• thimpan08

När ska man ringa egentligen?

Alltså mina förvärkar denna kväll har bara blivit intensivare. Håller i sig ca 1 minut med två minuters mellanrum, och det känns. Har även ett litet tryck neråt.. men ska jag ringa eller ska jag bara låta det vara? Det är min tredje graviditet men känns som att jag är nybörjare. Går in i v 38 på måndag, om två dagar alltså. Och jag har dessa förvärkar varje dag, men har alltid kommit på kvällen. Just idag började de i morse, tog en paus under dagen och har nu håll på sen ca 19.00 och blivit mer intensivare. De va det jag blev paff över, att dom startade annorlunda idag.

Vad säger ni? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden När ska man ringa egentligen?
  • thimpan08
    emelieen skrev 2015-12-04 23:26:55 följande:

Fast det är väl inte förvärkar om det kommer med två minuters mellanrum? Kommer dem så tätt så är det hög tid att ringa.

Det är ju det där jag blir lurad på. Jag har haft sammandragningar varje dag redan från v 23, dock inga som gjorde ont, utan vanliga sammandragningar. Men sen för ca 5-6 veckor tillbaka har jag hafy förvärkar med dessa mellanrum. Dock har dom inte håll i sig såhär länge. Utan då kom dom och jag fick några förvärkar sen var det bra för den dagen liksom, sen samma sak nästa dag. Det är just idag dom har börjat på morgonen för att ta en paus på dagen och nu håll i sig med samma mellanrums tid sen kl 19.00 ungefär. Innan har dom bara kommit på kvällen några gånger och sen försvunnit. Därför jag blir lite osäker. Och sen tycker jag med att dom är ganska täta eftersom de är så kort mellanrum?
  • thimpan08
    Meeela skrev 2015-12-04 23:14:34 följande:

Bättre att ringa och åka in en gång för mycket. Jag hade förvärkar i en vecka till och från åkte in två ggr, den andra gången blev jag kvar med morfin under natten på sjukhuset öppnade jag mig 5cm

Men kunde du hantera dina värkar då? Eller hur man ska säga, eller var dom som förlossningsvärkar när bebis precis ska ut, om du hä ger med vad jag menar ;) :)
  • Enlitentill
    thimpan08 skrev 2015-12-04 22:40:37 följande:

Alltså mina förvärkar denna kväll har bara blivit intensivare. Håller i sig ca 1 minut med två minuters mellanrum, och det känns. Har även ett litet tryck neråt.. men ska jag ringa eller ska jag bara låta det vara? Det är min tredje graviditet men känns som att jag är nybörjare. Går in i v 38 på måndag, om två dagar alltså. Och jag har dessa förvärkar varje dag, men har alltid kommit på kvällen. Just idag började de i morse, tog en paus under dagen och har nu håll på sen ca 19.00 och blivit mer intensivare. De va det jag blev paff över, att dom startade annorlunda idag.

Vad säger ni? Hur hade ni gjort?

Jag har dessvärre haft förvärkar långt innan förlossningen av den karaktär du beskriver med bägge mina barn. Varit säker att det var förlossning på g men icke. Hade dem hela nätterna. Klockade den och de kom med ca 4 minuters mellanrum. Men sedan avtog de på tidig morgon. Hade dock väldigt enkla förlossningar när det till slut var dags. Men ring till förlossningen för det kan ju vara på g för dig. Lycka till
  • Meeela

Nej för min del var det inga förlossningsvärkar, det var mitt första barn och jag visste inte hur det skulle kännas. Men det var så illa att jag knappt orkade andas då ringde jag in blev avvisad men bröt då ihop och då sa hon på förlossningen att jag kunde komma in, då hade jag bara öppnat mig 2cm. Då fick jag morfin och morgonen därpå var jag öppen 7cm. Men alla mina värkar utom just det sist krystvärkarna kändes väldigt lika. Mina blev inte mer regelbundna än var sjätte minut som varade i 2min typ

• emelieen
    thimpan08 skrev 2015-12-04 23:41:38 följande:

Det är ju det där jag blir lurad på. Jag har haft sammandragningar varje dag redan från v 23, dock inga som gjorde ont, utan vanliga sammandragningar. Men sen för ca 5-6 veckor tillbaka har jag hafy förvärkar med dessa mellanrum. Dock har dom inte håll i sig såhär länge. Utan då kom dom och jag fick några förvärkar sen var det bra för den dagen liksom, sen samma sak nästa dag. Det är just idag dom har börjat på morgonen för att ta en paus på dagen och nu håll i sig med samma mellanrums tid sen kl 19.00 ungefär. Innan har dom bara kommit på kvällen några gånger och sen försvunnit. Därför jag blir lite osäker. Och sen tycker jag med att dom är ganska täta eftersom de är så kort mellanrum?

Sammandragningar är vanligt från vecka 20 så det är inget konstigt med det. Mina började i vecka 18 ungefär.

Med tanke på att man ska ringa när man har värkar med tre minuters mellanrum så förstår jag inte vad du väntar på.
  • thimpan08
    emelieen skrev 2015-12-05 00:14:47 följande:

Sammandragningar är vanligt från vecka 20 så det är inget konstigt med det. Mina började i vecka 18 ungefär.

Med tanke på att man ska ringa när man har värkar med tre minuters mellanrum så förstår jag inte vad du väntar på.

Uppenbarligen läser du inte riktigt vad jag skriver över min osäkerhet, eller inte förstår vad jag menar.

Att det är vanligt med sammandragningar tidigt är jag mycket väl medveten om och det är inte det mitt "problem" är.
  • emelieen
    thimpan08 skrev 2015-12-05 00:37:00 följande:

Uppenbarligen läser du inte riktigt vad jag skriver över min osäkerhet, eller inte förstår vad jag menar.

Att det är vanligt med sammandragningar tidigt är jag mycket väl medveten om och det är inte det mitt "problem" är.

Den som inte förstår här är nog du, då du hellre verkar vilja spekulera i evigheter istället för att ringa fl och få komma in på en koll. Leker du dum?
  • emelieen

Din fråga är "när ska man ringa egentligen?" och det är mer än en som anser att du bör ringa nu. Varför fortsätter du babbla?

• emelieen

Och varför nämner du ens att du haft sammandragningar sen vecka 23 om det inte är något konstigt med det eller ens har med saken att göra? Jisses.

• Malla1

Jag hade förvärkar eller vad det var i 2 veckor. Åkte in och ut flera gånger. Sen när det väl var dags så gick det väldigt fort, från första onda värk tog det en timme innan dottern var ute, han vara på sjukhuset i 6 minuter. Så bättre att åka in en gång för mycket på kontroll!

Svar på tråden När ska man ringa egentligen?