• ArgaNickarn

Misshandel, betala advokat själv?

Hej, det är så att jag och min kompis har blivit utsatt för misshandel och förtal ett antal gånger, min skola har bestämt sig för att göra en polisanmälan på personen i fråga och min fråga till er är, måste jag betala advokaten själv? Det låter helt sinnesjukt för min del då man har blivit utsatt för misshandel etc att man skall behöva betala sin egna advokat sjölv för att få ut sin rätt?

• Svar på tråden Misshandel, betala advokat själv?
  • lilly

Som målsägande (brottsoffer) har man som huvudregel ingen advokat, detta har enbart den tilltalade. Ni kommer istället att företrädas av åklagaren, som representerar staten. Åklagaren ska även, på er begäran, föra er skadeståndstalan. I vissa fall finns det möjlighet att få ett målsägandebiträde, som är advokat eller jurist, detta utses dock oftast vid allvarligare brott. Varken ett målsägandebiträde eller en åklagare kostar er som brottsoffer någonting, utan kostnaden bärs av staten eller till viss del av den tilltalade om h*n  döms för brottet och kan betala.

• ArgaNickarn
    lilly skrev 2015-12-04 10:44:47 följande:

Som målsägande (brottsoffer) har man som huvudregel ingen advokat, detta har enbart den tilltalade. Ni kommer istället att företrädas av åklagaren, som representerar staten. Åklagaren ska även, på er begäran, föra er skadeståndstalan. I vissa fall finns det möjlighet att få ett målsägandebiträde, som är advokat eller jurist, detta utses dock oftast vid allvarligare brott. Varken ett målsägandebiträde eller en åklagare kostar er som brottsoffer någonting, utan kostnaden bärs av staten eller till viss del av den tilltalade om h*n  döms för brottet och kan betala.

Aight, hurvida ligger det till med självförsvar?

Om personen oprovocerat slår knytnävs slag i ansiktet? Därefter slog jag utav ren reflex tillbaka och så började matandet utav slag utav personen i fråga, 3 slag i ansiktet, 2 i ryggen (knytnävsslag) vad jag har fått återberättat i efterhand (minnesförluster ifrån händelsen)Det måste väll ändå klassas som självförsvar då man ej kan stå stilla och låta personen ifråga mata på med slag samt att det tog riktigt lång tid innan idrottsläraren gjorde sitt ingripande.
  • Kjell2
    ArgaNickarn skrev 2015-12-05 21:56:12 följande:

Om personen oprovocerat slår knytnävs slag i ansiktet? Därefter slog jag utav ren reflex tillbaka och så började matandet utav slag utav personen i fråga, 3 slag i ansiktet, 2 i ryggen (knytnävsslag) vad jag har fått återberättat i efterhand (minnesförluster ifrån händelsen)Det måste väll ändå klassas som självförsvar då man ej kan stå stilla och låta personen ifråga mata på med slag samt att det tog riktigt lång tid innan idrottsläraren gjorde sitt ingripande.

Är du åtalad?
  • Kjell2
    ArgaNickarn skrev 2015-12-06 14:06:12 följande:

Nej, jag skall åtala personen i fråga.

Du har svårt att åtal någon, det är ett jobb för åklagaren. 

Berätta vad som hänt för polisen och låt därefter polis och åklagare sköta resten.
  • lilly
    ArgaNickarn skrev 2015-12-05 21:56:12 följande:

Svårt att bedöma. Om personen i fråga (som ska åtalas) kan ha antas handla i nödvärn ska han handlat uppenbart försvarligt  "med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt". Vidare ska det ha skett under eller inför ett kommande angrepp på person eller egendom. Psykiskt angrepp (dvs verbala angrepp, tex att någon retas) ger aldrig rätt till att slå någon sedan hävda nödvärn för att man blev förbannad. Man tar även hänsyn till er kroppsvikt och möjlighet att värja sig samt ålder och möjlighet att inse vilka skador som kan uppkomma. Så det är svårt att bedöma. Det är inte heller du som målsägande som ska föra någon bevisning om händelsen. Det är åklagaren, det enda du ska berätta om är vad som hänt dig, du behöver inte bevisa något såvida du inte för ett enskilt åtal.
Svar på tråden Misshandel, betala advokat själv?