• Freja

ska jag låta mina barn vara mer hos sin pappa nu?

Jag har 2 döttrar 8 och 10 år. Jag och deras far separerade för 1,5 år sedan.

Nu i sommras så flyttade jag ihop med min nya. Såklart kan man diskutera om det var för tidigt eller inte men det fanns också andra omständigheter som gjorde att vi tog det beslutet. Han har också 2 barn sedan innan dom är yngre.

Nu är det kris. Mina barn trivs inte i vårt nya hus. De tycker det är jobbigt med nya syskon även om de går väldigt bra ihop. De beklagar sig vääääldigt mkt hos pappa och gråter och vill inte komma hit har jag fått info om. Till största delen tycker jag att det fungerar bra när de är här. Tjafs ibland men så är det för alla. Jag får känslan av att de är i en väldigt känslig åler och den minsta har tagit separationen hårdast. Iom att de är så känsliga så tror jag att de utnyttjar situationen hos pappa och spär på allting eftersom de där får en massa sympati. Nu har det kommit ett förslag om att de ska vara hos pappa fler veckor än hos mig (vi kör vv nu).

Det gör sååååå ont i mitt hjärta över det här och jag vill inte att de ska må dåligt. Jag gör verkligen allt för att de ska trivas men det räcker tydligen inte.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Låta de få bo hos pappa mer och hoppas på att de börjar längta hit eller fortsätta och se om det blir bättre?

• Svar på tråden ska jag låta mina barn vara mer hos sin pappa nu?
  • Freja

Jag tänkte också så att ifall jag låter de vara där så visar ju jag dom att jag inte vill ha dom här. Att det inte spelar någon roll ifall de är här eller inte.

• Sanjos

Alla är vi olika men jag hade iaf inte flyttat ihop med någon så snabbt efter en separation. Jag hade sökt egen bostad med mina barn och bott där längre än 1 år innan jag på allvar ens isf flyttat ihop med någon. Tror ju på att man behöver eget med barnen ett tag efter en separation!

• Farfallos
    Sanjos skrev 2015-11-16 07:44:40 följande:
    Alla är vi olika men jag hade iaf inte flyttat ihop med någon så snabbt efter en separation. Jag hade sökt egen bostad med mina barn och bott där längre än 1 år innan jag på allvar ens isf flyttat ihop med någon. Tror ju på att man behöver eget med barnen ett tag efter en separation!
    Vad bidrog du med som skulle kunna vara användbart för TS i den situation hon är idag?
  • Sanjos
    Farfallos skrev 2015-11-16 07:52:00 följande:

Vad bidrog du med som skulle kunna vara användbart för TS i den situation hon är idag?

Tror bara barnen hade haft det lättare ifall Ts inte hade haft så bråttom med att flytta ihop med en annan man! Sen skriver hon även att skulle hon flyttat till annan bostad så hade de endast bott där 1 år. Varför så bråttom? Det är ju inget ovanligt att man är särbos en längre tid innan man flyttar ihop. (Om man ens gör det) Än viktigare om man har barn.

Inte speciellt konstigt att barnen känner som de gör.

Finns väl inte så mycket som Ts kan göra nu förutom att hoppas det blir bättre.

Bara en tankeställare.
  • cosinus
    Freja skrev 2015-11-15 18:19:18 följande:

Vi har oratat om att ha barnen varsin vecka jag och nya sambon men vi kom fram till att vi vill att de svetsas samman sågott det går och så blir det inte om de nästan aldrig ses. Allihopa kommer egentligen bra överens det är väl bara det att min äldsta känner sig lite bortglömd eftersom min yngsta och hans äldsta bondat rätt bra.

Jag förstår hur ni tänker men jag tror ändå att barnens behov av att svetsas ihop vida understiger deras behov av tid med respektive förälder i mer lugn och ro.

Kan ni inte ha olika dagar att byta på då. Byter ena familjen fredagar och den andra måndagar så är barnen ihop på helgerna men får veckorna själv.
  • Stårschan

TS - du har valt att flytta ihop med din nya man. Det var ett beslut som jag utgår från att du fattade utifrån att ditt liv skulle bli så nöjsamt och behagligt som möjligt.  Varför ska inte barnen få utnjuta samma rättighet? Det handlar ju inte om att släppa dem vind för våg, utan att helt enkelt låta dem ha mera grundtrygghet i tillvaron genom att bo i det hem där de trivs. Det betyder inte att de tycker mindre om dig, eller att du förlorar någon roll som mamma.

Jag tycker att man bör ta så stor hänsyn till barnen man kan när de har hamnat i en situation de själva inte har valt. Skulle du själv vilja byta hem varje vecka?

• sextiotalist

Har han sina barn varannan vecka också. Då föreslår jag att ni låter dessa veckor gå om lott. Byte olika dagar, så hans barn är ensamma en eller ett par dagar hos er och dina barn är också det.
    Annars så är kanske att ni inte har 50/50 utan kanske förlängda helger för dina barn.

• Sous
    Freja skrev 2015-11-15 18:19:18 följande:

Jag resonerar väl också så att om de tillbringar mindre tid här så löser man inte problemet utan flyr undan det bara.

Vi har oratat om att ha barnen varsin vecka jag och nya sambon men vi kom fram till att vi vill att de svetsas samman sågott det går och så blir det inte om de nästan aldrig ses. Allihopa kommer egentligen bra överens det är väl bara det att min äldsta känner sig lite bortglömd eftersom min yngsta och hans äldsta bondat rätt bra.

Anledningen till att vi flyttade ihop var att min bostad skulle rivas och om jag skulle ha flyttat till ny lägenhet så skulle vi kanske ha bott där 1 år och sen flyttat ihop och då hade barnen behövt rivas upp ytterligare en gång och få nya rutiner och då tyckte vi att det var bättre att flytta 1 gång bara. Annars hade barnen fått gå igenom 3 flyttar på 2,5 år. Inte bra tyckte jag.

Jag jobbar mkt på att varje kväll ligga bredvid innan de somnar och så. Försöker så gott det går också ge så mkt uppmärksamhet det går. En 3åring i huset gör ju att det blir väldigt härjigt och så.

Barnen har inget behov av att svetsas ihop på det sättet. Du och din nya man har behov av att de svetsas ihop. Det är två helt olika saker. Ha barnen olika veckor ett tag är min input. Ni kan ju byta ex dina barn på söndagar och hans på fredagar. Då träffas de ju varannan helg. Det räcker väl till en början.
  • malle88
    sextiotalist skrev 2015-11-16 11:10:11 följande:

Har han sina barn varannan vecka också. Då föreslår jag att ni låter dessa veckor gå om lott. Byte olika dagar, så hans barn är ensamma en eller ett par dagar hos er och dina barn är också det.

Annars så är kanske att ni inte har 50/50 utan kanske förlängda helger för dina barn.

Detta tänkte jag med, är en jättebra idé. Om han byter på fredagen kan ni byta t ex på onsdag. Alt. ena barnet på tisdag och andra onsdag, för att maxa egentiden mars barnet och att de hinner känna sig hemma innan de andra kommer
  • gahadas

Om mina barn skulle gråta för att de inte vill åka till den andre föräldern skulle jag aldrig tvinga dem. Låt dem bo hos sin pappa om de vill.

Påminner lite grann om denna videon. Lite mer extremt, men samma koncept

• Freja

Vi har nu beslutat att ha barnbyte på onsdagar istället. Det innebär att de får vara själva hos oss söndkväll-onsd. Hoppas att det ska leda till att det känns bättre.

Svar på tråden ska jag låta mina barn vara mer hos sin pappa nu?