• emma8282

Ringa misshandel?!?!

Hej!
    Jag har blivit misstänkt och nu åtalad för ringa misshandel av min son som är 4 år. Min son hade på dagis sagt att jag slår honom vilket aldrig har hänt. Förskolan gjorde anmälan till soc. som i sin tur gjorde en anmälan till polisen som i sin tur kallade mig och min fästmö till förhör. Min son har också kallats till förhör där han säger att jag är sträng, tar honom i armen men att jag inte slår honom. Jag har i mitt förhör sagt att jag har tagit honom i armen, vid ngt tillfälle hållit honom i örat och knäppt med fingret på hans hand för att tillrättavisa honom och för att inte han ska skada sig själv eller sin lillebror. Jag var noga med att poängtera att jag inte dragit honom i örat eller nypt honom eller gjort detta för att han ska få ont eller som någon form av bestraffning. Jag älskar mina pojkar och skulle aldrig skada dom på ngt sätt.
    Vi, familjen, min fästmö och jag mår mycket dåligt av detta och vet inte vad vi ska ta oss till.
    Är detta verkligen ringa misshandel? Kan jag bli dömd för detta då jag inte åsamkat någon skada eller smärta eller haft som uppsåt att skada mitt eget barn? Hur går jag vidare? Vilken typ av advokat ska jag anlita?
    Tacksam för svar
    Mvh
  • Svar på tråden Ringa misshandel?!?!
  • Connie07

Stå på det du skrev och hoppas det ordnar sig.Vet en liknande fall och det räckte att föräldrer fick gå på regelbundna samtal och soc träffade barnet ochså flera gånger för att kolla läget.

• Mälaröbo

Ja, det är ringa misshandel. Att ta tag i ett öra gör du väl knappast i syfte att berömma, utan för att skrämma till lydnad? Hur ont det gjorde vet inte du, men knappast nåt du skulle göra mot en vuxen väl? Hur kan det då vara ok mot ett barn? Att snäppa till på fingrarna är också ett solklart fall av ringa misshandel.
    Ta dig en funderare på vad du tycker är ok att göra mot en "olydig" vuxen och jämför det med vad du tycker är ok mot ett barn så kanske du ser hur skevt det blivit. Barnmisshandel är inte alltid slag utan ALL fysisk bestraffning!

Svar på tråden Ringa misshandel?!?!