• Alexi

Hur kan folk ta med småbarn?

Igår var invigning av en superstor ny galleria i Stockholm. Kl 20 på kvällen var det först fyrverkerier och sen öppnade affärerna. Det var förstås kaos som man kan förvänta sig. Läser på gallerians fb-sida om massa gnäll över detta från folk. Bland annat skriver någon att "mängder av småbarn var trötta och matta". Och då tänker jag att hur i h-e kan folk komma på iden att släpa med sig sina stackars små barn på en sån grej? Det är helt obegripligt. Antingen lämnar man barnet hemma med den andra föräldern eller barnvakt eller så låter man bli att gå. Självklart kan man förvänta sig mycket, mycket folk på en sån här grej och det är trångt och sent.

Inte första gången jag häpnar över saker folk tar med sig barnen på, totalt utan hänsyn till vad små barn har intresse av eller mår bra av.

• Svar på tråden Hur kan folk ta med småbarn?
  • Stårschan

Eländiga föräldrar som gör så. Håller med till 100% Shopping överlag är ju ofta rena tortyren för småbarn, och att då dessutom hålla dem uppe sent på kvällen och utsätta dem för folkmassor för att få shoppa i en ny galleria är ju bara hyperdumt!

• Gladskit

Kan man undra...
    Har aldrig förstått hur man tänker när man tar med barn på sånt, eller till stora köpcentrum överhuvudtaget. Som att det är en kul helgaktivitet. För vem då?
    Har en kollega som brukar åka till Täby Centrum (också utanför Stockholm) "så att jag och gumman får kolla lite och så att barnen får springa av sig". Barnen är 3 och 5 år gamla. Jättekul för övriga besökare där att hans småungar springer runt och leker av sig.

• Elbereth

Helt obegripligt.

Men de kunde säkert göra massa fynd. Inbillar mig att det är samma kategori av folk som ser Ullared som ett turistmål.

• Modesta

Överlag att folk tar med barn på aktiviteter som börjar kl 20... då tycker jag att barn borde antingen sova redan eller vara på väg att varva ner inför att gå och lägga sig. Inte vara ute i vimlet.

• Alexi

Fast det var ju så fullt så jag under om folk shoppade så mycket...

Till en galleria i sig är inget fel med barn. Våra älskar att kolla i leksaksaffär och gå och fika. Och några butiker till klarar de av. Så vi åker tillsammans på helgeftermiddag ibland.

• Gladskit
    Modesta skrev 2015-11-13 08:42:19 följande:

Överlag att folk tar med barn på aktiviteter som börjar kl 20... då tycker jag att barn borde antingen sova redan eller vara på väg att varva ner inför att gå och lägga sig. Inte vara ute i vimlet.

Eller hur! Vår son kommer missa sin fotboll under vintersäsongen då träningen inte slutar förrän 20:15... Då ligger han vanligtvis i sin säng för länge sen...
  • Duckan

Jag häpnar mer över hur vuxna människor kan vara så ivriga att besöka en galleria.
    Vår dotter har alltid kunnat vara vaken sent och sen sovit längre dagen efter så jag hade inte haft problem att ta med henne om det nu var så att vi hade velat gå på nåt sånt.

• sextiotalist

Jag fattar inte ens vitsen med att gå dit öppningsdagen, fyrverkerierna kan man ju njuta av på lite avstånd.
    Jag avvaktade ett par veckor efter Emporia invigts, så den värsta rusningen var över, då kunde man se  gallerian i varje fall utan en massa människor i vägen.

• bängolle

Ännu värre är väl de som tvunget ska ta med sin make. Shopping är ju rens tortyren, som nån skrev.

• flislis
    bängolle skrev 2015-11-13 10:46:50 följande:

Ännu värre är väl de som tvunget ska ta med sin make. Shopping är ju rens tortyren, som nån skrev.

Haha, sant! Tycker så synd om gubbarna som troget sitter utanför provrummen och väntar. Det är äkta kärlek! <3
  • Stårschan
    bängolle skrev 2015-11-13 10:46:50 följande:

Nja, även om jag också tycker synd om karlarna, så är det trots allt värre för småbarnen som har klädställningar i ögonhöjd och som inte kan få alternativet att hänga utanför butiken och pilla med mobilen istället. (Har aldrig förstått mig på dem som släpar med sina karlar heller, men det finns kanske någon poäng med det.)
Svar på tråden Hur kan folk ta med småbarn?