• Anonym (Bonusjul)

Fira jul trots att bonus inte är hemma?

Måste få rådfråga.
    Jag och min man har fyra barn, två hade han med sig in i förhållandet, jag hade en och nu har vi en gemensam. Våra tidigare barn är alla över 10 år o vår minsta 1 år.
    Lång historia: min man o hans ex har tidigare delat jularna, halva dagen var. Jag o mitt ex har delat som det har passat just den julen. Till saken hör att våra ex bor båda ganska långt bort åt varsitt håll, vilket har gjort att vi tidigare har spenderat stora delar av jul i bilen.
    Förra året föddes bebis i december o med en nyfödd vägrade jag sitta så länge i bilen, jag ville att alla barn skulle vara hos oss hela julen men min mans ex motsatte sig detta. Helt ok o jag bad min man lösa d på bästa sätt, vilket inte blev alls bra. Barnen kom inte på utsatt tid, mamman svarade inte o barnen missade både mat o Kalle hos farmor.
    Detta året sa jag till min man att jag vägrar köra på julafton med den lille, o att vi här med kanske ska försöka dela julen "varsin" dag.
    Kontentan blev nu att mannens barn kommer att vara hos sin mamma på julafton o mitt tidigare barn hos sin pappa (nästa år tvärtom). Vi hämtar dom på juldagen o firar hos min mamma o sen ville farmor att vi skulle komma förbi o hämta barnens paket.
    So far....
    Varje år firar vi hos farmor o farfar, stort släktfirande!
    Men nu tycker inte min man att vi ska åka dit på julafton, han tycker att det blir orättvist om vår lille får fira "riktig" jul där, men inte hans barn. Så han tycker vi ska sitta hemma.

Jag fattar ingenting! Är d så hemskt att fira kul med vår lille? Nu fattar han ju inget i år, så jag ska kanske ge mig?
    Första året med gemensamt barn så detta har vi liksom inte pratat om innan.
    Snälla hjälp mig att bolla tankar!! Vad är "rätt", "fel"?

• Svar på tråden Fira jul trots att bonus inte är hemma?
  • Anonym (Bonusjul)
    Anonym (förmodligen nåt annat som skaver?) skrev 2015-11-24 18:14:03 följande:

Jag tycker, som andra också varit inne på, att det verkar vara något annat som skaver här än att ni tre firar med farmor och farfar.

Tycker du ska försöka höra med din man lite mer om hur han tänker?

Annars kanske du kan "gå en omväg" och prata med farmor och farfar att du gärna vill komma men att deras son är rädd att det ska bli orättvist. kanske de då kan prata vett med honom? Eller utöva social påtryckning att de längtar efter lillen och sin son och vill fira med honom.

Med mitt barn har vi att den ena föräldern har julafton, den andra juldagen och så växlar vi vartannat år. Vi provade halva dagen med julafton i början, blev inte bra alls för någon. Detta upplägg med vartannat år har funkat jättebra. På julafton skype:ar barnet/den förälder som barnet inte är hos alltid till varandra och önskar god jul. På så sätt kan barnet även se och vinka till alla som den inte firar julafton med och alla den firar jul med kan vinka till den föräldern barnet inte är med firar julafton med. Det har funkat jättebra och varit mysigt. Kanske något för er också?

Hoppas det löser sig!

Kommer prata mer med min man!

Och prata med farmor o farfar för hur det än är i vår familj så är den "riktiga" julen på julafton där med alla i släkten..

Och vi FaceTimar med våra barn regelbundet när de är hos sina andra föräldrar, så d gör vi garanterat på julafton med!
    Tack!!
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Bonusjul) skrev 2015-11-24 19:04:44 följande:
    Fast som jag tidigare har skrivit så handlar det kanske inte mest om lillens behov, utan mitt behov av att få skapa traditioner för minstingen med.. O julafton kommer alltid vara julafton! Nästa år är det inga problem för då har vi alla barn på julafton men året efter det då? Ska inte lille få fira på julafton då för att syskonen inte är hemma?
    Jag svarade på någon som ansåg att 1-åringar hade koll  på hur det är att fira jul på just julafton.

Jag tycker som du, att ni ska fira jul med de andra, som ni är bjudna till. Inte enbart för barnets skull, utan även för er egen.  Varför sitta ensamma?

• Anonym (Bonusjul)
    Anonym (LOL) skrev 2015-11-24 19:13:23 följande:
    Jag svarade på någon som ansåg att 1-åringar hade koll  på hur det är att fira jul på just julafton.

Jag tycker som du, att ni ska fira jul med de andra, som ni är bjudna till. Inte enbart för barnets skull, utan även för er egen.  Varför sitta ensamma?

Förlåt jag missuppfattade! :)
    Får se om jag får fler svar från mannen, så tar jag ett beslut efter det!
    Tack!
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Bonusjul) skrev 2015-11-24 19:28:04 följande:
    Förlåt jag missuppfattade! :)
    Får se om jag får fler svar från mannen, så tar jag ett beslut efter det!
    Tack!
    Jag har svårt att förstå hans resonemang. Vad hjälper det barnen att ni stannar hemma, de firar ju ändå jul på samma sätt. Gillar inte föräldrar som sätter på sig offerkoftan, det kan ju göra att barnen får dåligt samvete.

Tänk att få reda på att bara för att man firar med den ena föräldern, så sitter den andra hemma istället för att fira med släkten.
  • elyse

Som många säkert redan påpekat; hans barn får ju fira jul hos sin mamma. Ni har ett GEMENSAMT barn som ska få uppleva sin första jul och barnets släktingar ser säkerligen fram emot att få vara en del av det, oavsett om 1-åringen förstått detta med julen eller inte. Kanske är det till och med så att du tycker att det ska bli trevligt att fira med sina svärföräldrar och resten av din mans släkt?

Såhär ser det ut när familjer blandas och man har både biologiska och bonusbarn. 

• Anonym (Bonusjul)
    elyse skrev 2015-11-24 20:21:56 följande:

Som många säkert redan påpekat; hans barn får ju fira jul hos sin mamma. Ni har ett GEMENSAMT barn som ska få uppleva sin första jul och barnets släktingar ser säkerligen fram emot att få vara en del av det, oavsett om 1-åringen förstått detta med julen eller inte. Kanske är det till och med så att du tycker att det ska bli trevligt att fira med sina svärföräldrar och resten av din mans släkt?

Såhär ser det ut när familjer blandas och man har både biologiska och bonusbarn. 

Ja självklart ser jag fram emot det firandet, vi har firat där i en del år nu så det känns som en tradition. Men tidigare har vi fått hämta o lämna barn i olika konstellationer o på olika tider hela julafton. Nu ville jag slippa det (lika väl som jag gärna vill fira hela julafton med dom nästa, så man kan gå o mysa på morgonen, hinna leka med sina klappar o somna på soffan).

Jag känner som du - självklart aldrig kul att behöva fira utan alla sina barn MEN jag anser att det är nåt man får ha i beaktande när man väljer att separera från barnens mamma.
  • Anonym (Q)
    Bibbidi skrev 2015-11-24 16:46:34 följande:

Fast om ts ger med sig det här året - finns det inte en chans att det blir samma nästa år? 

"Ja men vi gjorde ju så förra året och det fungerade bra, så varför inte samma sak igen?" och så är diskussionen igång igen. 

Nästa år blir ju inget problem då alla barnen kommer att fira med TS och mannen. Men året efter skulle ju kunna bli.

Jag har föreslagit till TS att hon ska fråga hur han tänker i framtiden för det kan ju vara intressant för henne att veta.

Om TS nu väljer att fira med bara sin man eller inte alls kan hon ju vara tydlig med att det bara är en engångsföreteelse. Det borde han kunna förstå. Dessutom tror jag han kommer att resonera annorlunda när barnet är större.
  • Anonym (Hohoho!)

Fira inte jul alls.

Släkten kan man träffa vilken dag som helst på året.

Undvik julkonflikter med exen genom att fira nyår med alla barnen istället. Det är superbra och nyårsklapparna blir till halva priset på mellandagsrea. Plus att barnen slipper få sånt jäkla överflöd på själva julafton.

• Anonym (Bonusjul)
    Anonym (Hohoho!) skrev 2015-11-24 21:04:22 följande:

Fira inte jul alls.

Släkten kan man träffa vilken dag som helst på året.

Undvik julkonflikter med exen genom att fira nyår med alla barnen istället. Det är superbra och nyårsklapparna blir till halva priset på mellandagsrea. Plus att barnen slipper få sånt jäkla överflöd på själva julafton.

Haha, bra ide men det är tyvärr inget alternativ. Dessutom har vi inga barn hemma på nyår.. ;)
  • Anonym (Q)
    Anonym (Bonusjul) skrev 2015-11-24 19:04:44 följande:

Fast som jag tidigare har skrivit så handlar det kanske inte mest om lillens behov, utan mitt behov av att få skapa traditioner för minstingen med.. O julafton kommer alltid vara julafton! Nästa år är det inga problem för då har vi alla barn på julafton men året efter det då? Ska inte lille få fira på julafton då för att syskonen inte är hemma?

Jag förstår att du vill fira jul för att skapa traditioner med ert barn. Jag såg att du skulle prata med din man igen, det tycker jag är bra. Jag föreslår att du är tydlig med att det är viktigt för DIG att fira jul och inte att det inte bara är för barnets skull.

Jag hoppas att det löser sig och att ni kan komma fram till en lösning som passar er båda.
  • mammalovis

Först vill jag tacka för tråden då den fick mig att tänka om, vad gäller vårt julfirande.
    I ts fall tycker jag mannen är egoistisk om ni ska vara hemma bara för att hans äldre barn saknas. En sak vore ju om han trodde att det var bådas önskan med en lugn jul hemma, men att bestämma det utan diskussion känns fel oavsett. Ni har ju ändå ett gemensamt barn som det är trevligt att påbörja traditionen med ert julfirande hos farmor och farfar. Hur trist är det inte att bara sitta hemma och uggla på julafton, det finns det ju ca 360 andra dagar för.

I vår familj har det varierat var vi firat jul, men bonusen har varit här julafton och annandagen. I år ville hon (11 år)fira julafton hos mormor istället och juldagen här. För första året har pappan till min dotter (5 år) velat fira sin brors födelsedag på annandagen, så hon är iväg juldagen och annandagen för att vara hemma på sin födelsedag. Så i och med att hon är borta på juldagen kändes det konstigt att bjuda hit mormor och morfar då, men efter din tråd kan det ju ändå vara positivt att mellanbarnet (2,5 år) och lillebrorsan på 2,5 månader, liksom vi vuxna förstås får tid att umgås utan att mitt äldsta barn vill ha all uppmärksamhet. Jag påtalade det för mamma igår och hon hade inte heller tänkt så, så vi får se vad de kommer fram till. Det blir ju i så fall att de får åka två gånger då äldsta dottern fyller år också samt att hon inte varit med och firat jul. Tyvärr kan man ju inte få allt i en splittrad familj.

Jag hoppas ni får en bra jul.

• Anonym (Bonusjul)
    mammalovis skrev 2015-11-25 21:13:42 följande:

Först vill jag tacka för tråden då den fick mig att tänka om, vad gäller vårt julfirande.
    I ts fall tycker jag mannen är egoistisk om ni ska vara hemma bara för att hans äldre barn saknas. En sak vore ju om han trodde att det var bådas önskan med en lugn jul hemma, men att bestämma det utan diskussion känns fel oavsett. Ni har ju ändå ett gemensamt barn som det är trevligt att påbörja traditionen med ert julfirande hos farmor och farfar. Hur trist är det inte att bara sitta hemma och uggla på julafton, det finns det ju ca 360 andra dagar för.

I vår familj har det varierat var vi firat jul, men bonusen har varit här julafton och annandagen. I år ville hon (11 år)fira julafton hos mormor istället och juldagen här. För första året har pappan till min dotter (5 år) velat fira sin brors födelsedag på annandagen, så hon är iväg juldagen och annandagen för att vara hemma på sin födelsedag. Så i och med att hon är borta på juldagen kändes det konstigt att bjuda hit mormor och morfar då, men efter din tråd kan det ju ändå vara positivt att mellanbarnet (2,5 år) och lillebrorsan på 2,5 månader, liksom vi vuxna förstås får tid att umgås utan att mitt äldsta barn vill ha all uppmärksamhet. Jag påtalade det för mamma igår och hon hade inte heller tänkt så, så vi får se vad de kommer fram till. Det blir ju i så fall att de får åka två gånger då äldsta dottern fyller år också samt att hon inte varit med och firat jul. Tyvärr kan man ju inte få allt i en splittrad familj.

Jag hoppas ni får en bra jul.

Det är ju så svårt, för precis som min man så tycker ju jag att barnen hör till jul liksom. Och det har tagit mig många år att låta mig leva o ha kul även när mitt äldsta barn är borta.. Och innan vi fick den lille så hade jag kanske inte brytt mig så mkt, men nu ställdes allt på sin spets.

Hoppas ni oxå får en fin julhelg med både små o stora barn! :)
Svar på tråden Fira jul trots att bonus inte är hemma?