• Anonym (Milla)

Hamnat i en fruktansvärd sits!

Jag och min pojkvän träffades och började dejta i våras, så vi har inte känt varandra mer än ett halvår.  
    Relationen har varit väldigt bra, inget bråk, och han är väldigt lugn, snäll, omtänksam och kärleksfull.
    Vi använde kondom i början, men sen började jag med minipiller.  
    Upptäckte för en månad sen att jag var gravid.   Blandade känslor, men var inställd på att det nog skulle bli abort.   Det var inte alls läge, vi hade ju bara varit tillsammans en kort tid, och bodde inte ihop.   Killen blev helt chockad, men sa direkt att det var alldeles för tidigt och osäkert att skaffa barn nu.

Jag ringde och bokade tid för abort, ville få det avklarat så snabbt som möjligt. 
    Då blev han osäker och började gråta.  Han tyckte inte det kändes bra med abort. Vi grät båda en hel kväll, och bestämde oss för att fundera en gång till.
    Vi funderade ett par veckor, och kom sen fram till att behålla barnet.  

Han var glad och pussade på magen och när vi gjorde ultraljud, fick han tårar i ögonen, och har ramat in bilden vi fick med oss, och har den bredvid sin säng. 
    Men lyckan varade inte länge, nu har han ångrat sig.
    Han är inte redo för barn nu, säger han.  
    Jag vet inte vad fasen jag ska göra!   Han vill inte övertala mig till abort, inte alls, men han vill vara ärlig med vad han känner, alltså att han vill vänta med att skaffa barn tills vi flyttat ihop och varit tillsammans en längre tid.  
    Jag är i vecka 11, och drar mig verkligen för att göra abort nu.  Tycker det gått för lång tid, hade kunnat göra det runt vecka 6-8, men nu känns det som det gått för långt.    

Han skickar ut dubbla signaler, för han pussar och klappar magen fortfarande, och pratar med den.   

Vad gör jag?   Vill inte gå igenom detta utan hans stöd, och en ensam graviditet lockar mig inte.   Men vill heller inte göra abort så pass sent :(

• Svar på tråden Hamnat i en fruktansvärd sits!
  • Anonym (Milla)

Vi ska ses och prata lite senare i kväll.  
    Han har varit på dåligt humör hela veckan, vi har inte hunnit träffas, men han har blivit skitirriterad på mig flera gånger helt utan anledning. Och då menar jag verkligen helt utan anledning...  Vi har inte pratat något alls om graviditeten senaste tiden. 
    Vet inte ens vad jag känner för honom längre!
    I går kväll kände jag att det lutade åt abort, men i dag är jag mer osäker. 

• v i r r a

Nu tänker jag helt krasst skriva vad jag tycker - Gör abort! Det är verkligen inte hela världen. Faktiskt inte.

• Anonym (Milla)

Åkte till honom i går kväll, och kom precis hem...
    Han började med att be om ursäkt för att han varit på  dåligt humör senaste tiden, han hade varit stressad över hela situationen. 

Han vill inte att vi behåller, men att jag ska göra det som känns bäst för mig.  Han sa att han önskar att han kunde säga att han ville, för att göra mig glad, men samtidigt att han måste vara ärlig med hur han faktiskt känner. 

Han kommer ta sitt ansvar om jag behåller, men han kan inte känna någon glädje eller förväntan över barnet, då han känner att han inte vill ha barn nu.  
    Och jag vill inte ha barn under de omständigheterna, jag vill dela glädjen med honom, och inte känna att jag tvingar på honom barn han uttryckligen sagt att han inte är redo för.
    Känns väldigt jobbigt och ledsamt, men tror det blir bäst för oss båda.

• Fru Ve

Hur gamla är ni? Det kan ju också ha betydelse för vilket beslut som blir bra. Är man väldigt ung har man ju lång tid på sig att få barn senare, men det är ju inte lika självklart om man är 30-35 tänker jag? Gör inte abort om du inte är säker bara för att du är pressad av pappan i alla fall.

• Anonym (Milla)
    Fru Ve skrev 2015-12-06 22:08:20 följande:

Hur gamla är ni? Det kan ju också ha betydelse för vilket beslut som blir bra. Är man väldigt ung har man ju lång tid på sig att få barn senare, men det är ju inte lika självklart om man är 30-35 tänker jag? Gör inte abort om du inte är säker bara för att du är pressad av pappan i alla fall.

Jag är 36 och han är 31.  
    Känner mig inte pressad av honom, han har gjort helt klart för mig att det är mitt beslut.   Men att han inte vill.  
    Jo, klart att jag tänker att vi kanske inte kan få barn tillsammans den dagen vi eventuellt vill, men kan bara inte tänka mig att gå igenom en graviditet med en ovillig blivande pappa.   Bättre att vi har en stabil grund att stå på, har väldigt svårt att tänka mig att bli ensamstående med detta barnet. 
  • Fru Ve
    Anonym (Milla) skrev 2015-12-06 22:14:27 följande:
    Jag är 36 och han är 31.  
    Känner mig inte pressad av honom, han har gjort helt klart för mig att det är mitt beslut.   Men att han inte vill.  
    Jo, klart att jag tänker att vi kanske inte kan få barn tillsammans den dagen vi eventuellt vill, men kan bara inte tänka mig att gå igenom en graviditet med en ovillig blivande pappa.   Bättre att vi har en stabil grund att stå på, har väldigt svårt att tänka mig att bli ensamstående med detta barnet. 

Har du barn innan? Vet du att du vill bli mamma någon gång i livet? Jag tänker att om man gör abort vid 36 års ålder är det ju faktiskt inte helt säkert att man kan bli gravid igen sen. Många kvinnor får ju sämre fertilitet i den åldern. Så vet du att du vill bli mamma så tycker jag du ska tänka igenom detta med abort noga. Hellre vara ensam med ett barn än att inte få barn alls tänker jag.
  • Anonym (Milla)
    Fru Ve skrev 2015-12-06 22:24:09 följande:

Har du barn innan? Vet du att du vill bli mamma någon gång i livet? Jag tänker att om man gör abort vid 36 års ålder är det ju faktiskt inte helt säkert att man kan bli gravid igen sen. Många kvinnor får ju sämre fertilitet i den åldern. Så vet du att du vill bli mamma så tycker jag du ska tänka igenom detta med abort noga. Hellre vara ensam med ett barn än att inte få barn alls tänker jag.
    Jag har två barn sen innan.  Var helt ensam i graviditeten med ett av dem, då pappan inte ville ha barn.   Jag tog beslutet att behålla trots det, och även om jag förstås inte ångrar mitt barn, så har det varit jäkligt tufft.  Särskilt graviditeten och den första tiden med nyfödd.   Att gå igenom det igen, och dessutom redan vara ensamstående med två till barn, det tror jag inte jag orkar! 
    Visst kan vad som helst hända, men det känns inte som en bra förutsättning när han redan nu sagt att han inte är redo att bli pappa. 
  • Anonym (Milla)

Har bokat tid för abort, kommer hinna gå in i vecka 13, men slipper i alla fall två stegs abort...

• Anonym (Milla)

Aborten är gjord, och det var inte lätt... Fysiskt var det inga problem, men psykiskt..    Tänker varje dag på om jag tog rätt beslut...  

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Milla) skrev 2015-12-26 17:44:04 följande:

Aborten är gjord, och det var inte lätt... Fysiskt var det inga problem, men psykiskt..    Tänker varje dag på om jag tog rätt beslut...  

Fast om du skulle ha blivit ensamstående mamma med tre barn med olika pappor, så skulle ditt liv ha blivit extremt jobbigt och rörigt. Nu får ju också din kille chansen att bilda en kärnfamilj med någon annan kvinna, i stället för att alltid mer-eller-mindre ha ansvar för dina tidigare barn också. Jag tror att det var lika bra, och då tycker jag ändå att det görs för många aborter här i landet.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-12-28 18:25:38 följande:
    Fast om du skulle ha blivit ensamstående mamma med tre barn med olika pappor, så skulle ditt liv ha blivit extremt jobbigt och rörigt. Nu får ju också din kille chansen att bilda en kärnfamilj med någon annan kvinna, i stället för att alltid mer-eller-mindre ha ansvar för dina tidigare barn också. Jag tror att det var lika bra, och då tycker jag ändå att det görs för många aborter här i landet.
    Det får stå för dig.  Förstår att du är anonym.    Han vill inte bilda kärnfamilj med annan kvinna, han älskar mig och vi förlovade oss på julafton. 
Svar på tråden Hamnat i en fruktansvärd sits!