• Caspers mamma

Överreagerar jag?

Jag är just nu mammaledig med vårt andra barn. Kommer börja jobba igen i februari. Jag och min man jobbar på samma jobb, han är min näst högsta chef. I och med att min man har en chefsposition måste han lägga in mest timmar och som det ser ut just nu kan han inte gå ner eller lägga om sitt schema då det inte finns någon som kan ta över delar av hans arbetsbörda (mindre kompetenta).

Nu saken. Jag känner att jag inte kan komma så mycket längre inom företaget då jag inte kan lägga mer timmar pga barnen. Och det är jag ok med. Jag förstår att min man måste jobba mer för att det ska gå så bra som möjligt på jobbet Jag är mycket lojal till arbetsplatsen, cheferna och företaget. Så jag sökte ett nytt jobb för att få lite omväxling och lära mig något nytt, utveckla mig själv helt enkelt. 
    Berättade detta för min man som var sådär taggad på den idén. Han tänkte på hur vi ska få ihop det med dagis, pengar osv. Han var helt enkel negativ till det hela. Jag tänker mest att vi fixar det. Allt går att lösa.

Fick idag ett mail med inbjudan till en gruppintervju. Kommer inte att kunna gå på den då jag inte kan fixa barnvakt (mannen jobbar). Säger det till honom och får svaret: jaha.

JAHA!? Inget mer. Inget; kan vi inte försöka fixa barnvakt, jag kanske kan försöka gå tidigt. Ingenting alls. Ingen stöttning, ingen medkänsla, ingen undran hur det känns.

Jag blev sur. Jag är fortfarande sur.

Överreagerar jag? Borde jag vara mer förstående med tanke på att han är min chef? Eller borde jag kanske kunna förvänta mig mer från min man?

• Svar på tråden Överreagerar jag?
  • Alexi

I er relation ska han vara din man, inte din chef! Och jag förstår inte hur man någonsin ens kunnat ha kvar en anställning under den man har en relation med, någon av er borde slutat direkt ni blev tillsammans.

• Tow2Mater

Och varfor klarar inte du av att försöka fixa barnvakt? Vad menar du han ska gora som du inte kan?

Haller annars med alexi ovan. Du borde verkligen skaffa nytt jobb.

• Olym

Det är klart att man ska stötta varandra och uppmuntra varandra till utveckling i ett förhållande. Men då gäller det att man skapar en konkret plan så att det finns utrymme att göra sådana förändringar. Nu verkar inte din man vara särskilt samarbetsvillig. Finns det andra sätt du kan lösa det på? Kan du fixa barnvakt så att du åtminstone kan gå på intervjun? Oavsett om du tar det jobbet eller ej så tycker jag att var och en har rätt att "pröva sina vingar".

• Stårschan
    Tow2Mater skrev 2015-11-25 21:39:09 följande:

Och varfor klarar inte du av att försöka fixa barnvakt? Vad menar du han ska gora som du inte kan?

Haller annars med alexi ovan. Du borde verkligen skaffa nytt jobb.

Oavsett vem som rent tekniskt fixar barnvakten så hör det väl till god ton att åtminstone komma med en intresserad (och stöttande) motfråga när man märker att ens partner är uppgiven och rådvill.

Är det så att mannen i sin egenskap av chef helst vill ha dig TS kvar på firman för att det blir svårt att hitta en bra ersättare?
  • glutten

Eller är det så att mannen är väldigt nöjd med situationen då det innebär att han kan jobba vidare på sin karriär medan hans fru sköter familjeruljangsen...?

• aleydis

Det låter bra att byta jobb, kan vara svårt att ha mannen som chef och du ligger alltid i underläge även i familjefrågor.

Klart du kan fixa barnvakt och gå på intervjun! Finns det inte någon vän eller släkting?

Mannen måste ju kunna ställa upp för familje.n när det är viktigt även om han är chef, tex som nu när du har en intervju

• hasselback
    Tycker inte att du överreagerar. Skulle också ha blivit besviken om jag inte hade fått en lite mer positiv respons. Han kunde ha visat en vilja att hjälpa till med barnen den lilla stunden intervjun tar. Kan han inte ta ledigt så kan han inte, men man kan att lägga manken till lite.
Svar på tråden Överreagerar jag?