Hur kan det vara sådan enorm skillnad mellan förskolan och hemma?
Ge mig råd! Vi har en femåring som verkar ha två totalt olika personligheter hemma och på förskolan och vi är så fullständigt slut av detta att vi inte vet vad vi ska göra.
Vi var på utvecklingssamtal idag. Fick höra bara massor med positiva saker om honom på förskolan. Han är glad, engagerad, leker massor i många olika konstellationer och sorters lekar, verbal, vågar nu sen han lärt känna pedagogerna och blivit trygg med dem uttrycka känslor, tankar och åsikter, är aldrig arg eller utåtagerande på något sätt, klär på sig utan minsta strul osv osv.
Efter samtalet går jag in på avdelningen för att hämta honom. Han blir glad när jag kommer, visar något, berättar något. Sen havererar allt. Det blir något okänt fel med skorna, han blir blöt om strumporna, tar på nya strumpor, mera arg över skorna, gallskriker, står och puttar på mina skor, skriker mera osv. Jag håller mig väldigt lugn väldigt länge, till slut efter typ en kvart får jag nog och säger åt honom att ta på skorna och annars bär jag ut honom till bilen. Under tårar och skrik kommer vi ut genom dörren, går till bilen, där sitter han den korta sträckan till skolan och gallskriker så jag tror mina öron ska smälla av, säger fula saker osv. Sen gråter han fortfarande och skriker lite då och då vid hämtning av storasyster.
Normalt sett hämtar vi storasyster först och går hem tillsammans, men har exakt samma typer av jobbiga hämtningar och väg hem. Han blir jättearg för ingenting, skriker, kastar saker osv. Sen går kvällen i en ren berg och dalbana, stundtals är han världens mysigaste, vi har en trevlig middag tillsammans, vi bakar en kaka tillsammans, han och storasyster leker och har hur kul som helst. Men helt plötsligt går något fel och han blir jättearg och alltid utåtagerande i de lägena. Minsta grej, någon går upp för trappan med honom, man tar fram fel glas eller vad fånig grej som helst.
Hur kan det skilja så här mycket och vad gör vi för fel? Jag vet att han är tryggare med oss men på förskolan är han ju också jättetrygg. På utvecklingssamtalet beskrev hon tydligt om hur han förändrats från augusti, blivit mycket mer verbal med dem och vågar säga om något är fel, och hur de på det viset märkte hur han blev tryggare med dem.
Ge oss råd, vi håller på att drivas till vansinne.