• mandreasson

Bara en Ultraljud under hela graviditeten?!

Hej,

Jag är gravid med mitt andra barn och trodde att jag skulle få en läkartid och utltraljud omkring v.9 som jag gjorde med min son.
    MEN nu har MVC sagt att reglerna har ändrats och att dom har tagit bort all ultraljud förutom RUL. 

Tyckte att det var väldigt synd, jag förklarade att jag ville få graviditeten att kännas mer verkligt för det känns overkligt på något sätt och dom sa bara att dom inte kan hjälpa mig med det och att jag får helt enkelt lita på graviditets testet...

Är det så på alla MVC??

• Svar på tråden Bara en Ultraljud under hela graviditeten?!
  • Lyckygirl9999

Det är olika för olika landsting. Jag bor i Linköping och här har dom ett "dateringsultraljud" runt v 11 eller nått för att fastställa vecka och ev. KUB om man vill göra det. Och sen RUL

• dorisss

Här är det så i alla fall, vill man ha mer än ett kan man gå privat och betala för ett extra.

• MS

I de landsting jag fött barn har det varit endast ett ultraljud på alla tre graviditeter som standard. På barn nr ett blev det dock två för de beräknade fel födelsedatum.

• mandreasson

Intressant, jag har bokat KUB ändå så kommer få se lillbönan om 2 veckor =) tyckte det var lite synd dom hade ändrat på reglerna.

Men men, jag få ta all illamående som ett slags bekräftelse på graviditeten.
    Jag vet jag är gravid, det bara att vi trodde verkligen att vi inte skulle kunna bli gravid på första gången så när det väl hände så kändes det helt overkligt!!

• Topcom

Ja, här i sthlm är det normalt ett ul. Jag fick även föra ul för kub med min trea, men med tvåan gjordes det bara ett. Samma med ettan!

• Cyanea

Här i Göteborg är det också bara ett RUL man får göra. Dock finns det ju flera privata aktörer som kan göra tidigare om man vill betala :)

• Milleman

Jag går på privat mvc i Göteborg. Fick betala 250:- för ett dateringsultraljud i v 7. Sen 500:- för ett i v 10.
    I v 18 gjordes ett snabbt ultraljud efter att jag ramlat med cykeln, det behövde jag inte betala för. Nästa v är det RUL. sen kommer jag få göra tillväxtultraljud i v 34 då jag fick ett stort barn sist.
    Så det är olika var man bor och hur graviditeten ser ut. Men i Gbg är det bara ett ultraljud i normalfallet.

• Gweny

Här där jag bor är det bara 1 RUL som är standard. Dåligt faktiskt.

• replica

Här får alla valet att göra KUB i v.12 och sedan är det RUL i v.18..

Jag fick dock göra 4-5stycken extra då jag blödde från v.5-v11 och fick även göra ett MKP.. Kostade inget..

"Practise makes perfect"
  • cosinus

Det är vanligt att det bara är RUL som är standard ja, rent krasst är det i normalfallet det enda som är motiverat från vårdens sida. Att man gärna vill veta som gravid är en sak men rent medicinskt är det inte jätteintressant.

Sen kan man om man vill gå privat och betala för det.

Blir det minsta osäkerhet senare i graviditeterna så blir det ju fler UL. Gjorde typ 25 med det barnet som var tillväxthämmat och med det fjärde barnet ville de boka in tillväxt-ultraljud v 24,28,32,36 och 40 för att hålla koll då jag fött så små barn innan. Ironiskt nog blev denne hela 3,7 kg :)

• Joo3221414

Jag bor i lappland och här är det bara ett ultraljud kring v18-20 såvida det inte är någonting fel eller en riskgraviditet. Jag minns inte hur det var med KUB test men jag har för mig att det bara var kvinnor över 30 eller 35 som borde göra det. 

• Erizajo

Men alltså fan vad alla är otacksamma! All mödravård är ju för fan gratis!!! Om man nu så gärna vill göra fler ultraljud kan man ju göra det privat och betala en slant!

• Joo3221414
    Erizajo skrev 2015-11-13 22:09:46 följande:

Men alltså fan vad alla är otacksamma! All mödravård är ju för fan gratis!!! Om man nu så gärna vill göra fler ultraljud kan man ju göra det privat och betala en slant!

Det är väl ingen som är otacksam! Däremot borde fler ultraljud göras för de som mår riktigt psykiskt dåligt av att oroas.

Jag har själv problem med depression och ångest, ändå så bad jag inte om ett extra ultraljud för jag är tacksam för det jag får. Dock blev jag lidande av det och pga det så blev det ännu dyrare för landstinget :) Så ett ultraljud hade underlättat rejält för både mig och landstingets ekonomi. 

• FranciskaBenoir

För många UL är inte bra för fostret.

Be att få höra hjärtljuden istället, den maskinen har en lägre frekvens.

• amalie79

Jag har gjort 7 ultraljud. Först ett vid inskrivning för att jag inte hade en aning om när jag blivit gravid. Sedan skickade hon mig till Mvc läkaren för att fastställa för stt vi skulle hinna göra kub innan v 13 var slut. Jag är 35+ så jag sa helt enkelt att jag ville göra kub och då var vi tvungna veta vecka.

Kub var det tredje.

Sedan gjorde vi rul i v 16+4.

Samma dag började jag blöda, så gjorde på 2 dagar 2 vul och två på magen.

Sedan ett två veckor senare för att jag nojade efter det som hänt. Ringde Mvc och fick komma samma dag.

Så de sista var ju speciellt, men de andra räckte att säga att jag inte visste när jag blivit gravid.

Både efter kub o rul var jag öm som fan, de tryckte så hårt och fram och tillbaks.

• barajag01

Så är det där jag bor. Fick göra RUL i v.20, sedan ett UL v.41+3. Dåligt tycker jag

• Tess1990

Jag fick göra ett när jag var i v.15 för dom räknade fel och boka in mig för tidigt

Sen v.18 (dom flyttade bak mig så var 1 månad efter första)

Då kunde hon inte se så bra så fick komma tillbaka 1 vecka efter

Gjorde då ett till som gick bra efter lite justeringar ^^

I v. 33 ville jag/dom veta om barnet vänt sig så fick göra ett med en gammal maskin direkt på bvc, huvudet var neråt.

I v.37 fick jag göra ett TUL för att kolla barnets vikt då jag i v.36 hade fått symptom på havandeskapsförgiftning

Efter de fick jag också göra CTG kurva varannan dag i 2 veckor.

Egentligen skulle jag bara gjort RUL och TUL kanske men jag är helt okej med att de blev fler, fick bara bilder vid två tillfällen

Nästa gång tror jag vi kommer göra RUL och kanske betala för 1 extra men dom andra hoppas jag slippa för de var rätt jobbigt att åka hela vägen dit när man spydde hela tiden och att dom tryckte på magen och tror jag kommer må så nästa gång också så

Tycker man borde få göra iaf 2-3 gratis, RUL, TUL och ett valfritt när man vill om man vill

Svar på tråden Bara en Ultraljud under hela graviditeten?!