• martini72

Kvinna: Vad av följande kan du göra själv?

Kan ni göra allt detta själv, eller behöver ni hjälp av er partner?

Fickparkera

Byta däck på bilen

Laga en cykelpunktering

Mosa en spindel med hushållspapper

Rensa avloppet

• Svar på tråden Kvinna: Vad av följande kan du göra själv?
  • Pentra
    zooägaren skrev 2015-11-16 22:45:47 följande:
    Äsch nu tramsar du bara :) nog förstår du att vi menar byta hjul på bilen när vi skriver byta däck :)
    Jag är hård , men ärlig!

Nej, det är faktiskt en markant skillnad mellan att byta däck och byta hjul!
  • valkyrian
    martini72 skrev 2015-11-17 21:36:51 följande:

Inga djur?

Jodå, fästingar dödar jag med njutning men dom är fan inte oskyldiga.
  • Ankissen
    martini72 skrev 2015-11-16 07:35:41 följande:

Fickparkera

Byta däck på bilen

Laga en cykelpunktering

Rensa avloppet

Jag kan inte rensa avlopp eller mosa spindlar men resten kan jag! :)
  • nernu
    Anton Chigurh skrev 2015-11-18 08:05:38 följande:

Det behöver inte vara det. Men det kan vara det. Tro mig.

Säkert. Mitt problem är nog snarare att jag är totalt ointresserad av allt som har med bilen att göra. Jag vill att den ska starta och bromsa och vara automatväxlad. Utöver det bryr jag mig inte det minsta. Tror säkert att jag skulle klara det om jag ville. Jag är stark och det är jag som bygger ihop möbler i familjen så jag tänker att jag borde klara det.
  • martini72
    Zarch skrev 2015-11-18 22:22:54 följande:

Kan nog fickparkera, mosa en fjäril och rensa avlopp, men föredrar att någon annan gör det.

Fjäril, haha :)
  • Bumbis
    Pentra skrev 2015-11-18 22:33:08 följande:

Nej, då byter du inte däck. Då byter du hjul på bilen.

Fast det där är ju bara en löjlig definitionsfråga. Du menar att det är att byta däck på bilen att slå om däcken. Jag skulle aldrig kalla det du syftar på (och har aldrig hört någon annan påstå heller) för någonting annat är att just slå om/kränga om däcken eller byta däck på FÄLGEN. Byter jag hjul på bilen så har jag ju också bytt däck på bilen, så väl som att jag har bytt fälg.
  • Zarch
    martini72 skrev 2015-11-18 23:14:47 följande:

Fjäril, haha :)

Jag skrev fel där! Men i praktiken så skulle man kunna göra det, fast vill helst inte mosa vare sig fjärilar eller spindlar.
  • isolande

Jag kan göra allt utom att fixa cykelpunka.

Det var faktiskt JAG som skötte däckbytena tidigare men jag har lagt ner det eftersom det är så jävla jobbigt. Nu sköter verkstan det. Jag sköter allt kring bilen i övrigt, har alltid gjort. Min man har noll koll. Jag fickparkerar dessutom bättre än honom Flört

• fluu

Fickparkera - Nej, har inget körkort.
    Byta däck på bilen - Ja.
    Laga en cykelpunktering - Ja.
    Mosa en spindel med hushållspapper - Ja, men det gör jag aldrig utan släpper ut djuren. 
    Rensa avloppet - Ja, men det gör jag sällan... eftersom det är så äckligt :P

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Konservativ

Slående att så många tror att de kan göra saker som de aldrig gjort. Varifrån kommer en så orealistisk uppfattning?

• hoppsa

Jag fickparkerar som en gud även med släpvagn.

Byta däck (hjul, då) på bil gör jag i sömnen. Aldrig (!!) lagat punka på cykel men på barnvagn, jag antar att det inte är så svårt, har bytt både däck, nav och kedja.

Byter olja, lampor, säkringar och sånt med.

Min karl kommer inte nära bilen, det brukar bli värre efter än före. Men han gör gärna saker för det kan han, han är ju man ????

Klart jag kan rensa avloppet även om det är skitäckligt, vem KAN inte det?

Döda spindlar avhåller jag mig ifrån då jag inte ser nån anledning att göra sånt i onödan.

• Harmagedon

Jag är totalt kass på att fickparkera. Det övriga är inga problem. Eller jo, jag dödar helst inte djur. Spindlar är inget som stör mig så för det mesta får de vara ifred. Brukar avliva nån stackare ibland som dottern haft som husdjur.

• Amanda84
    martini72 skrev 2015-11-16 07:35:41 följande:

Fickparkera

Byta däck på bilen

Laga en cykelpunktering

Rensa avloppet

Fickparkera och byta däck på bilen kan jag inte göra eftersom jag saknar körkort och inte har övningskört mer än tre tillfällen i hela mitt liv (och det var för 10 år sedan)

Laga en cykelpunktering har jag gjort en gång när jag var liten, under översyn av min styvfar. Hade helt klart kunnat göra det igen om jag hade haft en beskrivning/youtubeklipp att gå efter, men väljer att inte göra det eftersom jag inte är intresserad och för att jag tycker att det är värt 80 kr att lämna in cykeln till den lokala cykelhandeln, istället för att krångla med det själv. Min man hade garanterat inte klarat av att laga en punktering ens om han hade haft en beskrivning.

Att mosa en spindel med hushållspapper är inga problem. Jag kan mosa en spindel med tummen också om det hade varit nödvändigt. Däremot klarar jag inte av gnagare. Om en mus hade kommit in i mitt hem hade jag förmodligen ställt mig på en stol, skrikit och sedan kräkts. Min man hade aldrig klarat av att mosa en spindel, men inte för att han är rädd, utan för att han inte vill döda djur. Däremot hade han ställt upp och fångat in musen om det hade behövts.

Rensa avloppet är väl inga problem. Tror inte att min man ens vet hur man gör.

Skruva i skruvar, sätta in plugg och laga grejer gör jag också, även om jag gärna hade sluppit. Min man skulle aldrig få för sig att göra det, så därför har det blivit mitt ansvar att göra det, med ytterst varierande resultat.
Svar på tråden Kvinna: Vad av följande kan du göra själv?