• Grus grus

Hur noga är ni med läxan?

Dottern glömde läsläxan i skolan förra onsdagen, så hon kunde inte göra läxan till torsdagen. Helt okej, tycker jag. Sånt kan hända.

Jag har varit på henne varje dag denna veckan om att ta hem läxan och göra den, men hon har glömt den varje dag. Idag är det onsdag igen och läxan ska som vanligt in på torsdagen. Så ikväll skickade jag henne till klasskompisen för att låna dennes läsebok. Hon var så arg på mig och sa att det gjorde inget förra veckan när hon glömde. Jag sa att en gång är helt ok, men när jag påmint varje dag och det ändå är glömt, då får man ta sitt ansvar och rätta till det. Dottern är tio år.

Hur noga är ni med läxorna?

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Svar på tråden Hur noga är ni med läxan?
  • sextiotalist

Det berodde på läxorna.

En del kändes bara knäppa. Kom inte ihåg någon på rak arm men jag minns att det fanns läxor som jag inte påminde om

• v i r r a
    Mälaröbo skrev 2015-11-25 19:43:38 följande:

Frågar, påminner men känner att det egentligen är nåt mellan mina barn och deras lärare. Läxor är "frivilliga" och likaså mitt engagemang. Om de inte klarar sina ämnen är det upp till skolan att ta tag i det. Jag är inte lärare och har/tar inte det ansvaret.

På samma sätt som att tandborstning är något mellan dina barn och tandläkaren, eller..?
  • Fru Ve

Är väldigt noga att sonen som är 8 år ska göra läxan. Lika bra att de lär sig från början tänker jag för skolan blir tuffare och tuffare. Vi sätter villkor att läxor ska göras för att han ska få datortid och veckopeng. Dett funkar bra men det är klart att han gnäller ibland och tycker vi är dumma.

• Duckan

Dottern går i åk 2 och har en läs/skrivläxa i veckan. Den ska bara göras, inga undantag.

• pigglet
    sextiotalist skrev 2015-11-26 23:10:30 följande:

Det berodde på läxorna.

En del kändes bara knäppa. Kom inte ihåg någon på rak arm men jag minns att det fanns läxor som jag inte påminde om

Jo, en del läxor är ju konstigare än andra. Äldsta dottern skulle under 3 dagar skriva dagbok exakt vad hon åt - ALLT hon åt, inkl hur mycket smör det var på smörgåsen! Det är ju hur bökigt som helst. Man måste komma ihåg den läxan minst 15 gånger, sitta under varje måltid och uppskatta hur mycket sallad, sylt osv. Det var riktigt jobbigt.

Och meningslöst, enligt mig. Matintaget skulle kopplas till hur de mådde just den dagen. Och vad är oddsen att man ska märka skillnad från dag till dag och man äter 1 eller 4 frukter, om man tar mer smör på mackan eller om man slarvar med grönsakerna en dag? Jag förstår verkligen inte tanken där...

Men vi hjälptes åt och gjorde även den läxan. Även om det var med mycket suckande från oss båda.
  • Velmaja
    Duckan skrev 2015-11-27 13:29:16 följande:

Dottern går i åk 2 och har en läs/skrivläxa i veckan. Den ska bara göras, inga undantag.

Samma här. Sen har dom även en matteläxa i veckan.

Är också super noga med läxorna.
  • Mälaröbo
    Dixie skrev 2015-11-26 20:36:50 följande:
    jag förstår inte hur man kan vara så ointresserad av sina barns framtid att man bara lämnar allt ansvar till skolan......
    Nu tror jag du tolkat in lite mer än jag skrev. Läxor är inget måste i skolan. Finns inga regler om det i skolplanen mm. Skolan och framtiden är viktig, men inte läxor. Träning, inlärning och repetition ska ske tillsammans med lärare, inte föräldrar. Forskning visar också mer och mer att läxor ofta är kontraproduktiva.
  • Mälaröbo
    v i r r a skrev 2015-11-26 23:41:41 följande:
    På samma sätt som att tandborstning är något mellan dina barn och tandläkaren, eller..?
    Lagar du dina barns tänder hemma? Jag lämnar över lagning av tänder till tandläkaren, sjukvård till landstinget och skolarbete till skolan. Däremot borstar jag mina barns tänder, ger barnen mediciner som blivit utskrivna och hjälper dem med läxorna om de behöver och vill.
    Hur gör du? Jag anser inte att mina barns framtid hänger på att JAG ska ta ansvaret för deras skoluppgifter.
  • v i r r a
    Mälaröbo skrev 2015-11-27 19:45:34 följande:

Lagar du dina barns tänder hemma? Jag lämnar över lagning av tänder till tandläkaren, sjukvård till landstinget och skolarbete till skolan. Däremot borstar jag mina barns tänder, ger barnen mediciner som blivit utskrivna och hjälper dem med läxorna om de behöver och vill.

Hur gör du? Jag anser inte att mina barns framtid hänger på att JAG ska ta ansvaret för deras skoluppgifter.

Såklart jag gör. Jag lagar med superlim! Hur gör du?

Men nej. Jag lämnar också över lagning av hål i tänderna till tandvården. Det hindrar inte att jag också gör vad jag kan för att hjälpa mina barn att i förebyggande syfte borsta tänderna. Jag hjälper dem slippa hål så långt det går och att på sikt kunna ta ansvar själva för sin munhygien och tandstatus.

På sätt och vis hänger barns framtid på hur vuxna i närheten bistår dem i att lära sig ta ansvar. Kanske är det precis det du menar? Att du, genom att _inte_ tjata och överta ansvaret, hjälper dem att göra läxorna för sin egen skull och inte för att pappa/mamma blir sur annars?

Läxor är en spännande företeelse. Det är ett hittepå alltihop men rent socialt vill jag ändå gärna hjälpa mina barn att "lyckas" till dess de kan ta ansvar och prioritera själva.
  • Teddis

Tycker det låter sunt. Min mamma hade också den inställningen och look at me now hihih, gått jättebra för mig. Hade gått snett för mig om jag hade haft strängaste föräldrarna.

• buggi
    v i r r a skrev 2015-11-27 23:36:28 följande:
    Såklart jag gör. Jag lagar med superlim! Hur gör du?

Men nej. Jag lämnar också över lagning av hål i tänderna till tandvården. Det hindrar inte att jag också gör vad jag kan för att hjälpa mina barn att i förebyggande syfte borsta tänderna. Jag hjälper dem slippa hål så långt det går och att på sikt kunna ta ansvar själva för sin munhygien och tandstatus.

På sätt och vis hänger barns framtid på hur vuxna i närheten bistår dem i att lära sig ta ansvar. Kanske är det precis det du menar? Att du, genom att _inte_ tjata och överta ansvaret, hjälper dem att göra läxorna för sin egen skull och inte för att pappa/mamma blir sur annars?

Läxor är en spännande företeelse. Det är ett hittepå alltihop men rent socialt vill jag ändå gärna hjälpa mina barn att "lyckas" till dess de kan ta ansvar och prioritera själva.
    Men tandborstning är väl urtypen för ngt som de måste få ta ansvar för själva. Liksom vilka kläder de ska använda utifrån vädret, ta med gymnastikkläder, se till att äta sig mätta när de serveras mat och att komma i säng i tid och stiga upp när klockan ringer. 

Allt detta måste ju fungera utan att jag tjatar, om jag som förälder litar på att mina barn klarar detta så kommer de att svara upp mot dessa förväntningar. Glömmer de gymnastikpåsen eller läxan får de ta konsekvenserna för detta.

De får också ta ansvar för att be om hjälp, exv om de behöver stiga upp extra tidigt en morgon eller vill ha hjälp med att välja rätt skor efter väderlek.
  • MinnieMouse

Läxor är en koppling mellan skolan och föräldrar. Ett sätt att visa vad de lär sig i skolan på lektioner. Läxor ska vara arbetet som är parallellt med skolans arbete.

Själv tycker jag det är både kul och bra att veta vad de lär sig för tillfället och vi kan diskutera ämnet vidare även hemma.

Så ja jag tycker att läxor är viktiga. Jätte viktiga men min dotter upplever det som en kul grej. Ett sätt att visa vad hon kan när ämnet fortsätter utanför skolan.

• Magdalena03
    buggi skrev 2015-11-28 09:05:13 följande:
    Men tandborstning är väl urtypen för ngt som de måste få ta ansvar för själva. Liksom vilka kläder de ska använda utifrån vädret, ta med gymnastikkläder, se till att äta sig mätta när de serveras mat och att komma i säng i tid och stiga upp när klockan ringer. 

Allt detta måste ju fungera utan att jag tjatar, om jag som förälder litar på att mina barn klarar detta så kommer de att svara upp mot dessa förväntningar. Glömmer de gymnastikpåsen eller läxan får de ta konsekvenserna för detta.

De får också ta ansvar för att be om hjälp, exv om de behöver stiga upp extra tidigt en morgon eller vill ha hjälp med att välja rätt skor efter väderlek.
    Enligt min tandhygienist skall man dock borsta tänderna på barn tills de blir 12 år för att undvika karies. Vet att många inte gör det, men tycker själv att det är värt att hjälpa barnen att undvika karies.
  • Magdalena03

Jag har alltid varit noga med läxorna för att det är viktigt att visa att skolarbete är viktigt. Tyvärr har läxornas kvalitet inte varit den bästa och jag tycker inte att barnen har lärt sig så mycket av läxorna.
    Det är mycket bättre nu tycker jag sen barnen börjat på Kunskapsskolan. Där har man inga regelrätta läxor men man jobbar på beting och har massor med inlämningsuppgifter och redovisningar. För att hinna med detta måste de flesta barn göra en del hemma. Detta ger en mycket effektivare inlärning tycker jag. 

• ina111

Att lära barnen och att se till att de gör sin läxa har ingenting med stränga föräldrar att göra. Barnen lika som vuxna behöver riktlinjer och stuktur och behöver veta som måste göras. (Skolbarn) . Det är min uppgift som förälder att se till att mina barN lär sig rätt och fel, måste pch inte måste, ska pch inte ska göra.

• cosinus

Mina barn ska göra sina läxor, undantaget om de varit sjuka och inte kunnat få hem boken.

Alla mina skolbarn har i lågstadiet haft läsläxor som ska läsas varje dag. Där har vi varit lite olika noga.

Äldsta tjejen som verkligen behövde stöttning har vi varit jättenoga med. Suttit bredvid och läst varje kväll. Hon genade gärna, hoppade små ord, ändrade stavelser och gissade. Såg till att få ihop en korrekt mening men inte alltid exakt vad som stod i boken så där behövde man verkligen sitta med.

Mellanpojken läser fantastiskt bra. Han fuskar heller inte och gissar ord så där kan han relativt ofta få läsa för oss fast vi gör annat. T ex hänger tvätt. Han kan också ibland få läsa själv (max en av kvällarna på en vecka)

Lillpojken går i ettan och läser ännu inte, han jobbar vi med varje kväll. Sitter med, hjälper till och ljudar. Skriver en del av orden på en lapp så att han inte kan gissa utifrån sammanhang och sånt. Tar minst 4 ggr så lång tid för honom att göra sin läs och skrivläxa som för storebror i samma ålder fast storebror hade väldigt mycket mer text. Men så är det ju, för vissa är det enkelt och för andra är det mer jobb.

Svar på tråden Hur noga är ni med läxan?