• Anonym (resa)

rimligt att ställa in resa?

Jag och sambon har planerat att resa utomlands i januari med vårt barn på 1.5 år. Nu vill sambon inte längre åka pga oroligheterna i världen, och tycker att det är oansvarigt att resa med ett barn nu när det är som det är. Vi skulle även träffa släkt på resan så självklart vill jag fortf åka. Vi skulle inte till någon krigszon eller så. Vad tycker du?

• Svar på tråden rimligt att ställa in resa?
  • SVejsan

Beror vilket land.

Sverige med så mycket ISIS anhängare och Belgien är väl inte de länderna man kanske skall åka till, andra mål för den typen av terrorister är väl de som stött kriget  mot ISIS aktivt.
    Sedan är väl frågan hur man skall göra med tex Thailand - där det är inbördeskrig...

• Kjell2

Är det så att man skulle sitta och är rädd hela resan, innan, under flygningen, på plats samt inte vågar röra sig ute blir det bortkastad pengar och man bör stanna hemma.

Kan drabba anhöriga lite orättvist.

• Anonym (resa)
    SVejsan skrev 2015-11-26 10:53:05 följande:

Beror vilket land.

Sverige med så mycket ISIS anhängare och Belgien är väl inte de länderna man kanske skall åka till, andra mål för den typen av terrorister är väl de som stött kriget  mot ISIS aktivt.
    Sedan är väl frågan hur man skall göra med tex Thailand - där det är inbördeskrig...

Glömde visst säga att vi skulle åka inom Europa, dock inget land där det pågått attentat nyligen
  • Coccolina

Jag flög ner till italien förra måndagen och hem i söndags... via Köpenhamn.
    Kan villigt erkänna att det kändes så där till en början. Men när jag väl var på resande fot så kändes det bra... Det är mycket poliser och sånt i rörelse. Känns också som om det inte är de troligaste målen just nu, alltså flygplan... precis som jag tror att fotbollsmatcher och konserter just nu är något säkrare just för att jag tror kontrollen är högre på sånt för tillfället... Däremot så skrämmer julhandeln mig... Kan med fasa tänka mig vad som händer om en galning går in på Nordstan mitt i julrushen.... Kommer försöka köpa så mycket jag kan via nätet... och handla maten på butiker där det inte brukar vara för knökat... 

Sen transportmedel som är svårare att övervaka, buss, tåg... de tycker jag också är läskiga att åka med, iallafall de som är trånga så som pendeltåg och inner city bussar och spårvagnar....

Men tror inte det är värre här än någon annan stans helt ärligt... kanske skulle undvika Turkiet dock...

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (resa)
    Coccolina skrev 2015-11-26 11:13:01 följande:

Jag flög ner till italien förra måndagen och hem i söndags... via Köpenhamn.

Kan villigt erkänna att det kändes så där till en början. Men när jag väl var på resande fot så kändes det bra... Det är mycket poliser och sånt i rörelse. Känns också som om det inte är de troligaste målen just nu, alltså flygplan... precis som jag tror att fotbollsmatcher och konserter just nu är något säkrare just för att jag tror kontrollen är högre på sånt för tillfället... Däremot så skrämmer julhandeln mig... Kan med fasa tänka mig vad som händer om en galning går in på Nordstan mitt i julrushen.... Kommer försöka köpa så mycket jag kan via nätet... och handla maten på butiker där det inte brukar vara för knökat... 

Sen transportmedel som är svårare att övervaka, buss, tåg... de tycker jag också är läskiga att åka med, iallafall de som är trånga så som pendeltåg och inner city bussar och spårvagnar....

Men tror inte det är värre här än någon annan stans helt ärligt... kanske skulle undvika Turkiet dock...

Vilken go göteborgare.. nä turkiet är inte aktuellt skulle åkt till London.
  • Coccolina
    Anonym (resa) skrev 2015-11-26 11:33:15 följande:
    Vilken go göteborgare.. nä turkiet är inte aktuellt skulle åkt till London.

Ok... ja även om hotet kanske är lite högre mot London tror jag att London just nu är en av de säkraste städerna för de har höjt sin säkerhet rejält med tanke på senaste tidens händelser... Så tror inte du behöver oroa dig!

Och jepp jag har till och med blåvitt blod

• Anonym (resa)
    Coccolina skrev 2015-11-26 11:47:15 följande:

Ok... ja även om hotet kanske är lite högre mot London tror jag att London just nu är en av de säkraste städerna för de har höjt sin säkerhet rejält med tanke på senaste tidens händelser... Så tror inte du behöver oroa dig!

Och jepp jag har till och med blåvitt blod

Sambon oroar ihjäl sig. Jag tror inte att hotet kommer minska och jag tror inte att risken är högre "just nu" pga att flera attentat precis hänt. 
  • Coccolina
    Anonym (resa) skrev 2015-11-26 11:58:37 följande:
    Sambon oroar ihjäl sig. Jag tror inte att hotet kommer minska och jag tror inte att risken är högre "just nu" pga att flera attentat precis hänt. 

Måste vara jobbigt att vara så orolig... hoppas du får med dig sambon för tror det hjälper mycket att komma ut och se att det inte är så farligt... 

Dessutom så om vi ändrar våra planer... då låter vi terroristerna vinna....

• Maria 434
    SVejsan skrev 2015-11-26 10:53:05 följande:

Beror vilket land.

Inbördeskrig i Thailand....say what? Det är inget krig i Thailand.

De har däremot, precis som många andra länder, problem med extrema islamister i några områden i söder. Det har även varit terrordåd i tex Bangkok.
  • nevermind
    Anonym (resa) skrev 2015-11-26 11:58:37 följande:
    Jag har bott i London i sex år, jag var där när det var bombningar. Det bor flera miljoner människor i London, vad är oddsen att just ni skulle råka ut för nånting under de ynka dagar ni är där? Jag har aldrig varit rädd i London.
  • Anonym (resa)
    nevermind skrev 2015-11-26 17:38:41 följande:

Jag har bott i London i sex år, jag var där när det var bombningar. Det bor flera miljoner människor i London, vad är oddsen att just ni skulle råka ut för nånting under de ynka dagar ni är där? Jag har aldrig varit rädd i London.

Är nog mest flyget sambon är rädd för. Ja vi bodde oxå där
  • Aniiee

Jag ska flyga till London om fem dagar, och veckan efter ska jag flyga till Tokyo. Så jag kommer flyga med totalt 7 flygplan på 16 dagar. Jag är inte orolig.

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • nevermind
    Anonym (resa) skrev 2015-11-26 17:47:51 följande:
    Är nog mest flyget sambon är rädd för. Ja vi bodde oxå där
    Jag tror inte terrorister bryr sig om ett litet sketet plan från Sverige!
    Sambon kan väl stanna hemma om han är för rädd för att åka? Du kan ju trots allt inte tvinga honom...
  • Anonym (Också)

Vi skulle också flyga till London med vårt barn som då var i samma ålder som ditt vid jul efter attacken i New York 2001. Min mamma var jätteorolig och ville helst att vi skulle stanna hemma pga hot som riktats mot London. Vid samma tid var vi inne i vårt lokala lilla köpcentrum (hemma i Sverige) där det gick runt en man och viftade med kniv... Man vet aldrig vad som händer och var! Däremot är flygplatserna i London extremt noga övervakade!

• Anonym (K)
    Anonym (resa) skrev 2015-11-26 09:48:04 följande:

Jag och sambon har planerat att resa utomlands i januari med vårt barn på 1.5 år. Nu vill sambon inte längre åka pga oroligheterna i världen, och tycker att det är oansvarigt att resa med ett barn nu när det är som det är. Vi skulle även träffa släkt på resan så självklart vill jag fortf åka. Vi skulle inte till någon krigszon eller så. Vad tycker du?

Mitt råd är att följa UD:s rekommendationer om vilka länder som är säkra att åka till och inte.
  • tobbe01
    Coccolina skrev 2015-11-26 12:06:20 följande:

Måste vara jobbigt att vara så orolig... hoppas du får med dig sambon för tror det hjälper mycket att komma ut och se att det inte är så farligt... 

Dessutom så om vi ändrar våra planer... då låter vi terroristerna vinna....

...men å andra sidan så ska man väl inte vara dumdristig? Inte vill då jag offra mitt liv för att statuera ett exempel att JAG minsann inte är rädd! Korkat.

Svar på tråden rimligt att ställa in resa?