• Jockee30

Mitt ex gör allt för att jag inte ska få träffa min son.

Hej hej! Jag har nyligen blivit pappa, och nu är det så att mitt ex vill inte att jag träffar barnet. Hon har bytt telefonnummer och svarar inte på brev och gör allt för att jag inte ska få träffa mitt barn. Hon har t.o.m gjort någon form av polisanmälan och ville att jag skulle få kontaktförbud mot henne.

Är det okej för en mamma att att frånta pappan umgänget med barnet? Är det inte lag att man ska få träffa sitt barn? Jag menar, det är väl lika mycket mitt som hennes barn eller?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Mitt ex gör allt för att jag inte ska få träffa min son.
  • Långbenopluto

Jo, du har rätt till umgänge med barnet.

Ring familjerätten i er kommun i morgon så får du råd hur du ska gå tillväga.

• mammalovis

Det är ju barnet som har rätt till umgänge. Men du får vända dig till familjerätten och försöka få till ett samarbetssamtal.

• Ego Lovers

Vill inte ditt ex träffa dig får umgänget ske hos socialkontorets besöksrum. Hon kan aldrig neka dig att träffa barnet så länge du inte är en fara för barnet. Ring familjerätten och be om ett samarbetsavtal och vill hon inte möta dig där så gå själv och säg att du vill att barnet ska ha ett umgänge med dig så barnets rätteheter tillgodoses så barnet får träffa båda sina föräldrar och om mamman inte vill träffas kan ni ordna umgänget här tex.

• Anonym (Min kompis)

Det finns hopp för bra pappor!

Vänner till oss (vi umgås nu efter allt bara med mannen) gick i sär på hennes initiativ, hon ville flytta från Göteborg till Stockholm. 3 årigt barn.

Hon skaffade kontaktförbud, mkt enkelt genom att säga att hon va rädd för mannen (vi vet så klart inte exakt vad hon sa) och detta förnyades i 1.5 år. Vi är dock säkra på att han aldrig har misshandlat henne fysiskt men han sa en del ogenomtänkta saker när hon drog som har används mot honom.

Detta va 2012.

Kvinnan har fortfarande inte flyttat längre än 10 km bort.

Mannen har nämligen skött kontaktförbudet exemplariskt och också barnet varannan vecka. Kvinnan va nog säker på att han skulle nöja sig med varannan helg men icke. Barnet bor varannan vecka hos pappa och ska enligt familjerätten inte byta förskola till den på mammans nya bostadsort! Så hon får köra en omväg varje dag. Familjerätten har bedömt att barnet har sina rötter där han är uppvuxen och mår bra i huset med pappa.

Skolan börjar till hösten och det finns inga indikationer på att det ska bli på annan ort än där barnet bor bra varannan vecka hos pappa.

Kvinnan är galet bitter.

• Jockee30

Vet faktiskt inte varför hon inte vill jag ska träffa honom. Tror hon är arg för det var jag dom gjorde slut, fast då visste jag inte att hon var gravid.

Polisen ville inte säga vad anledningen var till att hon ville ha kontaktförbud, dom sa bara att hon gjort en anmälan.

Ska ta och ringa familjerätten på måndag.

Tack för alla svar.

Svar på tråden Mitt ex gör allt för att jag inte ska få träffa min son.