• Svar på tråden Stasisamhälle när kommunen knackar dörr för man väljer bort förskola
  • Tow2Mater

Kommunerna har tydligen för många anställda om de prioriterar tid att göra detta. De borde avskeda en del och anställa annanstans istället.

Vänta till fsk blir obligatoriskt, bara en tidsfråga.

• Rani

Eftersom målgruppen är famiöjer med utländsk bakgrund och detta görs p g a språket så tycker jag det låter vettigt. Det är en integrationsåtgärd helt enkelt. Utgår från att man informerar om att det är frivilligt. Men eftersom jag möter många barn och föräldrar med utländsk bakgrund i mitt jobb så märker jag också att många föräldrae har dålig koll på hur det funkar i Sverige. Därför är det väl jättebraatt man informerar föräldrarna om allmän förskola? Det är ju dessutom gratis, något som jag tror att många inte känner till.

Här i Göteborg är det väldigt segregerat. Barn som är hemma med sina föräldrar träffar med stor sannolikhet mest människor som pratar deras eget hemspråk. Därför är det väl jättebra om de får prata svrnska 15 timmar i veckan? Som en förberedelse för skolan om inte annat. Jag möter ofta ungdomar i gymnasieåldern som ligger mycket efter i språk och läsförståelse trots att de är födda i Sverige. Detta eftersom deras umgänge under uppväxten bestått av andra från samma land/andra invandrare.

Detta är en konkret integrationsåtgärd. Hur föreslår du att dessa barn ska utveckla sin svrnska under sina fem första år? Har du ett bättre förslag?

• Rani

När jag tänker efter så är ju detta faktiskt helt strålande.

Mpnga är de gånger jag fått "ringa in" utländska föräldrar till föräldramöten och utvecklingssamtal (ibland med tolk). Detta eftersom man p g a språk och utbildningsnivåhaft svårt att tillgodogöra sig den skriftliga informationen. När de väl förstår vad det handlar om så vill de flesta komma. De flesta vill nämligen att deras barn ska bli väluntegrerade välfungerande vuxna.

Kommunen har ett ansvar att se till att alla invånare får begriplig information om den samhällsservice som erbjuds. Detta är ett sätt att säkerställa att detta sker när det gäller förskola. Självklart står det var och en fritt att vara hemma med sina barn. Men då är drt också viktigt att man känner till vad man väljer bort.

Jag utgår från att du har svensk bakgrund. Då har du inga problem att förstå vårt svenska förskolesystem. Du har heller inga problem att se till att dina barn utvecköar sin svenska under sina fem första år. Men alla har det inte så lätt som du på dessa punkter.

• Hemmaföräldern

Det finns många sätt att informera om förskola utan att göra hembesök hos alla föräldrar som har valt bort förskola. Det går att skicka ut information på familjens språk, ha med en tolk på BVC eller ännu bättre bjuda in föräldrar och barn till öppna förskolan så dom får lära sig språket utan att separeras från varann. Handlar det om en familj med trauma bakom sig, ett barn kanske dött under flykten, krig, bomber, rädsla, då ska inte barnet direkt separeras från föräldern i det nya landet.

Det är ganska basic.

• Hemmaföräldern
    Rani skrev 2015-11-30 22:55:01 följande:

När jag tänker efter så är ju detta faktiskt helt strålande.

Mpnga är de gånger jag fått "ringa in" utländska föräldrar till föräldramöten och utvecklingssamtal (ibland med tolk). Detta eftersom man p g a språk och utbildningsnivåhaft svårt att tillgodogöra sig den skriftliga informationen. När de väl förstår vad det handlar om så vill de flesta komma. De flesta vill nämligen att deras barn ska bli väluntegrerade välfungerande vuxna.

Kommunen har ett ansvar att se till att alla invånare får begriplig information om den samhällsservice som erbjuds. Detta är ett sätt att säkerställa att detta sker när det gäller förskola. Självklart står det var och en fritt att vara hemma med sina barn. Men då är drt också viktigt att man känner till vad man väljer bort.

Jag utgår från att du har svensk bakgrund. Då har du inga problem att förstå vårt svenska förskolesystem. Du har heller inga problem att se till att dina barn utvecköar sin svenska under sina fem första år. Men alla har det inte så lätt som du på dessa punkter.

Nej dom har ju inte det och därför är det inte strålande utan helt enkelt korkat. I Malmö har dom förskolor där personalen inte pratar svenska eller barnens modersmål, så strålande??!! 

malmo.se/download/18.3744cbfb13a77097d879a92/1383647397907/RAPP+Kvalitet+i+förskola.pdf
  • mammalovis
    Hemmaföräldern skrev 2015-12-03 18:22:20 följande:
    Det finns många sätt att informera om förskola utan att göra hembesök hos alla föräldrar som har valt bort förskola. Det går att skicka ut information på familjens språk, ha med en tolk på BVC eller ännu bättre bjuda in föräldrar och barn till öppna förskolan så dom får lära sig språket utan att separeras från varann. Handlar det om en familj med trauma bakom sig, ett barn kanske dött under flykten, krig, bomber, rädsla, då ska inte barnet direkt separeras från föräldern i det nya landet.

Det är ganska basic.
    Och då utesluter vi den andel som är analfabeter ... som inte kan ta till sig skriftlig information oavsett språk. Sedan är säkert dina andra alternativ bra också.
  • Rani
    Hemmaföräldern skrev 2015-12-03 18:22:20 följande:

Det är ganska basic.

Nu säger ju min erfarenhet att sådan skriftlig information inte når fram. Det krävs uppsökande verksamhet för att nå ut. En inbjudan räcker inte. Man kommer inte till en inbjudan om man inte förstår poängrn med det som ska talas om. Öppna förskolan, i alla fall här i Gbg, har jättesvårt att locka till sig invandrare. Där går svensk medelklass, de som förstår poängen med ÖF och själva gått på det som små. BVC kämpar också för att nå ut till alla. Du utgår återigen från din egen kontext.

Självklart ska man inte sätta krigstarumatiserade barn direkt i förskola. Men långt ifrån alla barn med utländsk bakgrund är ju nyanlända, många är ju födda i sverige men pratar sällan svenska.

Men min fråga kvarstår. Hur föreslår du att dessa barn ska lära sig svenska om de är hemma med sina icke svensktalande föräldrar ända tills de börjar skolan? Hur ska de integreras på ett bra sätt?
  • Rani
    Hemmaföräldern skrev 2015-12-03 18:29:04 följande:

malmo.se/download/18.3744cbfb13a77097d879a92/1383647397907/RAPP+Kvalitet+i+förskola.pdf

Eftersom kommunen säger att detta är för att barnen ska lära sig svenska så utgår jag från att man bjuder in dem till förskolor som har svendka som kommunikationsdpråk. Sedan finns det ju en poäng med att barn över tre träffar och umgås med andra barn ockkså, oavsett språk.

Här i Gbg finns bibliotekarier som går runt i invandrartäta områden och informersr om biblioteken och deras service. Är det lika hemskt tycker du?

Sedan förstår jag inte skillnaden på att någon knackar på och informerar och att någon dyker upp på ett bvcbesök och gör detsamma.
  • Rani

För övrigt hade det naturligtvis varit superbra om fler med invandrarbakgrund går på ÖF. Där har du en poäng. Men det krävs nästan uppsökande verksamhet för att så ska ske. Här går ÖF ut och pratar i föräldragrupper. Givetvis jättebra. Men de säger själva att det är svårt att nå ut.

• Tow2Mater
    Rani skrev 2015-12-03 23:51:33 följande:
    Sedan förstår jag inte skillnaden på att någon knackar på och informerar och att någon dyker upp på ett bvcbesök och gör detsamma.
    Rysande Jehovasvibbar av dorrknackning, men inte alls negativa vibbar av kristna kyrkor som informerar i offentliga sammanhang....
  • Rani
    Tow2Mater skrev 2015-12-04 01:44:01 följande:

Rysande Jehovasvibbar av dorrknackning, men inte alls negativa vibbar av kristna kyrkor som informerar i offentliga sammanhang....

Fast ett BVC-besök är ju inte precis som pastorn som står i Nordatan. Det är ju också ett privat sammanhang. Där avhandlas privata problem, barnet är oftast avklätt etc etc.

Men som sagt - gärna andra konstruktiva integrationsförslag. Kommunen har informerat på många språk i många åt. Trevliga lappar, information i väntrum, foldrar på ÖF. Men uppenbarligen når man inte ut tillräckligt med dessa metoder. Jag har skrivit varför ovan.

Det finns en hel del invandrarbarn och vuxna för den delen som p g a segregationen i stlrre städer har mkt liten kontakt med det svenska samhället. Detta är ju ett sätt att försöka bryta det när det gäller barnen. Men hemmaförälder tycker man sja fortsätta låte dessa barn vara isolerade i sina hem. Som sagt, det är annorlunda för en svenska hemmaförälder som har kontakt med samhället, har tagit ett aktivt val och kan utveckla sitt batns svenska själv. Då kan man komma med trevliga erbjudanden på trevliga små lappar.

Kommunen ska infomera ALLQ invånare på ett sättt som var och en kan förstå. Står t o m i lagen.
  • Tow2Mater
    Rani skrev 2015-12-04 08:20:45 följande:
    Kommunen ska infomera ALLQ invånare på ett sättt som var och en kan förstå. Står t o m i lagen.
    Det borde ju vara del av immigrationsprocessen isåfall. Hur informerar kommunen om alla andra saker, som de inte gör hembesök om?
  • Rani
    Tow2Mater skrev 2015-12-04 16:09:19 följande:

Det borde ju vara del av immigrationsprocessen isåfall. Hur informerar kommunen om alla andra saker, som de inte gör hembesök om?

Nu är ju många av dessa med utländsk bakgrund hitkomna sedan länge. Det handlar ju inte bara om nyanlända migranter. Skulle gissa att ritinerna görs om frekvent. Men mycket vet jag att man har möten och informerar muntligt om. Dock kan det ju då vara en hel del.år sedan föräldrarna kom hit ocj förskola var kanske inte aktuellt för dem då.
  • Rani
    Hemmaföräldern skrev 2015-12-10 17:20:41 följande:

Dom gör inte besök bara hos nyanlända eller personer med invandrarbakgrund, dom gör hembesök hos alla som valt bort förskola.

www.gp.se/nyheter/debatt/1.2921561-gor-forskolan-battre-i-stallet

Jag skulle gärna vilja se någon statistik på hur många barn med svensk bakgrund som valt bort t o m allmän förskola 15 h. Kan inte vara många. Och de som gjort det hat gjort ett aktivt val och kan definitivt säga nej. När jag tänker efter så är det ju också omöjligt för kommunen att veta vilka som har svenskt ursprung och som kommer från andra länder. Jag ser det fortfarande som en mycket bra integrationsåtgärd. Du har inte rns svarat på frågan hur barrnen annars ska komma ikapp gällande språket och inte föreslagit något alternativ. Verkar bara som att du är mot förskola av princip, oavsett om det är 15 h/vecka för språkets skull eller 50 h/vecka för att föräldrarna arbetar. Finns det inga nyanser?
Svar på tråden Stasisamhälle när kommunen knackar dörr för man väljer bort förskola