• Gulaguppen

Hur ska jag tackla att min 10:åriga dotter har sökt på ordet "knula" med sin Ipad?

Jag såg utav en slump att min dotter som är 10 hade sökt på ordet "knula" med sin Ipad. Jag förstår själva grejen med att hon är nyfiken på vad det innebär och så, men internet har lite mer att erbjuda på det ämnet än vad hon kan hantera och förstå. Nu var det bara tur att hon blev skyddad av sin eget stavfel. Hur ska jag ta upp detta med henne? Om jag nu ens ska det?

• Svar på tråden Hur ska jag tackla att min 10:åriga dotter har sökt på ordet "knula" med sin Ipad?
  • cosinus

Det är väl bara att barnspärra paddan. Säg att du förstår att hon är nyfiken men att det finns väldigt mycket på internet i den kategorin som inte är barnanpassat. Vill hon får du väl besvara ev frågor och annars nöjer hon sig nog just så.

Min 8-åring hade hittat in på en porr-site när han gick i tvåan, det hade på något sätt blivit en snackis i skolan. Vi spärrade paddan, sa att den typen av innehåll fick vänta några år och han verkade mest lättad :)

• Majsan70

Du får väl bara fråga varför hon sökt på det ordet och om det är något du kan hjälpa henne med genom information? Sen tala om vad som är lämpligt och inte när det gäller internet. 

• Maddi

Prata med henne, fråga vad hon undrar över och berätta vad det innebär. Hon får snart reda på de ändåoch de är bättre att hon får informationen av din än någon annan.

• Ramborg

Jag tror inte barnen ska ha fri tillgång till internet i den åldern. Om jag varit du skulle jag spärrat surfen och bara öppnat när vi kunde sitta tillsammans.

42.
  • Stårschan
    Maddi skrev 2015-12-01 19:27:48 följande:

Prata med henne, fråga vad hon undrar över och berätta vad det innebär. Hon får snart reda på de ändåoch de är bättre att hon får informationen av din än någon annan.

Utan att känna TS dotter misstänker jag att hon vet mycket väl vad det är för något, och att hon faktiskt var nyfiken på att se bilder av det. Det handlar om en mellanstadieelev, och inte ett förskolebarn.

Sen tycker jag absolut att vi som föräldrar bör vara restriktiva och markera att den typen av saker inte är för barn, men jag tror att det är blåögt att tro att 10-åriga tjejer inte kan fatta vad det handlar om, och rentav vara lockade av ämnet.
  • Duckan

Håller med Stårschan. Hon är 10 år!
    Min dotter har (på gott och ont) fått se på Solsidan med oss. Hon älskar´t. Med det kom också kunskapen om ordet knulla och när hon frågade vad det var sa vi bara att det är ett fulare ord för när man gör barn. Lite lätt förvrängt, jag vet, men hon köpte det, inga konstigheter liksom då hon vet hur barn blir till.

Svar på tråden Hur ska jag tackla att min 10:åriga dotter har sökt på ordet "knula" med sin Ipad?