Föräldrar i Stockholms innerstad - när började era barn på förskola och hur svårt var det att få önskad plats
Som rubriken lyder. Även intressant att höra hur många timmar ni började med. Tack på förhand.
Som rubriken lyder. Även intressant att höra hur många timmar ni började med. Tack på förhand.
Vi har just valt några olika till vår lilla som är 3 månader. Tanken är att hon ska börja heltid vid 1,5 års ålder. Är också mkt intresserad av att höra andras svar som har äldre barn!
Vår dotter började när hon var 2 år och då fick vi vårt förstahandsval. De flesta i vårt område som börjar när de är 1-1,5 får plats i ett annat område, många byter sedan vid 2 år när de får plats närmre.
13 månader, fick vårt andrahandsval. Vi är jättenöjda! Han är 2 år nu och har gått där i snart 1,5 år och trivs lika bra nu som när han började. Han har redan från början gått långa dagar varannan vecka (ca 9 h/dag) och kortare de andra veckorna (ca 6-7 h/dag + nån/några dagar ledigt ibland) pga att min sambo jobbar borta. Han är dock ledig alla skollov.
Vår dotter var 22 månader när hon började. Vi fick vårt förstahandsval. Hon går 12 timmar/ vecka.
13 månader, fick vårt andrahandsval. Vi är jättenöjda! Han är 2 år nu och har gått där i snart 1,5 år och trivs lika bra nu som när han började. Han har redan från början gått långa dagar varannan vecka (ca 9 h/dag) och kortare de andra veckorna (ca 6-7 h/dag + nån/några dagar ledigt ibland) pga att min sambo jobbar borta. Han är dock ledig alla skollov.
Intressant. Den hetsen har jag också hört talas om och att föräldrar tävlar. Jag är ensam och kommer inte kunna vara hemma länge. Sonen får börja när vi fått en hyfsad plats och han lärt sig gå. Jag har ett väldigt flexibelt arbete och det kommer jag att utnyttja. Att gå ner på deltid skulle bara innebära att lönen sänks eftersom arbetsuppgifterna inte enkelt går att "räkna av" och så tror jag att det är för väldigt många idag.
Har ni fått några "pikar" från andra föräldrar eller förskolepersonalen för de långa dagarna? Tycker det verkar som det är en tävling vem som kan hämta tidigast av det lilla jag sett av dagishämtning och debatten kring det. Vi kommer nämligen bägge två att jobba heltid med viss möjlighet att flexa, men några halvdagar kan det tyvärr inte bli för vår lilla förutom i undantagsfall.
Har ni fått några "pikar" från andra föräldrar eller förskolepersonalen för de långa dagarna? Tycker det verkar som det är en tävling vem som kan hämta tidigast av det lilla jag sett av dagishämtning och debatten kring det. Vi kommer nämligen bägge två att jobba heltid med viss möjlighet att flexa, men några halvdagar kan det tyvärr inte bli för vår lilla förutom i undantagsfall.
Kan tillägga att vi har haft relativt korta dagar första året, ca 9-15. Nu andra året är jag hemma med småsyskon och då går hon 15-20 timmar/vecka. Vi har henne färre timmar än de flesta då det passar oss. Jag bryr mig inte om hur andra gör, de har andra barn och andra förutsättningar.
Aldrig från personalen, snarare tvärt om. De påtalar ofta hur glad han är, hur mycket positiv energi han sprider i gruppen och att han inte har några som helst problem med de långa dagarna. Det märker ju jag på honom också men det är klart det är skönt att höra från personalen också. Jag har aldrig hört nåt från andra föräldrar heller. Folk verkar inte bry sig så mycket om andras tider utan sköter sitt eget. Eller så är jag både döv och blind! :P Å andra sidan har många av de andra barnen på avdelning yngre syskon så de får ju inte ha långa dagar och då kanske det är svårt att klanka ner på någon annan som inte kan vara hemma. Vad vet jag. Men jag hoppas såklart att vi helt enkelt har hamnat på en väldigt bra förskola med både trevlig personal och trevliga föräldrar! :)
Intressant. Den hetsen har jag också hört talas om och att föräldrar tävlar. Jag är ensam och kommer inte kunna vara hemma länge. Sonen får börja när vi fått en hyfsad plats och han lärt sig gå. Jag har ett väldigt flexibelt arbete och det kommer jag att utnyttja. Att gå ner på deltid skulle bara innebära att lönen sänks eftersom arbetsuppgifterna inte enkelt går att "räkna av" och så tror jag att det är för väldigt många idag.