Villtro1 skrev 2016-03-09 12:38:02 följande:
Fast nu vet jag väldigt många som plussat sent, i verkliga livet också ;) så jag vet vad jag pratar om. Negativa saker kan man även hitta överallt på internet, så att du vet ;) vi behöver inte det här också. Dessa tjejer behöver höra positiva saker, de vet nog alla negativa odds själva. Nu sprider vi positivitet här tjejer och inte negativitet!
Häftigt att du känner väldigt många. Då är de antingen en stor del av det begränsade antal människor som har låga nivåer hCG i tidig graviditet, eller så har de helt enkelt inte haft 100% koll på ägglossningen, vilket väldigt få egentligen har. Ägglossningstester är inte alls säkra, och de flesta behöver inte ens använda dem så hur skulle man då kunna veta säkert? Det är inte vanligt att hCG ökar långsamt, jag är ledsen. Men som sagt, ägglossar man inte när man trodde så plussar man också "sent" beräknat på vad man förväntat sig. 14 dagar efter ägglossning kan nästan alla få ett korrekt plus på test. Inte alla, men nästan.
Personligen är jag både utbildad biolog som läser mycket modern forskning och har varit inne i fertilitetskarusellen inom vården där jag pratat med fertilitetsläkare om detta, och de säger samma sak. Så jag vet vad jag pratar om.
Jag tar inte min fakta från bloggar, pseudovetenskapliga sidor eller forum, så jag sållar bort "negativa saker" till förmån för så ren fakta jag möjligen kan få tag på, tack så mycket.
Jag har också varit där du/ni är och letat hopp under varje liten sten och blivit besviken för svar som inte varit att jag var gravid. Men vad jag fått lära mig den hårda vägen, och många av mina medsystrar också, är att det inte nödvändigtvis är det bästa sättet att peppa genom att ignorera fakta och späda på ogrundade förhoppningar. 20% av alla som försöker lyckas inte inom det första året och många av dem kan behöva försöka ännu längre. För dem är det extremt destruktivt att varje månad hålla på så, att hoppas så man går sönder och försöka leta kryphål tills det är ett faktum att man inte blivit gravid. För alla oss är det bättre med ren fakta. Pepp är inte alltid att tala om det någon vill höra, utan att hitta de ljuspunkter som faktiskt finns och belysa dem.
Jag har dessutom inte varit negativ. Jag påpekar att man kan plussa sent om ägglossningen är senare än man tror. Varför är det en mindre trolig förklaring än att man är en av de extremt få som har för låga halter hCG för att mäta? Det är jättevanligt att ägglossningen är försenad, så varför är det en sämre förklaring än ett ovanligt fenomen? Hoppas så mycket du vill, det är bra med hopp och man behöver det verkligen under processen att bli med barn, det har jag inte sagt något emot.