• blue raul

Hur ska jag hantera min 2-åring??

Har en tjej på precis 2 år som har blivit totalt omöjlig.

Alla våra rutiner är totalt förstörda sen ett par veckor tillbaka. Hon bestämmer i detta huset nu. Jag har verkligen försökt, på riktigt, att bestämma och få allt bra men hon får sånna utbrott som jag aldrig vart med om förut. (Har en 6-åring också)

Hon vägrar att äta med oss i köket. Försöker göra det mysigt med tända ljus, busa med henne, hon får ta mat själv, sitta stor stol, sitta i knät, på golvet, inget funkar. Hon står och gallskriker och drar och slår mig medans vi äter. Hon slutar ALDRIG innan jag är klar och går med henne till vardagsrummet. Storasyster får aldrig nån lugn måltid och äter inte ordentligt längre.

2-åringen vägrar oftast sova i sovrummet. Hon sover bredvid mig. Hon står och skriker och drar i mig och slänger sig på dörren. Hon slutar aldrig. I 30 min klarade jag en gång men fick ge upp då hon väckt hela huset och var så röd i ansiktet och hon hade problem att andas. Hon bestämmer att hon ska sova i soffan.

Ibland får jag henne att somna i sängen men då vaknar hon på natten och ska ha välling och fortsätta sova i soffan annars skriker hon så hon nästan svimmar.

Idag somna hon naken i soffan. Hon har slitit av sig pyjamas och blöja och skrikit så hon höll på att kräkas så jag fick ge upp. Jag fick inte klä på henne nånting.

Jag får sån ångest. Ska det vara såhär?

Ska vi från o med nu alltså sova och äta i soffan?!

Har ni andra det så här??

• Svar på tråden Hur ska jag hantera min 2-åring??
  • blue raul

Tack för alla svar Ellie. Skönt att någon säger det är okej.

Ellie skrev 2015-12-04 21:43:50 följande:

Om ni andra fortsätter att äta vid bordet och har trevligt ihop så kommer hon också vilja komma dit så småningom. I värsta fall får hon väl äta i soffan till hon flyttar hemifrån, men då har ni ju i alla fall fått lugn och ro tills dess... :)

Det innebär inte att ni skall tassa på tå, utan välja era strider (tänka lite friare ett tag hur man kan göra saker) och försöka föra en dialog med henne där hon är delaktig i beslut som rör henne själv. Naturligtvis gäller det ju inte saker som är farliga för henne eller stör er andra för mycket.

Vad gäller storasyster tycker hon nog det är jobbigare att lillasyster skriker än om hon sover i soffan. Har ni andra trevligt vid matbordet så känner kanske storasyster trots allt att hon gärna vill äta med er. Ni behöver ju inte göra måltiden i soffan mysigare än nödvändigt för lillasyster.

• minerva123

Jag tycker Ellie ger väldigt bra svar! Tänk såhär, du bestämmer VAD som skall ätas och NÄR det skall ätas. Din dotter får bestämma VAR hon äter. Det låter ganska okej i mina öron. Jag tror dessutom att hon kommer att tröttna ganska fort på soffätandet när hon får som hon vill i den lilla frågan. Och även om hon äter i soffan i en månad eller två - vad spelar det för roll? Egentligen?

• aleydis
    blue raul skrev 2015-12-04 21:52:08 följande:

Nu har ju storasyster börjat säga att hon också vill sova i soffan.. Men det går ju förklara för henne varför lillasyster får det ibland.

Ganska ofta vill 2-åringen jag ska följa med till soffan och då blir det inte alltid en lugn och mysig måltid för oss andra. Storasyster vill vara med mig också (otroligt mammig) och blir ledsen och stressar i sig mat.

Storasyster saknar mig. Det är bara nästan jag som tar hand om lillan. Hon går inte med på annat. Det är alltid jag som nattar henne. Pappan har fått göra det 3 ggr på 2 år... hon bara skriker efter mig.

Men jag ska överväga att bara skita i allt bråk och låta det va som det blir, även om det inte är såhär jag vill ha det..

Det låter jobbigt. Ja, om man gör som Ellie säger att acceptera att hon äter i soffan hänger det ju på att ni andra fortsätter äta vid bordet, hon får välja på mamma vid matbordet eller mat i soffan själv. Att man hela tiden ger två tydliga val.

Sen kanske det vore bra att hon vänjer sig vid att vara med sin pappa, så storasyster får. Ensamtif med dig.

Sen kan jag rekommendera boken "fem gånger mer kärlek" , ger många tips på hur man hanterar situationer på bästa sätt
  • Drottningen70
    blue raul skrev 2015-12-04 21:36:58 följande:

Men då kommer hon vänja sig vid att ha det så och då blir det väl ännu svårare att ändra tillbaka det sen?

Jag vill inte sätta mig i en sits där alla tassar på tå för 2-åringen.

Storasyster tycker ju det är orättvist att lillan får som hon vill hela tiden och hon blir ledsen när lillasyster skriker.

This to shall pass....

Hon kommer inte att vilja ha det så för evigt. Just nu har det blivit en "grej"... Låt det va...
  • Ellie
    aleydis skrev 2015-12-04 22:49:00 följande:
    Det låter jobbigt. Ja, om man gör som Ellie säger att acceptera att hon äter i soffan hänger det ju på att ni andra fortsätter äta vid bordet, hon får välja på mamma vid matbordet eller mat i soffan själv. Att man hela tiden ger två tydliga val. Sen kanske det vore bra att hon vänjer sig vid att vara med sin pappa, så storasyster får. Ensamtif med dig. Sen kan jag rekommendera boken "fem gånger mer kärlek" , ger många tips på hur man hanterar situationer på bästa sätt
    Ja precis. Såvida inte hela familjen ibland sätter sig i soffan tillsammans ibland :)
    Kanske kan man göra ett schema i en väggalmanacka med bilder som visar vilka dagar alla äter i soffan, vilken dag pappa äter där med 2-åringen, när mamma gör det och när hon äter själv :) Det skulle ev fungera i vissa familjer men inte i andra (svårt om 2-åringen inte är så verbal än).

Jag rekommenderar också den boken!
    blue raul skrev 2015-12-04 21:52:08 följande:
    Nu har ju storasyster börjat säga att hon också vill sova i soffan.. Men det går ju förklara för henne varför lillasyster får det ibland.
    Ganska ofta vill 2-åringen jag ska följa med till soffan och då blir det inte alltid en lugn och mysig måltid för oss andra. Storasyster vill vara med mig också (otroligt mammig) och blir ledsen och stressar i sig mat.
    Storasyster saknar mig. Det är bara nästan jag som tar hand om lillan. Hon går inte med på annat. Det är alltid jag som nattar henne. Pappan har fått göra det 3 ggr på 2 år... hon bara skriker efter mig.
    Men jag ska överväga att bara skita i allt bråk och låta det va som det blir, även om det inte är såhär jag vill ha det..
    Som sagt, kanske ni ibland kan sitta tillsammans allihop i soffan? Vill ni inte göra det jämt tror jag dock att det är bra att tydligt markera någonstans att det tex sker varje söndag. Vi använder scouternas almanacka och sätter prickar i olika färger framför de dagar något särskilt händer (som tex förskola, födelsedagar mm). Vår dotter har fått rätt bra tidsuppfattning genom den kalendern (vi köpte den när hon var ca 2,5 år gammal).

Visst är det jobbigt att man inte kan vara med två barn samtidigt så mycket som man skulle önska! Kanske pappan kan få natta i soffan?

• blue raul

Igår lät lät jag henne få som hon ville, för att slippa bråk för en gångs skull. Alltså nattas i soffan. Men då ville hon självklart inte det!

Hon skulle sova i vagnen då och skrek och pekade efter den. Hon vill bara bestämma själv.. :(

Tyvärr känns hon får liten för en sån almanacka just nu.

Ellie skrev 2015-12-04 23:00:17 följande:

Ja precis. Såvida inte hela familjen ibland sätter sig i soffan tillsammans ibland :)

Kanske kan man göra ett schema i en väggalmanacka med bilder som visar vilka dagar alla äter i soffan, vilken dag pappa äter där med 2-åringen, när mamma gör det och när hon äter själv :) Det skulle ev fungera i vissa familjer men inte i andra (svårt om 2-åringen inte är så verbal än).

Jag rekommenderar också den boken!Som sagt, kanske ni ibland kan sitta tillsammans allihop i soffan? Vill ni inte göra det jämt tror jag dock att det är bra att tydligt markera någonstans att det tex sker varje söndag. Vi använder scouternas almanacka och sätter prickar i olika färger framför de dagar något särskilt händer (som tex förskola, födelsedagar mm). Vår dotter har fått rätt bra tidsuppfattning genom den kalendern (vi köpte den när hon var ca 2,5 år gammal).

Visst är det jobbigt att man inte kan vara med två barn samtidigt så mycket som man skulle önska! Kanske pappan kan få natta i soffan?

• Anonym (Samma här)

Vi har också en 2-åring som vill äta i soffan. Vi låter honom göra det, men vi följer inte med honom. Han får sitta själv framför tv:n. Storebror var likadan i den åldern och med facit i hand så vet vi att det går över. På helgerna låter vi båda barnen sitta vid tv:n om dom vill, så passar vi på att äta i lugn och ro ???? 5-åringen vill oftast sitta med oss, dock.

För övrigt får vi alltid höra hur "duktig" vår 5-åring är som sitter så länge med oss och äter. Vi har aldrig tvingat, men har ändå en 5-åring som kan sitta med på en 5-rätters middag utan underhållning.

Vi har även låtit dem bestämma själva när de vill börja sova i egen säng. Minsta har velat det jämt och största bestämde sig för sitt rum när han fyllde 4 år. När han fyllde 5 bestämde han att han vill somna själv. Fördelen med bestämda barn ????

Låt 2-åringen göra exakt som hon vill ett tag med mat och sömn.

Bestäm 2-3 saker som ni tycker är viktiga där ni inte kan ge med er pga säkerhet eller att det inte funkar för er. För oss var det att Blöjan skulle bytas, att han skulle följa med hem från till exempel lekplatsen och bilbälte. Vi gav alltid två val - båda ledde till det vi ville - gå hem själv eller att vi bär dig. Bar hem skrikande unge många gånger. Men när det gällde allt annat gav vi i princip med oss - eller vi gjorde ingen stor grej av det. Detta gällde vårt stora barn som var extremt bestämd när han var 2,5 år ungefär. Nu är han 5 år som sagt och är väldigt "enkel".

• Ellie
    blue raul skrev 2015-12-06 13:24:09 följande:
    Igår lät lät jag henne få som hon ville, för att slippa bråk för en gångs skull. Alltså nattas i soffan. Men då ville hon självklart inte det!
    Hon skulle sova i vagnen då och skrek och pekade efter den. Hon vill bara bestämma själv.. :(

Tyvärr känns hon får liten för en sån almanacka just nu.
    Ja, men det är ju just det en tvåårings liv går ut på - att bestämma saker :) Det är nödvändigt för att de skall utvecklas - att vilja saker och att försöka komma på hur man skall uttrycka sin vilja.
    Fick hon sova i vagnen, eller hur löste ni det? Kan ni kanske förbereda en stund innan läggning genom att tex erbjuda och fråga "vill du sova i soffan eller sängen inatt"?
  • aleydis

Apropå kommer jag ihåg när jag var liten, kanske i 6-årsålden. Jag blev sur på mina föräldrar och bestämde att jag skulle sova i badkaret :). Tog dit täcke och kudde. Fast efter en halvtimme kom min pappa och hämtade mig hehe

• blue raul

Så skönt att höra att någon har haft det likadant! Och att det går över :)

Jag tror jag kör mer på att hon får bestämma nu.

Det är lite krångel inland bara när hon stör storasyster. Igår ville minsta va inne i storasysters rum och krångla när hon skulle sova. Det är ju inte okej och då blir det ju lite skrik.

En del av problemet här är också att jag tycker det är lite pinsamt att lillan beter sig hur som helst. Folk tycker väl att jag är sämst på att uppfostra.

Tack för svar :)

Anonym (Samma här) skrev 2015-12-06 17:26:50 följande:

Vi har också en 2-åring som vill äta i soffan. Vi låter honom göra det, men vi följer inte med honom. Han får sitta själv framför tv:n. Storebror var likadan i den åldern och med facit i hand så vet vi att det går över. På helgerna låter vi båda barnen sitta vid tv:n om dom vill, så passar vi på att äta i lugn och ro ???? 5-åringen vill oftast sitta med oss, dock.

För övrigt får vi alltid höra hur "duktig" vår 5-åring är som sitter så länge med oss och äter. Vi har aldrig tvingat, men har ändå en 5-åring som kan sitta med på en 5-rätters middag utan underhållning.

Vi har även låtit dem bestämma själva när de vill börja sova i egen säng. Minsta har velat det jämt och största bestämde sig för sitt rum när han fyllde 4 år. När han fyllde 5 bestämde han att han vill somna själv. Fördelen med bestämda barn ????

Låt 2-åringen göra exakt som hon vill ett tag med mat och sömn.

Bestäm 2-3 saker som ni tycker är viktiga där ni inte kan ge med er pga säkerhet eller att det inte funkar för er. För oss var det att Blöjan skulle bytas, att han skulle följa med hem från till exempel lekplatsen och bilbälte. Vi gav alltid två val - båda ledde till det vi ville - gå hem själv eller att vi bär dig. Bar hem skrikande unge många gånger. Men när det gällde allt annat gav vi i princip med oss - eller vi gjorde ingen stor grej av det. Detta gällde vårt stora barn som var extremt bestämd när han var 2,5 år ungefär. Nu är han 5 år som sagt och är väldigt "enkel".

• blue raul

Ja hon fick somna i vagnen.

Sen lyfte jag ur henne och la henne i sängen. Sen vakna Jon på natten och ville sova i soffan så då fick vi göra det..

Jag kan fråga henne en stund innan läggdags var hon vill sova. Men hon har glömt det sen och kan nog vilja sova någon annanstans :)

Jag låter henne bestämma nu. Men det blir omständigt för oss alla. Vi måste alltså släcka ner och gå och lägga oss allihopa när lillan ska sova vid 19-20..

Lite trist. Jag önskar jag kunde få mysa lite ibland med storasyster när minsta somnat.

Hoppas detta krångel går över snabbt :)

Ellie skrev 2015-12-06 20:56:04 följande:

Ja, men det är ju just det en tvåårings liv går ut på - att bestämma saker :) Det är nödvändigt för att de skall utvecklas - att vilja saker och att försöka komma på hur man skall uttrycka sin vilja.

Fick hon sova i vagnen, eller hur löste ni det? Kan ni kanske förbereda en stund innan läggning genom att tex erbjuda och fråga "vill du sova i soffan eller sängen inatt"?

• blue raul

Haha ja men det är väl okej. Det lär man ju inte göra om allt för många gånger :)

aleydis skrev 2015-12-06 22:12:31 följande:

Apropå kommer jag ihåg när jag var liten, kanske i 6-årsålden. Jag blev sur på mina föräldrar och bestämde att jag skulle sova i badkaret :). Tog dit täcke och kudde. Fast efter en halvtimme kom min pappa och hämtade mig hehe

• Ellie
    blue raul skrev 2015-12-07 07:23:57 följande:
    Jag låter henne bestämma nu. Men det blir omständigt för oss alla. Vi måste alltså släcka ner och gå och lägga oss allihopa när lillan ska sova vid 19-20..
    Lite trist. Jag önskar jag kunde få mysa lite ibland med storasyster när minsta somnat.
    Hoppas detta krångel går över snabbt :)
    Det är ju ett litet problem förstås. Kan ni inte vara uppe en stund i storasysters rum efter att lillan somnat? När hon väl sover i soffan går det kanske att ha tänt lite ljus, vara i köket/annan del av huset, eller till och med där hon är (efter ca 20 min brukar många barn sova rätt djupt på kvällen). Fast det vet du ju själv bäst förstås.
  • Phillippa

Hej Ts

Jag har följt tråden pga av att jag har liknande problem med min 2,5 åring. Jag undrar hur det har gått för dig och hur du har hanterat hennes vilja och ilska?

Vår son är arg som ett bi och blir ett monster när något går emot honom :(.

• elin1989

Jag tror på att välja sina strider och låta barn få som de vill i situationer då det faktiskt inte spelar så stor roll. Min pojke är också två år och krånglar i perioder med maten. Han får äta var han vill, för det tycker jag inte är så viktigt, men när han vägrar smaka sånt som han vanligtvis tycker om och bara vill ha pasta med ost varje dag, då får han inte det. Jag erbjuder olika saker under dagen och för det mesta ger han upp och äter. Jag skulle personligen inte gå med på att barnet bestämmer att det ska sova i soffan och så måste hela familjen släcka ner klockan åtta. Min son sover i sin säng och det är odiskuterbart, om han inte är jättesjuk kanske men det har inte hänt än iaf.

• blue raul
    Phillippa skrev 2016-02-08 20:53:04 följande:

Hej Ts

Jag har följt tråden pga av att jag har liknande problem med min 2,5 åring. Jag undrar hur det har gått för dig och hur du har hanterat hennes vilja och ilska?

Vår son är arg som ett bi och blir ett monster när något går emot honom :(.

Det har gått över! I alla fall de strider vi hade just då. Vi körde en liten liten period att hon fick som hon ville men bad henne endå va med oss vid bordet.

Tillslut har hon gått med på det.

Hade ju problem med att hon slet och drog i mig och skrek hela måltiden för hon ville jag skulle följa med henne.

Jag lät henne skrika så nån vecka och tillslut förstod hon väl att det inte hjälpte att skrika.

Soffsovandet höll hon på med ett tag men jag frågade alltid om sängen först, och tillslut gick hon med på det. Nu sover hon i säng hela nätter.

Hon blir fortfarande arg över saker. Men då låter jag henne bli det. Hon får skrika. Förut ville jag bara få henne tyst och glad med en gång men det är ju inte hållbart.

Ibland lockar jag henne med annat när hon blir arg. Nån lek eller titta på en fågel genom fönstret.

Men ibland funkar ju såklart ingenting.
Svar på tråden Hur ska jag hantera min 2-åring??