• lotie

Bästa 7 sitsiga bil?

Har nu 3 barn under 4 år och behöver en större bil och större bagage.

Någon som har en Citroën Picasso Grand?

Peugeot 5008?

Eller tips på någon annan?

Vi vill ha 3 separata säten i 2raden så vi får plats med tre bilstolar där och bara använda de längst bak ibland.

• Svar på tråden Bästa 7 sitsiga bil?
  • Josefine85

Vi ska köpa en Lancia Voyager! Den enda (inkl chrysler) som har packutrymme nog!

Loke -07, Alvin -09
  • Blicka
    Josefine85 skrev 2016-02-02 08:40:54 följande:

Vi ska köpa en Lancia Voyager! Den enda (inkl chrysler) som har packutrymme nog!

Loke -07, Alvin -09
    Liknande/samma som vi blivit erbjuden att köpa då. Skulle tro att den har bästa packutrymmet. Har ni tagit reda mkt om bilen typ problemområden? Krocksäkerhet? Köper ni ny eller begagnad?
  • Josefine85

Den ska vara mkt bättre än chrysler då de bytt motor.. Haha. Men du ska inte fråga mig för mkt, min sambo har bättre koll än jag :) vi köper en begagnad!

Det enda jag har brytt mig om är alla bekvämligheter. Stort bagageutrymme kändes som 1a prio..

Annars hade vi lika gärna kunnat behålla passaten vi åker i nu!

Loke -07, Alvin -09
  • Blicka
    Josefine85 skrev 2016-02-02 08:49:43 följande:

Den ska vara mkt bättre än chrysler då de bytt motor.. Haha. Men du ska inte fråga mig för mkt, min sambo har bättre koll än jag :) vi köper en begagnad!

Det enda jag har brytt mig om är alla bekvämligheter. Stort bagageutrymme kändes som 1a prio..

Annars hade vi lika gärna kunnat behålla passaten vi åker i nu!

Loke -07, Alvin -09
    Tack för svar.

Ja vi har ju en bil där vi ryms nu men inte har vi så mkt yta över... Känslan kanske blir annorlunda när mellanbarnet ska åka framåtvänt men det är 1 1/2 år bort.

Vi ska få låna hem bilen vi blivit erbjudna att köpa o känna efter. Gillar däremot inte sätenas placering 2-2-3, hade önskat 2-3-2.
  • Josefine85
    Blicka skrev 2016-02-02 09:10:06 följande:

Tack för svar.

Ja vi har ju en bil där vi ryms nu men inte har vi så mkt yta över... Känslan kanske blir annorlunda när mellanbarnet ska åka framåtvänt men det är 1 1/2 år bort.

Vi ska få låna hem bilen vi blivit erbjudna att köpa o känna efter. Gillar däremot inte sätenas placering 2-2-3, hade önskat 2-3-2.

Okej.Jag gillar faktiskt placeringen utav sätena :)

Vi väntar 3e barnet nu, men får nätt och jämt plats i passaten med 2 barn plus takbox när vi åker upp till sälen typ 4-5 ggr/år! Bilen håller på att sprängas utav all packning! :D nä. Stort och rymligt ska det vara!
    Loke -07, Alvin -09
  • Blicka
    Josefine85 skrev 2016-02-02 09:26:00 följande:
    Okej.Jag gillar faktiskt placeringen utav sätena :)

Vi väntar 3e barnet nu, men får nätt och jämt plats i passaten med 2 barn plus takbox när vi åker upp till sälen typ 4-5 ggr/år! Bilen håller på att sprängas utav all packning! :D nä. Stort och rymligt ska det vara!
    Loke -07, Alvin -09
    Hur ska ni placera barnen?

Takbox köpte vi för ett par år sen o det är ju klockrent!
  • Josefine85
    Blicka skrev 2016-02-02 09:34:32 följande:

Hur ska ni placera barnen?

Takbox köpte vi för ett par år sen o det är ju klockrent!

Ja, det är toppen, men räcker knappt till som det är nu ändå, och då har vi ändå alla brädor och boots uppe i stugan! Fattar inte hur vi lyckas :D

Vi tänkte ha bebisen bakom främre passagerare, ett storesyskon bredvid och ett bakom bebisen för att minimera bråk ;)
    Loke -07, Alvin -09
  • Blicka
    karet skrev 2016-02-02 10:13:00 följande:

Kolla på Toyota corolla verso

Ska kika!
  • Josefine85
    karet skrev 2016-02-02 10:13:00 följande:

Kolla på Toyota corolla verso

Den har också litet bagageutrymme :(
    Loke -07, Alvin -09
  • Rabarbapuppa
    defo skrev 2016-02-02 15:47:42 följande:

Chevrolet Tahoe.

Inte så dumt förslag! Vad som talar emot är väl kanske +1.4 liter milen blandad körning dock. 5.3 liters V8 och fyrhjulsdrift och ENORMA lastmöjligheter. Riktigt trevligt. Å andra sidan om man jämför förbrukning tror jag att en Tahoe är billigare i service och reservdelar, så man har nog igen det. Är det inte så att den faktiskt kan ta upp till 8 passagerare? 
  • Blicka
    Rabarbapuppa skrev 2016-02-03 09:00:03 följande:
    Inte så dumt förslag! Vad som talar emot är väl kanske +1.4 liter milen blandad körning dock. 5.3 liters V8 och fyrhjulsdrift och ENORMA lastmöjligheter. Riktigt trevligt. Å andra sidan om man jämför förbrukning tror jag att en Tahoe är billigare i service och reservdelar, så man har nog igen det. Är det inte så att den faktiskt kan ta upp till 8 passagerare? 
    Såg att den också var en slukare av bränsle. Vi räknade snabbt här hemma att chryslern skulle ge väldigt mkt dyrare bensinkostnad per år... Ikväll får vi hem den att prova men ska kika in detta förslag.
  • defo
    Rabarbapuppa skrev 2016-02-03 09:00:03 följande:

Jo, nackdelen är väl bränslekostnaderna. Men allt är ju relativt vad man prioriterar. 1.4 blandad körning ställer jag mej lite skeptiskt till, skulle räkna runt 1.7iaf, iof bara haft dom innan 00 med 5.7l motorn några längre perioder men..

Det är en väldig trevlig bil, 4hjulsdriften är guld värd dom få gånger man behöver den och 8'an har sin charm. Finns både som 7 och 8sits, är väl nått tillval åt endera hållet.

Delar är billigt om man tar hem från staterna, är väl inte allt för saftiga här i Sverige heller.
  • Rabarbapuppa
    defo skrev 2016-02-03 13:49:06 följande:
    Jo, nackdelen är väl bränslekostnaderna. Men allt är ju relativt vad man prioriterar. 1.4 blandad körning ställer jag mej lite skeptiskt till, skulle räkna runt 1.7iaf, iof bara haft dom innan 00 med 5.7l motorn några längre perioder men..

Det är en väldig trevlig bil, 4hjulsdriften är guld värd dom få gånger man behöver den och 8'an har sin charm. Finns både som 7 och 8sits, är väl nått tillval åt endera hållet.

Delar är billigt om man tar hem från staterna, är väl inte allt för saftiga här i Sverige heller.

Jo precis, kostnaden för bränsle blir ju väldigt påtaglig när man står just vid pumpen, men å andra sidan såsom totalekonomi sett, om vi börjar diskutera en annan bils värdetapp och servicar, då är det mycket möjligt att det blir omvända värden. Tahoen bygger ju på ett stenålderskoncept i princip, vad anbelangar konstruktion och lösningar - och i ärlighetens namn, det är faktiskt rätt skönt. 

Det ska inte vara svårt att skruva, och det ska inte vara för dyrt - eller för ofta. Jag skruvar mycket bil (mot min vilja egentligen) p.g.a envishet och snålhet eftersom jag inte anser mig behöva bekosta verkstad för varenda litet skitfel, och om jag var i sitsen att att jag hade många barn (har själv bara 2) då var det skruvande och tekniska problem med min bil (eller kostnader för detta) ungefär det sista jag skulle ha tid eller råd med. Nä, Tahoe var nog en ögonöppnare för mig. Jag skulle banne mig kunna tänka mig en. Sen är det ju en amerikansk bil, man får vara beredd på väghållning och kvalitetsnivå som kanske inte är i samma nivå som europeiska bilar, men å andra sidan, är det jätteviktigt? Drivlina, motor, utrymme, funktionalitet - allt detta verkar den vara bra på, och sånt är viktigt.

/Puppa

Svar på tråden Bästa 7 sitsiga bil?