• Lotchi

När sover era 5-åringar?

När går era 5-åringar och lägger sig? Tycker vår blir tidigare och tidigare, vid 19-19,30-tiden! Vaknar vid 5.30-6. Sover bra, så borde ju bara glad, men blir orolig att det är nåt annat som gör att han vill sova så mycket!

• Svar på tråden När sover era 5-åringar?
  • Lotchi

Tack för alla svar hörni :) han har alltid varit en uppesittare :P men nu helt plötsligt vill han gå och lägga sig själv vid 19! Kanske är mörkret och nån växtperiod som gör honom trött eller helt enkelt så har han bara ändrat som rytm. Det är ju lite tuffare på förskolan nu sista året också upplever jag! Mer aktiviteter!

Men va skönt då är 19-06 ungefär inget att oroa sig över om han själv känner att han behöver det!

• Vestra
    Lotchi skrev 2015-11-22 09:17:50 följande:

Tack för alla svar hörni :) han har alltid varit en uppesittare :P men nu helt plötsligt vill han gå och lägga sig själv vid 19! Kanske är mörkret och nån växtperiod som gör honom trött eller helt enkelt så har han bara ändrat som rytm. Det är ju lite tuffare på förskolan nu sista året också upplever jag! Mer aktiviteter!

Men va skönt då är 19-06 ungefär inget att oroa sig över om han själv känner att han behöver det!

Låter som en klok 5 åring som vill gå och lägga sig. Som själv känner när han är trött. :)

Mina barn har aldrig varit trötta. Jättekonstigt. :) Fast dom somnar på 2 minuter när man lagt dom. Men trötta? Näääe...
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Natulcien

Mängden sömn låter väl alldeles lagom. Han vaknar ju väldigt tidigt, så inte konstigt om han då också vill lägga sig tidigt!

Vår 5-åring lägger sig oftast kl.21 och brukar somna runt 21.30. Hela veckan. Men då har han aldrig särskilt tidiga mornar eftersom den som börjar senast alltid lämnar på förskolan. Vi har dessutom bara 5 min till förskolan och jobbar båda deltid.
    Han kliver upp 7.45 två dagar i veckan, 8.15 två dagar och resten av veckan får han sova som han vill och då vaknar han någon gång mellan 8-9. Imorse vaknade han 8.30.

• balance

Min 5åring, som blir 6 i mars brukar vi göra i ordning för säng mellan 19.30-20.00. Tar oftast bara max 15 minuter för henne att somna. Och låter man henne sova sover hon till mellan 6.00 och 8.00 på morgonen. 

Vardagar så stiger hon upp senast kl 7 då hon ska vara på förskolan kl 8.

• Alexi

Vår femåring somnar runt 20 och vaknar runt 07 så det är väl ungefär samma mängd sömn.

• MoLsMamma

Min fem-åring lägger sig samtidigt som lillebror, vid 19... Somnar oftast innan 19.30. Vaknar runt 6, ibland framåt 7 :) samma vardag som helg!

• Jenita659

Min 5-åring somnar mellan 20.30-21, kan inte somna innan. Sover oftast till 7. När han väl vill somna somnar han på 5-minuter.

• Vifgla

Men Oj vad era barn sover. Vår kille somnar 21,40 och vaknar vid 07:15 på vardagar. 08:00 vaknas det på helgerna. Han är inte trött på dagen och har aldrig sovit mycket. Det här med egentid på kvällarna existerar inte hemma hos oss. Jag blir så avis när jag läser hur länge era barn sover.

• Alexi
    Vifgla skrev 2015-11-26 21:08:46 följande:
    Men Oj vad era barn sover. Vår kille somnar 21,40 och vaknar vid 07:15 på vardagar. 08:00 vaknas det på helgerna. Han är inte trött på dagen och har aldrig sovit mycket. Det här med egentid på kvällarna existerar inte hemma hos oss. Jag blir så avis när jag läser hur länge era barn sover.
    Fast skulle ni gå upp lite tidigare, vilket kanske våra barn gör, så skulle ni ju få mer egentid.
  • Ego Lovers
    Lotchi skrev 2015-11-22 09:17:50 följande:

Mina två äldre barn var uppe till elva tills de började skolan. Fastän de var på dagis så kunde de inte somna förrän elva och de gick upp kl 07 men Bvc sköterskan sa att barn tar den sömn de behöver. En vecka respektive tre veckor efter de börjat förskoleklass gick de självmant in och somnade vid åtta och då hade de inte ens borstat tänderna. Vi blev lite överrumplade av denna trötthet och frihet på kvällen
  • Lotchi
    Ego Lovers skrev 2015-11-26 22:21:29 följande:

Mina två äldre barn var uppe till elva tills de började skolan. Fastän de var på dagis så kunde de inte somna förrän elva och de gick upp kl 07 men Bvc sköterskan sa att barn tar den sömn de behöver. En vecka respektive tre veckor efter de börjat förskoleklass gick de självmant in och somnade vid åtta och då hade de inte ens borstat tänderna. Vi blev lite överrumplade av denna trötthet och frihet på kvällen

Haha PRECIS är det så här hemma också, bara det att det är sista åtet på förskolan

Vi äter middag, badar eller nåt annat och PANG, snark

Helt plötsligt kan vi kolla på en HEL film för oss själva om kvällarna! Inte för att det är det viktiga, men så skönt för oss alla med lugna kvällar där alla får den vila och sömn som behövs. Nu kommer det snart ett syskon så man får väl passa på :-P
Svar på tråden När sover era 5-åringar?