• Jenna Eriksdotter

Svår situation med Socialen

(Ursäkta om jag skapat denna tråd på fel plats i forumet)
    Hej mitt namn är Jenna och har några frågor angående socialtjänsten som jag skulle bli väldigt glad om jag fick svar på om möjligt. Eller om inte annat en diskussion om situationen jag befinner mig i. (Ursäkta att texten är så lång) 

Jag är 26 år och är gift med en man från USA sedan 3 år tillbaka och är bosatta i Sverige. För att få ut vårt socialbidrag måste vi jobba båda två för kommunen 40 timmar i veckan och tjänar tillsammans 5400kr i månaden pluss 2500kr i hyra. Detta har jag gjort i 4 år nu och min man i 3 år. 
    Jag jobbar i en källare utan fönster med att tvätta kläder år kommunens pensionärer vilket är en tjäns som kommunen erbjuder till dom äldre. Efter 4 år av detta känner jag att detta krav från kommunen inte leder någon vart. Jag får inga andra erfarenheter och erfarenheten av tvättandet betyder inget enligt diverse arbetsgivare då det bara är intresserade av erfarenheter från regelrätta anställningar eller utbildning för att uppge kommunen som en referens åt en bidragstagare är allt annat än pålitligt. Jag får inga certifikat, ingen praktik på riktiga företag, ingen semester, inget kollektivavtal, inget pensionssparande ingen framtid. Detsamma gäller för min man som städar kommunens lokaler. Är detta ett rimligt krav av en kommun? Vad tjänar dom på detta? Vad tjänar jag och min man på detta?

Jag förstår att det ställs motkrav i from utav att söka minst 35 jobb i månaden över hela Sverige, ekonomisk översikt och brist på ekonomiska tillgångar. Så långt låter det som rimliga motkrav, även praktik eller dylikt låter rimligt men att ett gift par ska jobba heltid 40 timmar i veckan för ca 8000kr i månaden, år ut och år in, jag ser inte hur detta hjälper oss att bli självförsörjande. Det känns som detta krav är oproportionerligt och enligt kommunen är detta ej förhandlingsbart och går varken att ändra eller bli omplanerad. Finns det något vi kan göra? och snälla säg inte "Skaffa ett jobb" då detta är oerhört respektlöst och något vi desperat försökt med i många år och fortfarande försöker hitta hela tiden.

Att ta Studielån och börja studera är någon vi skulle vilja göra, men enligt kommunen är det inte tillåtet att studera under tiden man går på socialbidrag. Studielån är tyvär inget alternativ då både jag och min man måste ta lån sammtidigt för att kunna överleva på det, och han har inte rätt till studielån då han inte är svensk medborgare utan bara har permament uppehålstillstånd då medborgarskapet skjutits upp pga flyktingkrisen som har större prioritet. Tack om ni tagit er tiden att läsa igenom det jag skrivit, det är något som jag verkligen uppskattar!  Tack så mycket på förhand // Jenna
  • Svar på tråden Svår situation med Socialen
  • Frontline

Har läst detta nu minst 3 gånger och jag antar att du skämtar med oss?

Inte på ett elakt sätt utan är det så så är det för jävligt..

Låter taget som från en film från ett asiatiskt fängelse från 70-talet ju....

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kerubmamman

Man behöver inte vara svensk medborgare för att få svenskt studiestöd, det räcker med PUT.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Aniiee
    Vem har rätt till svenskt studiestöd?

Om du fått permanent uppehållstillstånd (PUT) av Migrationsverket, har du normalt rätt till svenskt studiestöd.

Om du inte fått permanent uppehållstillstånd, är det olika regler som gäller beroende på om du är medborgare i EU/EES eller i Schweiz eller om du har ett annat medborgarskap.

Om du är barn till en gästforskare eller till en turkisk medborgare som arbetar i Sverige, finns det särskilda regler. Det finns även särskilda regler för dig som har EU-blåkort eller är anhörig till någon som har ett sådant. Kontakta oss för mer information. Du kan ringa oss på telefonnummer: 0771-276 300.

Saxat från CSNs hemsida. Börja studera,båda två. Lycka till.

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • mammatill6

men det ni får nu är ju mindre än ett CSN? Varför klarar ni er på 8000 nu men inte om ni pluggar?

• grind

Varför samhället ställer krav på dig?

För att du ska ha rätt att få pengar.

Blir oerhört glad när jag läser TS eftersom det uppenbarligen börjar ställas krav på socialbidragstagare.

Du ska vara väldigt glad att jag och andra skattebetalare ger dig pengar. Så gör ditt städjobb och tig.

• Anonym (Du?)

Om han inte vill/kan plugga, varför gör inte du det åtminstone? Finns det verkligen inga okvalificerade jobb inom städ, lager, butik, timanställning inom äldrevård osv som du kan få? Bor ni på någon väldigt liten ort?

• jenny99

Jag tycker det låter som du/ni utnyttjas.Ni jobbar,men dom sparar massa pengar på att inte göra det till en tjänst.Så grisigt gjort.Sysselsättning är bra,men detta verkar bara vara att de får billig arbetskraft.

• MissHelene

Då det är kommunen du sliter för borde du juh ha fått in en fot vid d här laget och kanske kan hoppa in på timmar på ngt boende/hemtjänst lr liknande? Det är vikariebrist överallt vad jag förstår så vill man jobba och visar att man vill så skulle man få jobba dygnet runt. Skriv in dig som timmis på boendet du tvättar på till en börjar så ska du nog se att d löser sig. Plugga kan du juh göra vid sidan om och bara söka bidragsfelen och inte lån om du dvs jobbar extra på sidan om. Köra ut reklam e ett riktigt skitjobb men d ger pengar och dom har inga språkkrav så din sambo skulle kunna söka ngt sånt tills d dyker upp ett bättre jobb kanske.
    Jag kan ha missuppfattat din situation helt så du får rätta mig om jag har fel :)

• Jenna Eriksdotter
    Tack till alla er som svarat i denna tråd med förståelse och empati det betyder väldigt mycket för mig då jag som bidragstagare oftast blir förminskad av mina medmänniskor, så stort tack till er alla! Skrattande  

Jag har alltid fått det berättat för mig av myndigheter att endast svenska medborgare kan ta studielån, men om det räcker med "PUT" så skulle det ge oss betydligt fler möjligheter. Detta är något jag ska titta närmare på omgående. Så återigen tack så jättemycket till er alla även till användare "Grind" Kyss Flört
  • sextiotalist
    grind skrev 2015-11-27 06:28:28 följande:

Blir oerhört glad när jag läser TS eftersom det uppenbarligen börjar ställas krav på socialbidragstagare.

Du ska vara väldigt glad att jag och andra skattebetalare ger dig pengar. Så gör ditt städjobb och tig.

Du tycker det är OK med att folk arbetar heltid för bara några tusenlappar i månaden bara för att de står utanför de etablerade systemen. Men en annan, som är med i systemet får en betydligt högre lön, dessutom alla sociala förmåner för exakt samma arbete.
    Ts och hennes man utnyttjas grovt och det är när man hör sådan, borgelig som jag är, att jag undrar om det inte är läge för att ha en lag för lägsta lön här i landet.
  • Jenna Eriksdotter
    MissHelene skrev 2015-11-27 10:25:42 följande:

Då det är kommunen du sliter för borde du juh ha fått in en fot vid d här laget och kanske kan hoppa in på timmar på ngt boende/hemtjänst lr liknande? Det är vikariebrist överallt vad jag förstår så vill man jobba och visar att man vill så skulle man få jobba dygnet runt. Skriv in dig som timmis på boendet du tvättar på till en börjar så ska du nog se att d löser sig. Plugga kan du juh göra vid sidan om och bara söka bidragsfelen och inte lån om du dvs jobbar extra på sidan om. Köra ut reklam e ett riktigt skitjobb men d ger pengar och dom har inga språkkrav så din sambo skulle kunna söka ngt sånt tills d dyker upp ett bättre jobb kanske.
    Jag kan ha missuppfattat din situation helt så du får rätta mig om jag har fel :)

Jag jobbar för ett företag som heter Arbetscenter där alla i kommunen som går på A-kassa eller socialbidrag måste jobba 40 timmar i veckan för att vara berättigad ersättning. Dom jobb man kan bli planerad i är ett tvätteri, gatsopare, skräpplockare och städgruppen.Arbetscenter erbjuder inga riktiga tjänster och jag ser inte hur detta kan leda till att jag får in en fot någonstans. Jag jobbar i tvättstugan i företagets källare, kläderna som skall tvättas levereras till mig och hämtas, allt jag gör är att lasta in i maskinerna, tvättar, torkar och stryker.

När det kommer till att köra ut reklam så tycker jag det var ett bra tips som jag tackar för det är något som jag och min man ska titta närmare på. Är mycket tacksam för alla tips vi får! ^^

• MissHelene
    Jenna Eriksdotter skrev 2015-11-27 12:15:03 följande:

Jag jobbar för ett företag som heter Arbetscenter där alla i kommunen som går på A-kassa eller socialbidrag måste jobba 40 timmar i veckan för att vara berättigad ersättning. Dom jobb man kan bli planerad i är ett tvätteri, gatsopare, skräpplockare och städgruppen.Arbetscenter erbjuder inga riktiga tjänster och jag ser inte hur detta kan leda till att jag får in en fot någonstans. Jag jobbar i tvättstugan i företagets källare, kläderna som skall tvättas levereras till mig och hämtas, allt jag gör är att lasta in i maskinerna, tvättar, torkar och stryker.

När det kommer till att köra ut reklam så tycker jag det var ett bra tips som jag tackar för det är något som jag och min man ska titta närmare på. Är mycket tacksam för alla tips vi får! ^^

Låter juh inte klokt d där, trodde inte man behandlade människor så här i Sverige, vansinne! :O trodde att du fick jobba för kommunen så som jag gör. Men d kanske iof går. Hör av dig till kommunens bemanningsföretag vettja, om dom har ett dvs, annars e d bara att ringa runt o kolla vem du ska prata med. Då kan du få in en fot både inom omvårdnad och förskola :)
  • Sous

Vilken kommun gäller det här? Jag är faktiskt ganska skeptisk, eftersom det du beskriver snarare låter som daglig verksamhet... Liknande verksamheter brukar nämligen alltid innehålla möjlighet att söka jobb på arbetstid och du ska ha en individuell plan med din handläggare på arbetsförmedlingen rörande hur du ska komma i arbete, ex med utbildning. Och jag förstår inte varför du inte pluggar om du har gymnasiekompetens även om ingen upplyst dig om att din pojkvän kan göra detta? Du skulle ju få ut mer pengar än idag, oavsett.

Har du och din pojkvän några övriga problem som förklarar det här? Eller hur kan en normalfungerande person finna sig i att vara i daglig verksamhet i flera år utan att ens fråga/veta hur hon ska komma vidare?

Tro mig, er kommun är inte intresserad av att ni ska ha försörjningsstöd längre perioder.

• boomstar
    grind skrev 2015-11-27 06:28:28 följande:

Grind, det är såna med en attityd som dig som gör den här världen och det här landet till en sämre plats.

Jenna,
    Hur har det gått för dig, och er, sedan du skrev detta?
Svar på tråden Svår situation med Socialen