• HelenaH

Någon som är insatt i skollagen, skoljuridik?!!! Snabb hjälp tack!!!

Hej!

En kompis till min son fick ett hemskt besked idag, men först lite bakgrundsfakta:

John skolkade mycket ifrån sin gamla skola, han missade många dagar och hade inga vänner.

På hans nuvarande skola har han många vänner som han lärde känna när han flyttade till vår ort innan sommaren, men rektorn vägrade placera honom i samma klass som någon av dem. Detta har gjort att han ibland missar lektioner pga att han inte lärt sig hitta på skolan och inte vet vart lektionerna är. Johns pappa har påtalat detta och bett om att John, pga sin blyghet, ska få byta till en klass där han känner någon men ingenting har hänt.

Men idag fick John och hans pappa besked om att hans nuvarande skola vill flytta John till en helt annan skola där John inte känner någon, eftersom det inte "finns resurser för att hjälpa John till lektionerna". Johns pappa ifrågasatte då vad fritidsledarnas och fältassistenternas uppdrag på skolan var men fick ett väldigt snäsigt svar.

Kan skolan göra såhär? Har John inga rättigheter alls?

• Svar på tråden Någon som är insatt i skollagen, skoljuridik?!!! Snabb hjälp tack!!!
  • elyse

Det låter som att John inte bara har svårt att hitta/komma ihåg var han tidigare varit?

• Långbenopluto

Hur länge har John gått där? Det måste vara en enormt stor skola om han inte hittar ännu, eller kan följa efter sina klasskamrater......?

• Lena

Kan han inte följa med övriga i klassen? Annars får han väl fråga sina vänner var lektionssalarna ligger.

Det låter otroligt att han kan bli förflyttad mot sin vilja.

• viseversa

Oj jag gick i en JÄTTEskola och jag hittade utan problem. Hur kommer det sig att John inte hittar? Hur gammal är han?

• MadHatter

Nej, är det en svensk kommunal grundskola låter det helt orimligt att ett barn inte får gå på skolan pga av nedsatt lokalsinne.

• Alexi

Det är mycket som verkar osannolikt i den här storyn. Ska han flyttas till särskola?

• Konservativ

Föräldrarna bör klaga mera. Det finns inget som är så bra för barn som en konflikt mellan föräldrar och skola. Och så hemskt att han inte fick gå i samma klass som sina kompisar, har han inga rättigheter? Låter som rena nazismen. Sen måste det vara en otroligt stoooor skola som gör att han inte hittar.

Stackars barn! (Ts behöver inte ta åt sig, det är ju inte hans barn.)

• choklad

Som andra skrivit så känns det som att det är mycket som utelämnats här, antingen av TS eller av barnets pappa när han pratat med TS. Något står ju inte rätt till när ett barn efter flera månader på en skola inte hittar till lektionerna. Inte ens så att han kommer lite sent för att han gått vilse, utan han missar lektionerna. Jag tror att antingen så skolkar barnet medvetet och skolan anser att de inte har resurser att övervaka att han inte skolkar eller så har han något underliggande problem som gör att han bör placeras på en skola med andra resurser, så som en särskola. Jag skulle gissa på det senare. Alla barn har rätt till skolgång, men de har inte rätt att själva välja vilken klass de vill gå i. 

Jag tänker också att barnet kan ju inte vara så blygt om han redan skaffat sig en massa vänner i andra klasser. 

• K Kalle

Som sagt, hur gammal är han?

Känns jättekonstigt faktiskt. Jag gick på en stor skola och var jätteblyg, men det stod ju på schemat i vilken sal lektionerna skulle var och då letade jag mig dit.

Kan föräldrarna rita kartor till honom som han kan använda för att hitta? Ett annat alternativ, som jag hade föredragit om jag var John, är att föräldrarna får möjlighet att gå dit med honom utanför lektionstid och gå runt och försöka hitta till salarna då.

Svar på tråden Någon som är insatt i skollagen, skoljuridik?!!! Snabb hjälp tack!!!