• Anonym (Marmelada)

Ändrade gränser för abort till vecka 22?

Jag hörde på radio i veckan att det talas om ändringar i abortlagstiftningen, att gränsen som idag är fram till v. 22 (med tillstånd från socialstyrelsen) ska backas.

Det finns barn som överlevt i v.21, oftast i timmar eller dagar/veckor men det finns enstaka som klarat livshanken. Dock framgick det inte hur allvarliga men dessa barn fått.

Själv tycker jag att gränsen kan backas med en vecka, för allvarligt talat... hur många har inte märkt att de är gravida när mer än halva tiden passerat?

Jag är 100% för fri abort men att barn som kan ha en chans till överlevnad ska aborteras känns ganska nära känslan av att begå ett mord.
    Hur tycker du?

Reportaget finns här. sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6299190
    Utöver detta finns det ett flertal artiklar att googla fram angående detta.

• Svar på tråden Ändrade gränser för abort till vecka 22?
  • Anonym (Marmelada)
    Anonym (källkritik) skrev 2015-11-15 16:35:20 följande:
    Var är din källkritik? Du länkar till en ultrakristen dagstidning som är uttalat abortkritisk och stöder pro life-rörelsen.
    Så du påstår att de ljuger?
  • Anonym (Nej tack)

Är hemskt med sena aborter och fostren ser ut som mini bebisar.Vi alla själva har ochså varit i v 21 i våran utveckling när vi var ofödda.

• Anonym (Marmelada)
    Anonym (Nej tack) skrev 2015-11-15 16:37:47 följande:

Är hemskt med sena aborter och fostren ser ut som mini bebisar.Vi alla själva har ochså varit i v 21 i våran utveckling när vi var ofödda.

Det tolkar jag som att du tycker aborter ska sluta utföras så sent?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Nej tack) skrev 2015-11-15 16:37:47 följande:
    Foster i vecka 21 ser ut som bebisar även om de saknar vitala organ eller om stora delar av hjärnan saknas..
  • Anonym (xx)
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-15 15:50:32 följande:
    Hälften av de sena aborterna beviljas av sociala skäl låg ålder räknas som ett socialt skäl om det inte finns ett mycket starkt nätverk som är beredd att helhjärtat ställa upp och ta en stor del av föräldraansvaret.
    Det hade jag faktiskt ingen aning om! Jag har alltid bara hört och läst (uppenbarligen inte så noggrant) om sena aborter av medicinska skäl.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (xx) skrev 2015-11-15 17:04:38 följande:
    Det hade jag faktiskt ingen aning om! Jag har alltid bara hört och läst (uppenbarligen inte så noggrant) om sena aborter av medicinska skäl.
    Lever man i social misär med missbruk så har troligtvis majoriteten av dessa foster svåra fosterskador. Det ska ju göras en utredning över de sena aborterna och tydligare granska de aborter som sker vid vecka 22 då lär även fosterskador hos foster som aborteras av sociala skäl redovisas.
  • BellaElla86

Tycker man ska ha fri abort tom v13 och därefter speciella skäl. herregud, det man ser på kub ultraljudet i v13 är ju inget annat än en minimänniska.. I vårt fall en liten som låg och sög på tummen..

tycker den fria aborten ör en av de viktigaste rättigheter vi har! Men en abort borde kunna fattas ganska snabbt, för att hindra fostrets fortsatta utveckling och dessutom förhindra kirurgiska ingrepp eller jobbiga mini förlossningar för kvinnan.

• Anonym (anonym)
    BellaElla86 skrev 2015-11-21 22:08:55 följande:
    Tycker man ska ha fri abort tom v13 och därefter speciella skäl. herregud, det man ser på kub ultraljudet i v13 är ju inget annat än en minimänniska.. I vårt fall en liten som låg och sög på tummen..

tycker den fria aborten ör en av de viktigaste rättigheter vi har! Men en abort borde kunna fattas ganska snabbt, för att hindra fostrets fortsatta utveckling och dessutom förhindra kirurgiska ingrepp eller jobbiga mini förlossningar för kvinnan.
    Det är bara ett litet antal aborter som sker efter vecka 12, de sena aborterna som måste godkännas sker pga. fosterskador, fysisk eller psykisk sjukdom hos kvinnan eller sociala skäl. De sociala skälen kan vara det som gjort att kvinnan inte ens förstått att hon varit gravid förrän så pass sent.
  • Anonym (problemet)

Problemet är ju om man upptäcker graviditeten sent.

Mitt första barn blev till innan jag ens fått tillbaka mensen efter att ha slutat med p-piller. Vi planerade att skaffa barn, men efter att ha slutat med p-pillren fick jag aldrig mens, jag blev alltså gravid på stört. När jag väl kontaktade barnmorskan så var jag  i v 10. Inte jättesent kanske, men ändå.
    Jag visste ju att det kunde dröja innan mensen kom tillbaka, men det kändes inte 'rätt' i kroppen så jag bad om ett test.

En vän till mig har oregelbunden mens och har alltid haft, det kan gå 3 månader emellan. Hon upptäckte sin första graviditet i v 14 och sin andra i v 12. (De planerade inte barn, deras sätt har varit: blir det barn så blir det barn) På många ställen är det väntetid för att få göra abort, många måste fundera ett tag, väga för och nackdelar osv, om man då ska sänka till, som någon skrev, v 13 så kan det bli katastrof.

Att tvingas gå gravid med ett barn man inte vill ha, för att sen kanske adoptera bort det, det är nog inte många som klarar av det....

• Anonym (anonym)
    Anonym (problemet) skrev 2015-11-21 23:25:40 följande:
    Problemet är ju om man upptäcker graviditeten sent.

Mitt första barn blev till innan jag ens fått tillbaka mensen efter att ha slutat med p-piller. Vi planerade att skaffa barn, men efter att ha slutat med p-pillren fick jag aldrig mens, jag blev alltså gravid på stört. När jag väl kontaktade barnmorskan så var jag  i v 10. Inte jättesent kanske, men ändå.
    Jag visste ju att det kunde dröja innan mensen kom tillbaka, men det kändes inte 'rätt' i kroppen så jag bad om ett test.

En vän till mig har oregelbunden mens och har alltid haft, det kan gå 3 månader emellan. Hon upptäckte sin första graviditet i v 14 och sin andra i v 12. (De planerade inte barn, deras sätt har varit: blir det barn så blir det barn) På många ställen är det väntetid för att få göra abort, många måste fundera ett tag, väga för och nackdelar osv, om man då ska sänka till, som någon skrev, v 13 så kan det bli katastrof.

Att tvingas gå gravid med ett barn man inte vill ha, för att sen kanske adoptera bort det, det är nog inte många som klarar av det....
    Min första graviditet upptäcktes i vecka 15 jag hade mens ibland varannan månad ibland bara en gång i halvåret så det var en för att jag var så oerhört som jag gick till läkare och där togs det ett gravtest. Så det finns en hel del som inte har en aning om graviditet förrän sent när de börjar känna sig lite märkliga.
  • Anonym (problemet)
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-21 23:29:31 följande:
    Min första graviditet upptäcktes i vecka 15 jag hade mens ibland varannan månad ibland bara en gång i halvåret så det var en för att jag var så oerhört som jag gick till läkare och där togs det ett gravtest. Så det finns en hel del som inte har en aning om graviditet förrän sent när de börjar känna sig lite märkliga.
    Det är precis det jag menar. Visst kan man sänka tiden för abort lite grann, men inte så mycket som till v 13 som någon skrev.

Svårt det där, barn kan räddas allt tidigare, men ska man verkligen det? Har jobbat med barn som har olika funktionshinder, en del av dem pga för tidig födsel. Jag tvivlar inte på att föräldrarna älskar sina barn villkorslöst ändå, men för mig känns det främmande att inte kunna ha sitt barn hemma tex pga deras skador. Eller att få lämna iväg dem när de börjar skolan för att de behöver gå i specialskola som inte alltid finns nära. Samtidigt, som förälder som tvingas föda sitt barn tidigt av olika anledningar och som läkare som ska rädda ett barn, var gör man avvägningen? Föräldern älskar sitt barn och vill så klart att det ska räddas, en läkare ska rädda liv...

Så blir det ju inte för alla, en del får lättare skador, andra svårare, en del inga alls.
Svar på tråden Ändrade gränser för abort till vecka 22?