Svår situation med Socialen
Jag är 26 år och är gift med en man från USA sedan 3 år tillbaka och är bosatta i Sverige. För att få ut vårt socialbidrag måste vi jobba båda två för kommunen 40 timmar i veckan och tjänar tillsammans 5400kr i månaden pluss 2500kr i hyra. Detta har jag gjort i 4 år nu och min man i 3 år.
Jag förstår att det ställs motkrav i from utav att söka minst 35 jobb i månaden över hela Sverige, ekonomisk översikt och brist på ekonomiska tillgångar. Så långt låter det som rimliga motkrav, även praktik eller dylikt låter rimligt men att ett gift par ska jobba heltid 40 timmar i veckan för ca 8000kr i månaden, år ut och år in, jag ser inte hur detta hjälper oss att bli självförsörjande. Det känns som detta krav är oproportionerligt och enligt kommunen är detta ej förhandlingsbart och går varken att ändra eller bli omplanerad. Finns det något vi kan göra? och snälla säg inte "Skaffa ett jobb" då detta är oerhört respektlöst och något vi desperat försökt med i många år och fortfarande försöker hitta hela tiden.
Att ta Studielån och börja studera är någon vi skulle vilja göra, men enligt kommunen är det inte tillåtet att studera under tiden man går på socialbidrag. Studielån är tyvär inget alternativ då både jag och min man måste ta lån sammtidigt för att kunna överleva på det, och han har inte rätt till studielån då han inte är svensk medborgare utan bara har permament uppehålstillstånd då medborgarskapet skjutits upp pga flyktingkrisen som har större prioritet. Tack om ni tagit er tiden att läsa igenom det jag skrivit, det är något som jag verkligen uppskattar! Tack så mycket på förhand // Jenna