defo skrev 2016-02-03 13:49:06 följande:
Jo, nackdelen är väl bränslekostnaderna. Men allt är ju relativt vad man prioriterar. 1.4 blandad körning ställer jag mej lite skeptiskt till, skulle räkna runt 1.7iaf, iof bara haft dom innan 00 med 5.7l motorn några längre perioder men..
Det är en väldig trevlig bil, 4hjulsdriften är guld värd dom få gånger man behöver den och 8'an har sin charm. Finns både som 7 och 8sits, är väl nått tillval åt endera hållet.
Delar är billigt om man tar hem från staterna, är väl inte allt för saftiga här i Sverige heller.
Jo precis, kostnaden för bränsle blir ju väldigt påtaglig när man står just vid pumpen, men å andra sidan såsom totalekonomi sett, om vi börjar diskutera en annan bils värdetapp och servicar, då är det mycket möjligt att det blir omvända värden. Tahoen bygger ju på ett stenålderskoncept i princip, vad anbelangar konstruktion och lösningar - och i ärlighetens namn, det är faktiskt rätt skönt.
Det ska inte vara svårt att skruva, och det ska inte vara för dyrt - eller för ofta. Jag skruvar mycket bil (mot min vilja egentligen) p.g.a envishet och snålhet eftersom jag inte anser mig behöva bekosta verkstad för varenda litet skitfel, och om jag var i sitsen att att jag hade många barn (har själv bara 2) då var det skruvande och tekniska problem med min bil (eller kostnader för detta) ungefär det sista jag skulle ha tid eller råd med. Nä, Tahoe var nog en ögonöppnare för mig. Jag skulle banne mig kunna tänka mig en. Sen är det ju en amerikansk bil, man får vara beredd på väghållning och kvalitetsnivå som kanske inte är i samma nivå som europeiska bilar, men å andra sidan, är det jätteviktigt? Drivlina, motor, utrymme, funktionalitet - allt detta verkar den vara bra på, och sånt är viktigt.
/Puppa