• elcg

Somna själv - hur gör ni?

Hej!

Jag har en liten kille här hemma som precis fyllt ett år. Jag har ammat honom nästan fram till att han fyllde ett och har från början tyckt att det var både mysigt och bekvämt att ha honom sovandes i sängen med mig. Nu när jag inte längre ammar funderar jag lite på hur man ska gå tillväga för att vänja honom att somna själv i sin egen säng. Han har aldrig somnat där själv varken när han var jätteliten eller nu. Vi brukar ibland lägga över honom efter han somnat men han vaknar alltid efter någon timme o somnar inte om där, vilket resulterar till att jag lyfter över honom till vår säng. Barn behöver närhet och jag vet att flera kanske väljer att ha sina barn i sin egen säng. Hur har ni andra gjort? (Förlåt för ett långt inlägg!!!)

• Svar på tråden Somna själv - hur gör ni?
  • Rani

Kom på en sak som jag tycker är relevant i sammanhanget här. När man har sitt första barn så tänker man (läs här att jag gjorde det men det verkar faktiskt gälla många) att man sja kunna "stöpa om" och forma det barnet genom t ex sömn och matrutiner. Jag har nu fått mitt andra barn och märker att det är milsvidd skillnad mellan mina två barn. Om detta beror på personlighet eller om de är storasyster eller lillasyster vt jag inte. Dock vet jag att när storasyster var bebis så fick vi bära och bära läääänge för att hon skulle somna. Ofta skrek hon också mycket under denna tid. Vi diskuterade hit och dit hur vi skulle kunna vänja henne av med detta. Dock orkade vi inte genomdriva någon av våra idéer och bar och bar. Idag (3 år)somnar hon på tre röda efter en saga i sin egen säng. Vi har bara följ henne i det hon velat och det har blivit jättebra.

Lillasyster däremot är 3 månader. Henne bär jag runt på en liten stund efter sista matning. Sedan lägger jag henne i min säng, klappar lite på henne och går ut. Hon ligger då nöjt i sin säng tills hon somnar. Ibland får vi gå in och stoppa in nappen efter att hon grymtat lite och påkallat vår uppmärksamhet. Har vi gjort något annorlunda? Nej, vi har bara ptovat hur och var bebisen varit mest nöjd och gjort så.

Dock ska sägas att storasyster sov hela nätter fråb 2 månader och lillasyster äter minst 2 ggr per natt. Här har vi också gjort på samma sätt med båda.Så.....

Jag tror helt enkelt inte på att man kan metoda och stöpa om barn. Mab kan följa dem och skapa vissa rutiner men det är allt.

• fragile
    Natulcien skrev 2015-11-25 22:27:21 följande:
    Fast det var ju inget antagande att din bebis skrek. Du skrev ju själv att du använde femminutersmetoden och att bebisen skrek. Det var det ingen som antog. Men du kanske skrev fel? Sånt händer.
    Nope, det var ett antagande, då jag skrev att vi körde en mildare form av 5 minutersmetoden. Du kanske läste fel?
    Bebisar skriker, det är inget ovanligt eller nytt fenomen. O även om jag så använde mig av 5 minutersmetoden så är det min erfarenhet och mitt barn.

Omständigheterna kring mitt barn och min familj har jag utelämnat därför undanbedes antaganden, och cyber-empati. 
  • Natulcien
    fragile skrev 2015-11-25 23:35:55 följande:
    Nope, det var ett antagande, då jag skrev att vi körde en mildare form av 5 minutersmetoden. Du kanske läste fel?
    Bebisar skriker, det är inget ovanligt eller nytt fenomen. O även om jag så använde mig av 5 minutersmetoden så är det min erfarenhet och mitt barn.

Omständigheterna kring mitt barn och min familj har jag utelämnat därför undanbedes antaganden, och cyber-empati. 
    Ja, du skrev att ni använde femminutersmetoden. Det var alltså inget antagande.
  • fragile
    Natulcien skrev 2015-11-26 19:01:12 följande:

Ja, du skrev att ni använde femminutersmetoden. Det var alltså inget antagande.

Snälla släpp det. Det var inte ens du som kommenterade i början.

Dessutom innebär inte 5min.metoden att barnet skriker. Barn skriker annars också. Nog diskuterat om detta. Ta hand om ditt barn så ska jag gå o lägga mitt barn så hon kan söva sig själv.
  • Natulcien
    fragile skrev 2015-11-26 19:39:25 följande:

Dessutom innebär inte 5min.metoden att barnet skriker. Barn skriker annars också. Nog diskuterat om detta. Ta hand om ditt barn så ska jag gå o lägga mitt barn så hon kan söva sig själv.
    Du fortsätter ju att kommentera hela tiden, så lite lustigt att du uppmanar mig att "släppa det". Men visst, inga problem.

Men jag tror att du får läsa på lite om vad femminutersmetoden handlar om om du tror att: 
    Dessutom innebär inte 5min.metoden att barnet skriker. 
    ...för då vet du inte vad metoden innebär.

Det blir ju många onödiga diskussioner om folk skriver att de använt metoder som de inte har använt p.g.a. att de inte vet vad metoderna innebär, eller hur? I synnerhet när det handlar om hemska skrikmetoder som alltid - och med all rätt - upprör många människor.
  • gold34

Du vet bäst hur du får ditt barn att somna tryggt!

Bry dig inte om Natulcien:s kritiserande.
  • fragile
    gold34 skrev 2015-11-26 20:20:53 följande:
    Du vet bäst hur du får ditt barn att somna tryggt!

Bry dig inte om Natulcien:s kritiserande.
    Helt sant! 
    Tack =) 
  • Natulcien
    Rani skrev 2015-11-25 23:22:28 följande:

vi har bara ptovat hur och var bebisen varit mest nöjd och gjort så.

[...]

Jag tror helt enkelt inte på att man kan metoda och stöpa om barn. Mab kan följa dem och skapa vissa rutiner men det är allt.

Klokt!
    Jag tror också att det är det mest trygga och kloka sättet att gå. Man lyssnar in bebisen och gör på det sätt som passar bebisen bäst och det genererar i sin tur mest lugn och harmoni till hela familjen. Att hålla på och "metoda", bråka och kämpa emot sin bebis gör bara såväl bebis som föräldrar frustrerade.
  • gold34
    fragile skrev 2015-11-26 22:09:51 följande:

Helt sant! 

Tack =) 

Det var så lite så!
  • Frontline
    nevermind skrev 2015-11-18 13:42:21 följande:
    Enda erfarenheten jag har är från mina föräldrar och min syrra som har barn. Här har ungarna alltid sovit i egen säng. Inte ens blivit nattade. Men det är ju försent för er nu... Ett tips inför nästa barn i alla fall.

Kan delvis hålla med dig, våra barn har alltid sovit i egen säng men vi har nattat dom iaf..

Natulcien skrev 2015-11-18 18:19:24 följande:
    Varför gör man så? Låter bli att natta, alltså. La de bara barnen i sängen och gick?

Funkar bra här, vi har ofta lagt barnen i sängen och sagt godnatt sen är det lugnt.
    Nu ikväll så ville dottern som är 4 år gå i säng och sova runt 19.30 fast hon fick vara uppe längre då vi är lediga imorgon hon är annars i säng ca 19 på vardagar...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Natulcien
    Frontline skrev 2015-11-26 23:30:30 följande:
    Funkar bra här, vi har ofta lagt barnen i sängen och sagt godnatt sen är det lugnt.
    Nu ikväll så ville dottern som är 4 år gå i säng och sova runt 19.30 fast hon fick vara uppe längre då vi är lediga imorgon hon är annars i säng ca 19 på vardagar...
    Fast då har ni ju nattat dem i alla fall? Och är barnet nöjt och lugnt med det, så är det såklart inga konstigheter.
  • Fru Ve

Låg bredvid barnet i min säng tills han somnade. Lät honom ligga kvar sen. Vi samsov tills han var 3 år och det funkade väldigt bra. När han blev 3 kändes det trångt. Jag tog då till en muta att han skulle få en leksak om han började sova i sin säng, och det har han sen gjort sedan dess. Krångla inte till saker i onödan bara för att andra tycker att det "ska" vara på ett visst sätt. Ett bra sätt att natta en ettåring smidigt kan ju vara i famnen och sen lägga ner i sängen.

• elcg

Tack till alla som faktiskt skriver konstruktiva råd och tankar. Att "det är för sent för dig nu för jag/mina barn/syskon aldrig blir nattade känner jag inte hjälper riktigt!!! Jag tycker egentligen att det är mysigt att sova med min lille kille. Så länge han sover bra! Men det är just de stunderna när han vaknar och snurrar runt osv som gör att man vaknar till väldigt ofta vissa nätter. Vi har ju provat att lägga över honom i hans egen säng efter att han somnat utan vidare framgång då han vaknar efter 20 minuter ungefär. Ni som har legat bredvid era barn tills de somnat, hur har ni gjort sen? För min del gäller det i sådana fall att ligga kvar i sängen med honom efter att han somnar då vår säng är så hög och jag är rädd att han ramlar ut :(

Fru Ve skrev 2015-11-27 13:18:23 följande:

Låg bredvid barnet i min säng tills han somnade. Lät honom ligga kvar sen. Vi samsov tills han var 3 år och det funkade väldigt bra. När han blev 3 kändes det trångt. Jag tog då till en muta att han skulle få en leksak om han började sova i sin säng, och det har han sen gjort sedan dess. Krångla inte till saker i onödan bara för att andra tycker att det "ska" vara på ett visst sätt. Ett bra sätt att natta en ettåring smidigt kan ju vara i famnen och sen lägga ner i sängen.

• Snultan
    elcg skrev 2015-11-27 21:40:28 följande:

Tack till alla som faktiskt skriver konstruktiva råd och tankar. Att "det är för sent för dig nu för jag/mina barn/syskon aldrig blir nattade känner jag inte hjälper riktigt!!! Jag tycker egentligen att det är mysigt att sova med min lille kille. Så länge han sover bra! Men det är just de stunderna när han vaknar och snurrar runt osv som gör att man vaknar till väldigt ofta vissa nätter. Vi har ju provat att lägga över honom i hans egen säng efter att han somnat utan vidare framgång då han vaknar efter 20 minuter ungefär. Ni som har legat bredvid era barn tills de somnat, hur har ni gjort sen? För min del gäller det i sådana fall att ligga kvar i sängen med honom efter att han somnar då vår säng är så hög och jag är rädd att han ramlar ut :(

Vi har lagt kuddar under madrassen så han ligger i en "pöl". Funkat bra. Han har ramlat ur sängen en endaste gång och det var på natten när min sambo för en gångs skull somnade bredvid mig, annars sover alltid lillen i mitten.
    Matheus 131002!
  • Natulcien

Ni som har legat bredvid era barn tills de somnat, hur har ni gjort sen? 

Vi hade faktiskt sonen sovande på en 90-madrass bredvid vår säng. Då fick vi plats att natta genom att ligga bredvid tills han somnade, och sen kunde vi lämna honom sovande där utan oro att han skulle kunna ramla. Så sov han tills han blev drygt 1 år och vi flyttade och han fick eget rum. Då flyttade vi bara in madrassen till hans rum och fortsatte att ligga bredvid när han skulle somna. Han sov sen gott hela nätterna. Vi ligger faktiskt fortfarande hos honom när han ska somna (han är nu 5 år och har en 120-säng) och han sover fortfarande gott hela nätterna.
  • Fru Ve

Mitt barn låg ganska stilla så jag kunde lämna honom i sängen då han somnat. Annars kan man ju skruva av benen på sängen så madrassen står direkt på golvet - mindre fallhöjd. Eller göra en mur med kuddar under bäddmadrassen och ställa ena sängsidan mot väggen.

Vi har också haft en till säng bäddad i ett gästrum. Om någon av oss föräldrar sov dåligt på natten kunde denne gå och lägga sig i det rummet och den andra föräldern låg kvar med barnet i dubbelsängen.
  • elcg

Låter ganska smart att göra så! Han rör sig int så mycket i sängen på morgonen då kan jag när han lagt sig för sin morgonlur faktiskt sminka mig i fred. Men då är jag på samma våning och hör om han skulle vakna till. Annars vågar man inte lämna honom där. Vill ju som sagt inte att han ska ramla. Vilka tider på dagarna sov era barn och hur många ggr?

Fru Ve skrev 2015-11-30 18:53:17 följande:

Mitt barn låg ganska stilla så jag kunde lämna honom i sängen då han somnat. Annars kan man ju skruva av benen på sängen så madrassen står direkt på golvet - mindre fallhöjd. Eller göra en mur med kuddar under bäddmadrassen och ställa ena sängsidan mot väggen.

Vi har också haft en till säng bäddad i ett gästrum. Om någon av oss föräldrar sov dåligt på natten kunde denne gå och lägga sig i det rummet och den andra föräldern låg kvar med barnet i dubbelsängen.

Svar på tråden Somna själv - hur gör ni?