och barnskaffande med en man hon inte känner?  

Du tycker det är bra att barnet tvingas leva med att pappa valt bort just honom/henne eller kanske växa upp med eventuella vårdnadskonflikter och bråk mellan föräldrarna?

Nej man får aldrig välja sina föräldrar. Det får ingen. Inte de som har två föräldrar heller. Skulle att barnet inte får välja sin mamma vara ett bra argument? Inget barn får välja sin mamma. 
    Om kvinnan inte sett till att hitta någon att samarbeta med kring att skaffa barn i tid så får hon skylla sig själv helt enkelt. Det är ett val och inte nått som bara händer. Menar inte nödvändigtvis att man måste vara en kärnfamilj, men att han en till delaktig och ansvarstagande vuxen i barnets liv borde vara ett krav. 

Som sagt tycker jag inte det är bra eller okej att man går och lurar till sig barn genom krogragg. Jag tycker att man ska vara minst två om att ta ansvar för barnet. Men det är i praktiken svårt att förhindra. Att ensamma kvinnor får insemineras däremot går ju utmärkt att förhindra. Att vissa föräldrar är dåliga ska tamejfan inte vara ett argument för att vi ska ha fler barn som får växa upp med dåliga föräldrar.

Och kvinnor som insemineras för att få barn ensamma är dåliga föräldrar. För att det är så brutalt själviskt att planera att skaffa ett barn till undermåliga förhållanden bara för att man själv ska slippa samarbeta med andra människor. Uppenbarligen finns inte en tanke där på vad som är bäst för barnet utan man tänker 110% egoistiskt. Då blir man en dålig förälder. 

Ensamstående kan säkert vara bra föräldrar, men då har de inte avsiktligt planerat ett sådant liv för sitt barn utan det är skit som hänt ändå. Vid inseminering är det inte skit som hänt utan ett aktivt val av mamman. Stor jävla skillnad.
  • Anonym (faderlös)
    Anonym (Nej) skrev 2015-11-14 11:31:01 följande:
    Hur menar du nu? Det minimala krav jag talar om är att åtminstone vara uthärdlig för en annan människa länge nog för att genomföra ett samlag. Med hjälp av insemination kan även kvinnor som ingen man stått ut med länge nog för det bli mödrar. Men dom stackars barnen får stå ut. 
    Det har inte slagit dig att det kanske framför allt rör sig om kvinnor som inte själva vill ha samlag med män? Och för den delen, är inte ett ogenomtänkt samlag en sämre grund för föräldraskap än ett genomtänkt beslut att låta inseminera sig?
  • Anonym (JA!)

Självklart för eftersom jag själv har skaffat barn på detta sättet.

• Anonym (Mot)

Jag är mot, tycker barn ska ha två föräldrar, oavsett kön. Tycker man sätter barnet i en utsatt situation om det skulle hända föräldern något (sjukdom/olycka etc.). Men också för att barn har olika relation till sina föräldrar och därför har nytta av två föräldrar.

• london
    Anonym (Linnea) skrev 2015-11-14 11:46:13 följande:
    Hur är det att endast se det ur förälderns perspektiv om motiveringen är att föräldern är en bättre förälder? Är det inte bra för barnet att ha bästa möjliga förälder?
    Därför att fokus ligger på att FÖRÄLDERN är en bra förälder. Föräldern kan vara den bästa föräldern i världen, men det är ändå inte avgörande för huruvida barnet känner en tomhet i att inte veta sitt ursprung, eller att det finns en avsaknad av en annan förälder. Vissa saker går inte att fylla med substitut, hur mycket man än försöker. Självklart ska alla föräldrar göra så bra dom bara kan, men det räcker ju inte alltid hela vägen för att fylla barnets känslomässiga behov.
  • Anonym (Linnea)
    london skrev 2015-11-14 13:22:28 följande:

Därför att fokus ligger på att FÖRÄLDERN är en bra förälder. Föräldern kan vara den bästa föräldern i världen, men det är ändå inte avgörande för huruvida barnet känner en tomhet i att inte veta sitt ursprung, eller att det finns en avsaknad av en annan förälder. Vissa saker går inte att fylla med substitut, hur mycket man än försöker. Självklart ska alla föräldrar göra så bra dom bara kan, men det räcker ju inte alltid hela vägen för att fylla barnets känslomässiga behov.

Fast då lägger du ju till andra argument. Jag missförstod dig uppenbarligen då jag trodde att just det argumentet du citerade skulle sakna barnperspektiv. Men du menar istället att det argumentet inte räcker då det finns andra argument som väger tyngre åt andra hållet.
  • Anonym (ghj)

Jag är helt för. Har själv haft en frånvarande far och skulle hellre haft ingen pappa alls än en som fanns där men inte brydde sig ett skit!!

• Anonym (granit)
    Anonym (BonnieLoop) skrev 2015-11-12 21:40:12 följande:
    Vad är det som gör att du uppfattar henne som knepig då?
    Jadu...

Att hon vid 40+ års ålder inte kan bo själv utan bor hemma hos pappa?
    Att hon påbörjat studier i tre städer men aldrig slutfört något?
    Att en tenta på fyra timmar enligt henne själv lämnar henne helt utslagen så hon inte kan gå ur sängen på två dagar?
    Att hon aldrig har behållit ett jobb mer än ett år för att alla omkring henne och alla chefer är idioter?
    Att hon har en lång historia av psykiska problem och medicinering?
    Att den enda längre relation hon har haft var med en person som ville ha PUT och skilde sig när han fick det?

Ja, det var bara början. Men barn ska hon ha, det är klart! Obestämd
  • Anonym (granit)
    Anonym (Nej) skrev 2015-11-13 21:20:01 följande:

Jag är emot. Jag tycker att det bör vara ett absolut minimum för barnanskaffande att man kan komma tillräckligt väl överens med en annan människa för att hinna göra en bebis på det vanliga sättet. Egentligen bör man också vara två om att planera och välkomna ett barn. Sen vet jag att det inte alltid ser ut så ändå, men det betyder ju inte att man måste hjälpa sådana dysfunktionella familjebildningar på traven. 

En kvinna som inte ens kan hitta en man att knulla henne för kvällen kan ju vara fullständigt jävla outhärdlig och omöjlig att ha runt andra människor. Nu menar jag inte att jag tror att alla som vill insemineras är det. Men som sagt, någon sorts absoluta minimum garanterar det ju att damen åtminstone måste hitta en karl som står ut med henne länge nog för att doppa. 

Jag har då aldrig märkt att det finns en sån miniminivå när man ser hur män är på krogen kl halv tre... Drömmer
  • Anonym (bea)

Jag tycker inte att staten ska medverka till och finansiera att barn som får växa upp utan en förälder kommer till. Barn har rätt till sitt ursprung, även när de är under 18.

• Anonym (Linnea)
    Anonym (bea) skrev 2015-11-14 18:47:01 följande:

Jag tycker inte att staten ska medverka till och finansiera att barn som får växa upp utan en förälder kommer till. Barn har rätt till sitt ursprung, även när de är under 18.

Om ditt argument är ursprunget antar jag att du har samma åsikt gällande insemation till par?
Svar på tråden Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?