v i r r a skrev 2015-11-27 23:36:28 följande:
Såklart jag gör. Jag lagar med superlim! Hur gör du?
Men nej. Jag lämnar också över lagning av hål i tänderna till tandvården. Det hindrar inte att jag också gör vad jag kan för att hjälpa mina barn att i förebyggande syfte borsta tänderna. Jag hjälper dem slippa hål så långt det går och att på sikt kunna ta ansvar själva för sin munhygien och tandstatus.
På sätt och vis hänger barns framtid på hur vuxna i närheten bistår dem i att lära sig ta ansvar. Kanske är det precis det du menar? Att du, genom att _inte_ tjata och överta ansvaret, hjälper dem att göra läxorna för sin egen skull och inte för att pappa/mamma blir sur annars?
Läxor är en spännande företeelse. Det är ett hittepå alltihop men rent socialt vill jag ändå gärna hjälpa mina barn att "lyckas" till dess de kan ta ansvar och prioritera själva.
Men tandborstning är väl urtypen för ngt som de måste få ta ansvar för själva. Liksom vilka kläder de ska använda utifrån vädret, ta med gymnastikkläder, se till att äta sig mätta när de serveras mat och att komma i säng i tid och stiga upp när klockan ringer.
Allt detta måste ju fungera utan att jag tjatar, om jag som förälder litar på att mina barn klarar detta så kommer de att svara upp mot dessa förväntningar. Glömmer de gymnastikpåsen eller läxan får de ta konsekvenserna för detta.
De får också ta ansvar för att be om hjälp, exv om de behöver stiga upp extra tidigt en morgon eller vill ha hjälp med att välja rätt skor efter väderlek.