• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • Lavish
    Alexi skrev 2015-11-18 14:39:38 följande:
    Fast vadå. Om man behöver marginal och har ett barn som havererar så är det ju självklart att ni får komma lite tidigare vissa dagar och viss tid andra dagar. Har du verkligen förklarat det här problemen och händelserna för förskolepersonalen? Jag kan inte tänka mig att människor på förskola skulle vara så rigida.
    Va? Komma i tid är väl lika mycket att inte komma för tidigt som att inte komma försent? Jag har i alla fall lärt mig att punktlighet är en dygd och då betyder det inte att komma 50 minuter för tidigt. Men givetvis kan vi inte få extra dagistid med nästan en timme 9 dagar av 10 för att på tionde dagen strular sonen med rutinerna? 

Det är inte som att jag inte bryr mig. Tvärtom, jag tycker att det känns helt fruktansvärt och antagligen förvärrar jag situationen då jag blir så oerhört stressad när han helt sätter sig på bakhasorna och är omöjlig att få ett enda steg framåt eller få på en tröja på morgonen t.ex. Ibland är man ju bra nära att börja gråta. 

Vi har ju med hans lillasyster som är bebis, därför är det inte helt enkelt att bara ta honom i famnen och bära iväg eftersom jag redan har henne i selen och en stor och stark snart femåring som slåss uppepå det blir inte säkert för någon av dem. Har man ett skolbarn tycker jag nog inte att det känns riktigt okej att bära iväg med ungen mot dennes vilja någon längre sträcka överhuvudtaget. 

Sen även om jag skulle gå ut en timme tidigare än nödvändigt varje dag finns det ju ändå inga garantier för att han inte skulle bråka 1,5 timmar och då kommer vi ju försent ändå. 
  • Aniiee
    FuckGoggleAskMe skrev 2015-11-18 20:33:05 följande:

Va? Gick du i min klass? Fast nu får jag alltid iväg sonen i tid till skolan, han har blivit tidsfascist och jag vill inte att han ska bli ledsen för att vi är sena ...
    =P
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Mandel
    Palestrina skrev 2015-11-18 22:39:27 följande:
    Men det förfarandet förutsätter ju att det finns en till bil i hushållet. Om det är skjutsavstånd till skolan, vill säga.
    Det kanske är värt att göra en stor grej av det för att det ska bli kännbart?
    Att man "offrar" någon/några timmar för att få det lugnare på morgonen i flera år framöver.

Hade vi åkt buss hade jag helt sonika gått hemifrån och gömt mig bakom närmsta husknut och ringt jobbet och meddelat att jag kommer försent pga detta. Jag jobbar inte på akuten så det är inte någon undergång om jag skulle komma 1-2 timmar senare.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • chokladspad
    Palestrina skrev 2015-11-18 18:40:47 följande:

Vi är en familj som emellanåt har svårt att hinna i tid för att något barn ballar ur fullständigt vid fel tidpunkt. Det är inte mycket att göra åt, och eftersom det inte sker regelbundet är det svårt att planera för genom att t ex kliva upp en kvart tidigare (det skulle inte hjälpa heller).

När jag märker att det går åt skogen tar jag det bara lugnare. Livet har lärt mig, nämligen, att det bara blir värre om man stressar, i synnerhet med barnen. Det ena barnet reagerar med ilska, det andra med panik, då tycker jag att det är viktigare att bevara lugnet och ta den sena ankomsten. Coolhet är viktigt, och framför allt är det viktigt att barnen inte börjar förknippa avresan till skolan med något negativt, för då kommer det att uppstå elände mer konsekvent varje dag när det drar ihop sig. Jag tycker också att det kan vara en rätt bra läxa för barn som är lagda åt det hållet, att se att inget farligt händer om man är fem minuter sen till skolan.

Jag har också märkt när jag någon gång har kommit till skolan en liten gnutta sent med ett barn, att lektionen faktiskt inte alltid börjar helt och hållet i utsatt tid även om barnen sitter på plats. Och det är ju superskönt tycker jag, och ett rätt så smart drag av läraren. Det reducerar stressen.

vist sagt!
  • chokladspad
    Alexi skrev 2015-11-18 14:36:28 följande:
    Fast förklara så jag förstår det. Vad är det som är svårt med att passa en tid? Om man ska vara på jobbet samma tid varje dag tex, så kan man göra en lista på vilka moment som behövs från det att man kliver upp ur sängen tills man kliver in genom dörren på jobbet. Och så tidsätter man det där och ser hur lång tid som behövs. Och klarar man inte att göra ett sådant schema så får man ju be om hjälp att lära sig det. 
    För en normal person fungerar det så.
    För en person med ett kognitivt funktionshinder är det så många grundläggande saker som inte fungerar på samma sätt som för normala människor.

De lever i ett enda långt nu. Även om de har en lista är det inte säkert att de kommer ihåg att titta på listan. Även om de har en påminnelse på telefonen, är det inte säkert att de kommit ihåg att ladda telefonen. Faktum är att telefonen förmodligen ligger kvarglömd på tunnelbanan.

Föräldrar som varit uppe hela natten för att barnet haft ett utbrott i flera timmar, nattskräck, sömnparalyser.. sedan ska de väcka barnet för att gå till skolan. Detta kanske händer ungefär två-tre gånger i veckan. Dessutom är det inte ovanligt att föräldrarna också har liknande drag, då dessa problem ofta är ärftliga.

Mellan sovrummet och badrummet går den vuxne adhd-människan vilse och fastnar med näsan i lokaltidningen. En halvtimme senare ringer någon på telefonen och då väcks personen till verkligheten igen och inser att den nu har tio minuter på sig att göra sig i ordning, äta frukost och all det där. Men då inser den att den inte har några rena kallingar på grund av obefintlig planering eller förmåga att följa planeringen och får för sig att klippa till egna av gamla långkalsonger. När det är dags att gå hittar personen inte sina nycklar och får leta i tio minuter tills den inser att de sitter kvar på utsidan av ytterdörren.

Liknande inträffar dagligen. Trots detta kan personen vara hur intelligent som helst på andra områden och lösa problem på ett sätt som andra inte ser. Detta är inte helt ovanligt.

Det handlar inte om disciplin. Dessa människor har blivit utskällda för försena ankomster i hela sina liv. De gör ofta sitt bästa och springer mellan varje möte för att kompensera för sitt kaos. Ofta får de utbrännings-depressioner och dylikt, på grund av att de måste kompensera, det är som om de hela tiden sätter krokben på sig själva och dessutom är fullt medvetna om vad de inte klarar av. De är smärtsamt medvetna om att de kanske skulle tagit nobel-priset om de inte haft dessa problem, eftersom de oftast är begåvade på andra områden.

Efter 20000 utskällningar och lika många försök att lyfta sig i håret och göra kopplingar i hjärnan som inte existerar, men som existerar hos den normale, kanske personen i fråga ger upp. Och det är väl förståeligt?

Om du fortfarande inte förstår, så tycker jag du ska försöka lära känna någon familj som har barn med adhd eller asperger, så får du se att alla kanske inte är lika lyckligt lottade som du.
  • chokladspad
    Blixtanna skrev 2015-11-18 12:23:20 följande:

Du får ursäkta, men jag köper inte det här resonemanget...
    Tidsblindhet absolut! Men inte att man inte ska kunna arbeta sig runt den.

till exempel borde man ju kunna göra mentala scheman över hur morgonen ser ut, så som man gör med barn som inte har fått begrepp om tid. Till exempel:

7,00 måste man gå upp. Beroende på om man vill snooza eller inte kan man ställa den på ringning tidigare, men sju måste man gå upp.

7,10 Måste kläderna vara på och morgontoalett avklarad

7,40 Måste frukosten vara uppäten

7,45 Måste frukostbordet vara avdukat

7,50 Tandborstningen avslutad

8,00 måste man låsa ytterdörren

Till exempel.
    och då får man ju själv lära sig tex hur lång tid det tar att äta en smörgås, tar det fem minuter hinner man inte ta en till när klockan är 7,36 för då är man inte klar 7,40
    Det viktigaste är att man faktiskt lämnar huset kl 8. Det kanske blir utan att man har ätit frukost. Det kanske blir i pyjamas. Men då blir det en tydlig påminnelse och tankeställare om hur man måste göra för att lyckas bättre nästa dag

Jag förstår att det inte är ett speciellt roligt tankesätt och också att en del säkert kan uppleva det stressande i sig, men det är så här tidsmedvetna människor tänker omedvetet. Därmed finns det sätt att ta sig runt och arbeta mot tidsblindheten. Det tar säkert lång tid innan det sitter, man missar säkert frukosten några gånger, men är man konsekvent och går ut genom dörren kl. 8 varje dag så lär man sig till slut hur just Jag fungerar på morgonen och hur tiden mellan uppgång och utgång måste prioriteras för Mig.

och en sak till som är viktig! Om man själv inte klarar av att uppskatta hur lång tid någonting tar så måste man ta tid på det! Det går inte att gissa att promenaden till skolan tar ca fem minuter när den i själva verket tar tolv, då kommer man fortsätta komma försent. Alternativt nån som vill sitta på toa en kvart varje morgon efter frukost, då måste man lägga in den kvarten i tidsplanen så den finns (= gå upp tidigare)

Har man riktigt svårt att komma i tid så måste man kanske baklängesräkna.
    Tex:

Förskolan börjar 8,15, det tar en kvart att gå så då måste vi gå hemifrån senast 8,00.

Barnen brukar krångla lite med påklädningen så det måste vi börja med 7,50, eller säg 7,45 så har vi marginal ifall de vill titta på myrstacken när vi går.

tandborstning, hårborstning och påklädning tar 15 minuter (= kl. 7,30)

och så vill vi inte stressa vid frukostbordet så vi måste sitta där senast 7,00

Lillasyster skuttar upp ur sängen med ett leende så henne kan man väcka 6,59
    storasyster är däremot trögare och vill gärna ligga och mysa lite innan hon är redo att möta dagen, henne bör man väcka senast 6,45.

Innan barnen vaknar vill den vuxna hinna duscha, klä sig och sminka sig ifred i 20 minuter. det innebär att den vuxna måste gå in i duschen senast kl 6,25

Larviga uppställningar?
    Ja lite faktiskt ;) Men bevisligen behövs det lite hjälp på traven för en del

OBS! Jag säger inte att Chokladspad har svårt att passa tiden för det vet jag ingenting om. Min poäng är bara att med lite ansträngning och disciplin så borde alla kunna hålla tiden så länge det inte händer nåt oväntat eller yttre omständigheter. och då menar jag inte "oj, det var frost så jag fick lov att skrapa rutorna och blev sen" eller "det snöade visst så det tog längre tid än väntat" eller liknande för sånt går att anpassa sig efter. Oftast går det att vara förberedd dagen innan, men annars får man väl kapa tio minuter av frukosttiden eller rodda om i schemat så att man hinner hemifrån tidigare.

Läs gärna mitt svar till Alexi, där jag beskriver litet i korthet hur någon med tidsblindhet fungerar. Jag har väldigt stor erfarenhet av hur ADHD och Asperger och dylikt fungerar i praktiken då jag sett det på nära håll och dessutom utbildat mig mycket kring dessa frågor. Jag har i korta drag försökt beskriva något om hur det kan bli i praktiken för dessa människor.

Att likt det du beskriver är en bra idé att göra för en familj med barn med adhd. Det är också så man från professionellt håll försöker hjälpa barn och vuxna med dessa problem. Alltså med tidsmål och påminnelser. För en normal familj är detta en utmaning, för en familj med adhd-problem är det en enorm utmaning. Man halkar hela tiden av spåret och det är nästan omöjligt att komma på det. 

Det förutsätter dessutom att det finns vuxna i familjen som klarar av att ta det ansvaret. Tyvärr har barn med adhd ofta föräldrar med adhd. Då krävs det först och främst att föräldern själv har arbetat hårt för att ha gått runt med sina problem för att kunna hjälpa sina barn. Men det är inte alltid att de har den insikten eller förmågan.

När det gäller samordning av prylar kan en person med adhd ha samma begåvningsgrad som en tre-fyra-åring.

Att plocka ihop sina tillhörigheter i omklädningsrummet efter att ha varit på badhuset kan ta LÅNG tid, kompisarna väntar utanför och fattar inte vad som står på. Man skulle aldrig låta en treåring samordna att duscha, tvätta håret och klä om sig och packa ihop, Men en vuxen person med ADHD har liknande svårigheter som treåringen att göra saker i rätt ordning och hålla koll på allt. Till det kommer att de lätt blir distraherade från uppgiften och fastnar i andra grejer, typ hamnar i något extremt intressant samtal i bastun som de inte inser tar för lång tid pga tidsblindhet etc.

Ett annat exempel har en av  mina vuxna väninnor med adhd berättat att om hon av någon anledning missat att lägga fram kläder dagen innan (vilket ofta händer - som resultat av hennes handikapp) så kan hon fastna när det gäller att välja vad hon ska ha på sig på morgonen. Till skillnad från någon normal person som bara skulle dragit på sig första bästa i det läget, blir valsituationen och samordningen av klädval överväldigande för henne.

På grund av ökad stress fungerar hennes hjärna ännu sämre, Hon börjar försöka plocka fram någon klädkombination, men inser att den inte funkar (hon är en väldigt vacker kvinna med ett jobb där hon måste vara representativ). Efter ytterligare ett par försök ringer hennes larm som säger att hon nu borde vara klar med frukosten. Detta ökar stressen ännu mer (personer med ADHD har ofta problem med stress och känsloreglering) och tillslut får hon panik, får ett vredesutbrott på sig själv och situationen, börjar slänga kläder hej vilt runtomkring sig, ramlar sedan ihop i en pöl av tårar på golvet. Hon känner sig onormal och misslyckad. Ungefär samma tid som hon skulle varit på jobbet, har hon hämtat sig, ringer och säger att hon försovit sig, och gör ett nytt försök att ta sig iväg till jobbet, denna gång litet lugnare eftersom dagen ändå är "förstörd". På jobbet är hon sitt vanliga strålande, glittrande jag, som imponerar på alla med sin charm och intelligens. Denna tjej fick sin diagnos först i vuxen ålder och har inte fått hjälp under sin barndom att hantera sitt handikapp.
  • Ledsen9586

Ja kan förstå både dom som aldrig kommer försent men ja förstår även dom som kommer försent. Men med tanke på tonart här inne borde jag låsas in för att ja är en värdelös mamma som inte respekterar någon annan. I 4 år var vi sena oftare än vi var i tid. Ja erkänner oftast berodde det på mig. Ja är en jäkla tidsoptimist. Nu dom sista åren har det gått väldigt bra. Ja är ensamstående och jobbar långa och sena dagar så ja, för att få en timme med min dotter kom vi inte i säng förens runt 21 på kvällen. Men lärarna var fullt medvetna om omständigheterna som var i vårdat hem. Med diagnoser och annan skit (på mig)

Men ja måste säga att ja tror ja och min dotter mår bättre än många här inne som har scheman och tidtagare för att vara perfekta. Vi trivs och kommer därför fortsätta på den barnan. Nu mera brukar vi komma 10 min innan skolan börjar.

• Nenne666

Det är ingen som funderar på den som drabbas av dessa som inte kan hålla tiderna? Allt kretsar faktiskt inte kring 1 person. Att hålla tiden är att visa respekt, för andras tid.

• chokladspad
    Nenne666 skrev 2015-11-20 16:46:17 följande:

Det är ingen som funderar på den som drabbas av dessa som inte kan hålla tiderna? Allt kretsar faktiskt inte kring 1 person. Att hålla tiden är att visa respekt, för andras tid.

Man kan ha respekt för en person och ändå misslyckas. Avsikten kan vara att komma i tid trots att personen inte gör det. Och om du nu aldrig kommer försent så är du knappast någon perfekt person i allt, så vad har du för rätt att döma andra och hävda att de saknar respekt?
  • Litet My
    chokladspad skrev 2015-11-19 16:56:20 följande:
    För en normal person fungerar det så.
    För en person med ett kognitivt funktionshinder är det så många grundläggande saker som inte fungerar på samma sätt som för normala människor.

De lever i ett enda långt nu. Även om de har en lista är det inte säkert att de kommer ihåg att titta på listan. Även om de har en påminnelse på telefonen, är det inte säkert att de kommit ihåg att ladda telefonen. Faktum är att telefonen förmodligen ligger kvarglömd på tunnelbanan.

Föräldrar som varit uppe hela natten för att barnet haft ett utbrott i flera timmar, nattskräck, sömnparalyser.. sedan ska de väcka barnet för att gå till skolan. Detta kanske händer ungefär två-tre gånger i veckan. Dessutom är det inte ovanligt att föräldrarna också har liknande drag, då dessa problem ofta är ärftliga.

Mellan sovrummet och badrummet går den vuxne adhd-människan vilse och fastnar med näsan i lokaltidningen. En halvtimme senare ringer någon på telefonen och då väcks personen till verkligheten igen och inser att den nu har tio minuter på sig att göra sig i ordning, äta frukost och all det där. Men då inser den att den inte har några rena kallingar på grund av obefintlig planering eller förmåga att följa planeringen och får för sig att klippa till egna av gamla långkalsonger. När det är dags att gå hittar personen inte sina nycklar och får leta i tio minuter tills den inser att de sitter kvar på utsidan av ytterdörren.

Liknande inträffar dagligen. Trots detta kan personen vara hur intelligent som helst på andra områden och lösa problem på ett sätt som andra inte ser. Detta är inte helt ovanligt.

Det handlar inte om disciplin. Dessa människor har blivit utskällda för försena ankomster i hela sina liv. De gör ofta sitt bästa och springer mellan varje möte för att kompensera för sitt kaos. Ofta får de utbrännings-depressioner och dylikt, på grund av att de måste kompensera, det är som om de hela tiden sätter krokben på sig själva och dessutom är fullt medvetna om vad de inte klarar av. De är smärtsamt medvetna om att de kanske skulle tagit nobel-priset om de inte haft dessa problem, eftersom de oftast är begåvade på andra områden.

Efter 20000 utskällningar och lika många försök att lyfta sig i håret och göra kopplingar i hjärnan som inte existerar, men som existerar hos den normale, kanske personen i fråga ger upp. Och det är väl förståeligt?

Om du fortfarande inte förstår, så tycker jag du ska försöka lära känna någon familj som har barn med adhd eller asperger, så får du se att alla kanske inte är lika lyckligt lottade som du.
    Tummen upp för ett mycket bra inlägg "chokladspad". För oss fungerar det äntligen "peppar peppar" efter 3 års kämpande, klurande och trixande. Och som du skriver det är stor skillnad på ett barn med problematik och ett barn utan.
  • Litet My

Faktiskt inte och tvärtom har vi fått mycket förståelse och pepp från skolan. De vet att vi gjort allt vi kunnat och hur förutsättningarna varit tidigare. Man kan bara göra så gott man kan och det räcker gott och väl i de flestas ögon.
  • Nenne666
    chokladspad skrev 2015-11-21 00:40:08 följande:
    Man kan ha respekt för en person och ändå misslyckas. Avsikten kan vara att komma i tid trots att personen inte gör det. Och om du nu aldrig kommer försent så är du knappast någon perfekt person i allt, så vad har du för rätt att döma andra och hävda att de saknar respekt?
    Du behöver inte sitta och hitta på något om att jag tror mig vara perfekt eller att jag dömer någon. Jag ställer en fråga och har du problem med att besvara den utan att kasta skit så säger det mer om dig än om mig. Så jag hoppar över ett helt harang om min uppfattning om dig. Tack och hej!
  • Lavish

Jo självklart? Det är allt jag funderar på när jag kämpar för att hålla tillbaka tårarna och inte visa hur upprörd och stressad jag blir medan sonen till exempel vägrar ta på sig en tröja eller ta ett steg till på vägen. Det känns helt fruktansvärt. 
  • Alexi
    chokladspad skrev 2015-11-21 00:40:08 följande:
    Jag läste ditt svar till mig, jätteintressant och gav ju många förklaringar! Det jag funderar på, finns det inte hjälp att få för ett sådant funktionshinder? Typ träning, verktyg osv?

Sen är det ändå så att det generellt sett upplevs som väldigt respektlöst att komma för sent, det är svårt att komma ifrån. För de flesta har nog inte den typen av svårigheter som du beskriver.
  • chokladspad
    Alexi skrev 2015-11-21 10:26:18 följande:
    Jag läste ditt svar till mig, jätteintressant och gav ju många förklaringar! Det jag funderar på, finns det inte hjälp att få för ett sådant funktionshinder? Typ träning, verktyg osv?

Sen är det ändå så att det generellt sett upplevs som väldigt respektlöst att komma för sent, det är svårt att komma ifrån. För de flesta har nog inte den typen av svårigheter som du beskriver.
    Hej Alexi,

jag håller med att många bara har dålig disciplin. Det är bara bra att ha i åtanke att det inte ALLTID handlar om respektlöshet eller dålig disciplin när någon kommer försent. Man kan t ex fråga en person som ofta är sen vad det beror på, innan man ger sitt omdöme om den personens karaktär.

När det gäller hjälpmedel så handlar det mycket om att arbeta likt det som "blixtanna" skrev i sitt inlägg. Man sätter flera deltider som man ska hålla, räknar baklänges, tar tid på olika saker för att arbeta på medvetenheten osv. Det finns olika typer av "timstockar" som visuellt visar hur tiden tickar ner. Det finns klockor som man kan läsa in meddelanden på i förväg som påminner med en röst.

När det gäller t ex ADHD eller Asperger så finns det så många fler parametrar kring handikappet som inte är direkt relaterat till tidsblindheten men som ändå inverkar på personens liv så att den missar tiden.

Det kan vara impulsivitet (personen tar snabba oöverlagda beslut som inte harmonierar med ursprunglig planering), ett annat ord är att tankarna går så snabbt att förståndet inte hinner med. Personer med ADHD tänker ofta extremt "snabbt" men inte alltid bra. Man tänker inte efter "före" utan "efter".

Det kan vara distraktion eller hyperfokus, att personen blir distraherad och tappar spåret eller fastnar i något. Hyperfokus är vanligt bland "Aspergare". De fastnar i något så att den missar tid och rum och ett tåg skulle kunna köra genom rummet utan att personens uppmärksamhet bryts.

En annan sak kan vara att saker är i sådan oordning att personen inte hittar sina grejer när den ska iväg/inte har packat mm. Eller att dygnsrytm eller sömn är så störd att den sover halva dagen och missar sin tid på det sättet.

Jag har ju tidigare givit exempel på detta men ville bara säga att även om man arbetar med tidsmedvetenhet eller har olika scheman, så blir det nästan alltid "undantagstillstånd" från den tänkta ordningen om man inte arbetar med alla andra bitar också samtidigt. Det är långt ifrån alla som får den hjälp som behövs och i många familjer har föräldrarna liknande problem, fast de har aldrig fått någon egen diagnos.

En sak som många med ADHD tycker har hjälpt är centralstimulerande medicin. Den verkar i rätt dos så att personen får lättare att hålla sin koncentration och får lättare att säga nej till impulshandlingar (hinner tänka efter före). Anledningen är att personer med ADHD har en för låg vakenhetsgrad, som måste kompenseras genom hyperaktivitet. När vakenheten höjs med centralstimulerande medicin "orkar" personen vara lugnare utan att "somna" (mentalt) och kan sänka aktiviteten i hjärnan så att tankarna kan riktas åt ett håll. Typ så.

Det som bör sägas i sammanhanget är att kognitiv hjälp också behövs vid sidan av medicinering.

Tyvärr florerar det mycket myter på nätet om t ex ADHD, och mycket missledande information kommer konstigt nog från Scientologikyrkan där man lobbyistiskt ifrågasätter all forskning om t ex ADHD. Men kan man sålla litet och hitta seriösa artiklar och inlägg så finns mycket bra information också.

Något som finns på nätet som jag vill rekommendera är kognitionssimulatorn som finns på hjälpmedelsinstitutets hemsida:

http://www.hi.se/hjalpmedel/hjalpmedel-i-skolan/kognitionssimulatorn/

(klipp ut eller googla om länken inte funkar)

Där kan man själv få "testa" i en simulator hur det kan upplevas att ha ett kognitivt funktionshinder, även dyslexi. Jag tycker det är ganska bra gjort, även om det nog inte går att göra det helt perfekt.

• chokladspad
    Nenne666 skrev 2015-11-21 06:33:45 följande:
    Du behöver inte sitta och hitta på något om att jag tror mig vara perfekt eller att jag dömer någon. Jag ställer en fråga och har du problem med att besvara den utan att kasta skit så säger det mer om dig än om mig. Så jag hoppar över ett helt harang om min uppfattning om dig. Tack och hej!
    Hej,
    förlåt att jag var så brysk, du har rätt att jag inte hade någon trevlig ton. Kände väl att jag försökt förklara så mycket att det inte alltid behöver handla om brist på respekt (även om det ofta gör det) när folk i sena, att jag såg någon sorts tids-nazism i ditt inlägg. Men ber verkligen om ursäkt för min brist på respekt.

• Nenne666
    chokladspad skrev 2015-11-22 03:24:53 följande:
    Hej,
    förlåt att jag var så brysk, du har rätt att jag inte hade någon trevlig ton. Kände väl att jag försökt förklara så mycket att det inte alltid behöver handla om brist på respekt (även om det ofta gör det) när folk i sena, att jag såg någon sorts tids-nazism i ditt inlägg. Men ber verkligen om ursäkt för min brist på respekt.

Tack! Det är helt okej . Sånt händer ibland och även jag kan går för hårt ut när man är inne i något. Nu släpper vi det och går vidare ;).
  • Orolig 45

Är en gammal tråd men svarar ändå ja det är upp till föräldrarna att se till att barnen kommer i tid till skolan. Men det gäller inte alla har ett x barnens ena förälder där försov barnen sej 3 dagar i veckan när dom är där varken sola eller socialtjänsten gör någonting enda dom gjort är att begärt ett urinprov prov från mej för att den andra föräldern och dens samb lämna positivt på narkotia en underlig värld vi lever 

Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?