• Sessie82

sluta nattamma är de verkligen = börja sova hela natten ?

Läst så många trådar och inlägg om just detta. Att när man slutar natt amma så börjar barnet sova hela nätterna ? Självklart fattar ja att de kan ta några nätter. Men är de som alla säger ? NÅN som vart med om att det inte stämmer ?

• Svar på tråden sluta nattamma är de verkligen = börja sova hela natten ?
  • daimstrut

Min förstfödda vaknade lika ofta ändå, fick stoppa i nappen istället. Hon började sova bättre efter två år. De andra två har börjat sova bättre efter att jag slutade nattamma, men sällan hela natten utan ett endaste uppvak.

• scanmia

Inte för alla i alla fall. Jag hoppades att mina skulle sova bättre när jag slutade nattamma men det gjorde inte särskilt stor skillnad i antalet gånger barnen vaknade på natten. Däremot blev det lite klurigare att söva om när jag inte bara kunde amma till sömns. 
    Jag höll fast vid att jag inte ammade mer på natten ändå och orsaken var tandhälsan... Barnen var 12, 18 resp 9 månader när jag slutade nattamma dem. 

• Sessie82
    scanmia skrev 2015-11-19 18:11:35 följande:

Inte för alla i alla fall. Jag hoppades att mina skulle sova bättre när jag slutade nattamma men det gjorde inte särskilt stor skillnad i antalet gånger barnen vaknade på natten. Däremot blev det lite klurigare att söva om när jag inte bara kunde amma till sömns. 

Jag höll fast vid att jag inte ammade mer på natten ändå och orsaken var tandhälsan... Barnen var 12, 18 resp 9 månader när jag slutade nattamma dem. 

Asså hur ligger de till egentligen med de där. Hör både att de e bra för tänderna och sen att de e dåligt. ..
  • scanmia
    Sessie82 skrev 2015-11-19 18:55:47 följande:
    Asså hur ligger de till egentligen med de där. Hör både att de e bra för tänderna och sen att de e dåligt. ..
    Nja, det är väl inget att stressa upp sig över egentligen. Amma på för det är bra för så mycket! Nu var det ett tag sedan jag kollade upp hur det låg till, men som jag kommer ihåg så hittade jag flera studier på att, särskilt efter det att man introducerat annan mat, så kan bröstmjölken ge karies. Alltså, det finns säkert inget livsmedel du kan ge din bebis som är bättre för tänderna, men bröstmjölk är inget undantag när det gäller att ge hål i tänderna. För tänder är det bättre att få vila under natten efter tandborstningen. (Det betyder ju inte nödvändigtvis att det är bättre för bebisen eller dig...)
    Som sagt så var det ett tag sedan jag kollade upp det här så det kan var idé att titta på om det har kommit ny bra (!) forskning på området.
  • Velmaja

Slutade amma när sonen var 6 månader och han vaknade på nätterna tills han var 2.5 år så det stämde inte här ;) Tyckte bara det blev jobbigare för fick gå upp och göra välling istället.

• Kattflickan

Stämde helt med dottern. Vid 14 månaders ålder slutade hon amma och samtidigt började hon sova hela nätter. Idag är hon snart tre år och har bara vaknat en enda natt sen hon var 14 månader, när hon var förkyld.

Hon sover från 20:30-07:00 varje natt! Helt underbart.

• Karlaa

Både och.
    Försökte sluta nattamma när äldsta var 8 månader, det gav motsatt effekt. Han vaknade minst lika många gånger som förut (10-15 ggr per natt) och blev bara svårare att söva om. Tokfel, så vi började nattamma igen.
    Vid 12 månader försökte vi igen efter att han självmant slutat amma på dagen, och då fungerade det - nattsömnen blev MYCKET bättre! 
    Andra barnet slutade nattamma när han var 18 månader, gjorde också jättestor effekt på nattsömnen. Sova hela natten gör han dock inte än (han är snart 5 år Tungan ute) utan vandrar alltid en gång in till oss. 

Vet inte om det berott på att de slutat nattamma samtidigt som de slutat amma på dagen, så amningen försvann helt ur bilden på samma gång. De har inte haft napp eller nåt annat substitut, slut har varit slut på suttandet liksom och inget som stört sömnen längre.

• pigglet

För mina barn har det inte stämt. Det har inte gjort någon skillnad för någon av dem.

• tulip79

Båda mina fortsatte vakna på natten långt efter jag slutat nattamma dem. Båda slutade äta på natten vid 9 mån. Dottern är snart 2 år o vaknar alltid 1-2 ggr per natt. Hitintills har hon sovit 3 hela nätter.

• krompa

2 av barnen började sova hela nätter ca 2 år efter jag slutat nattamma. 
    det tredje barnet sover fortfarande inte hela nätter och det är 3 år sedan jag slutade amma...

Det första året efter jag slutade vaknade de lika ofta som innan, därefter har de vaknat mindre och mindre.

• Sessie82

Verkar som jag ska ta de som att han inte kommer sova bättre om ja slutar då.

Varför säger folk så då :/

• scanmia
    Sessie82 skrev 2015-11-20 21:46:30 följande:

Verkar som jag ska ta de som att han inte kommer sova bättre om ja slutar då.

Varför säger folk så då :/

För att om det är så att orsaken till att barnet vaknar är att det är hungrigt och man kan vänja det vid att få i sig sina kalorier på dagen så kommer det ju att fungera. Om det inte är orsaken till att det vaknar så kommer det ju inte att fungera...
  • Kattflickan

Fast för vår dotter var det verkligen så! Min teori är att om man inte ersätter nattamningen med något, ex napp eller välling så är det mer troligt att barnet sover hela nätter.

Det funkar säkert inte för alla men för somliga.

• Flickan och kråkan

Jag har tre barn. Ingen av dem har börjat sova hela nätter för att vi slutat nattamma. Ingen av dem har fått välling, använt napp eller liknande.

Jag tänker att barn sover hela nätter när de är redo för det, men att napp, välling, amning etc kan störa ibland när barnet väl är redo för att sova hela nätter. Min yngsta exempelvis - började sova hela nätter vid 15 månader. Vi slutade nattamma runt året. Om han fortfarande hade nattammats vid 15 månader så skulle jag tippa på att han gärna fortsatt med det och därmed fortfarande haft uppvak.

Min egen hobbyteori

• annasv1980

Har bara gett ersättning till min son och vid tre månader sover han ca kl 20-7. Jag får sätta i nappen någon gång per natt och ibland om han har ont i magen är det lite knöligare, då kan jag behöva vagga honom till sömns igen.

• lövet2

Det kan slå åt båda hållen. Mina ungar har alla sovit bättre när jag slutat nattamma, men då har de varit runt året. Jag tror att ju mindre barnet är, desto större är risken att barnet i stället börjar sova sämre.

Svar på tråden sluta nattamma är de verkligen = börja sova hela natten ?