Att en del här hakar upp sig på ordet "onanera" tror jag helt enkelt handlar om vilka ord man själv använder som vuxen när man talar till barn och den biten kan verkligen skilja sig åt mellan olika människor, och det bör man nog tänka på när man diskuterar sådana här frågor. Jag tror över huvud taget inte att mamman lade någon form av "vuxen sexualitet" i ordet "onanera".
Jag och min man är ett tydligt exempel på hur olika man faktiskt kan formulera sig. Jag säger "snopp" och "rumpa" medan min man säger "penis" och "stjärt" när vi benämner dessa kroppsdelar då vi av någon anledning måste göra det när vi pratar med vår son, och det beror på att vi helt enkelt är olika som människor och har olika sätt att uttrycka oss.
Ibland blir det nästan komiskt när vi talar till sonen om samma saker och man hör skillnaden. Ett exempel är ifrån tidigare idag då vår son av någon outgrundlig anledning hade lagt en clementinklyfta i sitt play-mobil-skepp men glömt bort den och vi ville att han skulle gå och slänga den i papperskorgen, men sonen kunde inte hitta den eller förstod vad vi menade.
Jag: "Ja, men det ligger faktiskt en bit clementin på skeppet."
Sonen: "Va?" (ser sig förvirrat omkring) "Vardå?"
Jag: "Kolla där bredvid gubben, vid pinnen, där framme på båten."
Sonen: "Jag ser den inte."
Jag: "Där, vid gubben som ligger vid den långa pinnen. Han med brun hatt. Längst fram. Vid den längsta pinnen."
(sonen fortfarande förvirrrad.)
pappan (rycker in): "Nej, inte vid skeppsgossen, titta vid piraten, där ligger clementinklyftan."
Sonen: "Vilken pirat?"
pappan: "Han med röd plym i hatten."
(sonen lyfter upp rätt gubbe men ser fortfarande inget)
Sonen: "Jag ser inget."
pappan: "I fören, precis vid ankarspelet och intill (någon slags benämning på en av masterna som jag inte minns namnet på.)
Sonen: "Jahaaa... kunde ni inte sagt det på en gång. Jag kollade ju bredvid pinnen som håller upp lanternan, eftersom mamma sa att den var där"
Alltså, olika människor talar på olika vis till barn. Att använda ett mer "vuxet" språk är verkligen inte konstigt, och hör till vilken typ av människa man är, oavsett om man är en vuxen som använder "vuxna ord" när den benämner delar på ett skepp, kroppsdelar på en människa eller ber barnet sitta avskilt när den "pillar/gnuggar" alternativt "onanerar."
Så, för att svara på frågan. Nej, det är inte konstigt att säga åt sitt barn att gå till sitt rum för att onanera där, lika lite som det är konstigt att säga åt sitt barn att gå till sitt rum för att pilla på sig själv där. Vad som däremot hade varit konstigt, är om mamman bara hade ignorerat att barnet låg intill och ogenerat pillade på sig själv. Ett så pass stort barn som en 6-åring faktiskt är, behöver faktiskt få veta att man inte ligger och pillar på sig själv samtidigt som man befinner sig bredvid övriga familjen, utan att det är något man gör privat. Jag hade inte heller uppskattat om min son började dra i snoppen medan vi satt i soffan och tittade på film, spelade spel eller satt och åt.