Är det fler som har hemska lämningar på förskolan? Jag orkar inte mer! Långt
Mina barn är snart 3 och 4,5 år. De har båda gått på förskola sedan de var 1,5 år och det går bra, de verkar trivas, iallafall den stora.
Men den lilla är heeeeelt hysterisk när han ska lämnas utomhus. Vilket sker måndagar och fredagar. Då börjar morgonen med utbrott, han vill inte klä på sig, skriker att han inte vill vara ute, försöker slita av sig kläderna och är i princip okontaktbar. Det händer rätt ofta att han blir såhär även när han ska lämnas inne, särskilt då jag lämnar.....
Stora är ändå hyfsat förnuftig i vanliga fall, men nu senaste veckorna har hon börjat bete sig likadant, förmodligen för att få uppmärksamhet och att hon tycker det är ångestladdat att se lillebror såhär.
Jag är helt knäckt! Det är alltid värre när jag lämnar oxå, särskilt på måndagarna då vi varit hemma och haft kul hela helgen. Jag har försökt att ha GOD tid på mig, försökt kryssa mellan utbrottstendenserna, försökt lämna över ansvaret på dem själva om de vill "göra själv" osv osv. Men tillslut måste man ju liksom komma iväg. Och INGET hjälper förutom att typ skrika att "nu räcker det" och med våld klä på. Det är så himla trist att behöva bli arg för att kunna komma iväg, men annars är det bara sölande, hitta på annat, gallskrika eller bara sitta och tjura som gäller.
Idag kom jag till jobbet och bara grät. Då hade jag gått med två gråtande barn till förskolan, kommer dit, det ösregnar och det finns EN personal ute som ska ta emot alla inströmmande ledsna barn. Jag kunde bara inte gå ifrån dem där och då, utan väntade med dem på gården i hopp om att åtminstone någon ur storas avdelning skulle komma ut. Ingen kommer. Barnen gråter och klamrar sig fast vid mina ben så fort jag försöker ens närma mig pedagogen som ska ta emot.
Så jag väntar 40 minuter tills storas bästis kommer och hon äntligen lugnat sig. Lillen är då oxå lugn och har börjat leka med sin kompis lite vid min sida. Men blir ändå helt hysterisk och kastar sig på marken när jag ska gå.
Alltså jag orkar inte mer! Jag orkar inte ha de här hemska mornarna med förtvivlade barn, jag orkar inte skrika på dem och sen lämna dem till andra som inte har tid att bry sig ordentligt. Personalen säger att den lille stillar sig efter kanske 10 min när jag gått, men vägen dit är helt förfärlig. Vad gör man?! Är det någon som känner igen sig eller har goda råd? För det enda jag kan komma på just nu är att lämna barnen 09.30 när det är full personalstyrka och sedan jobba senare kvällar.