Låte barn växa upp utomlands?
Hej !!
Mitt första inlägg här tack vare ett tips på ett annat forum.
Bakgrund: Jag är gift med en asiatisk tjej från Indonesien. Jag har varit gift innan med 3 vuxna barn nu. Jag träffade min fru på en resa i indonesien. Sedan hade vi några år's chat, innan vi bestämde prova våra vingar tillsammans. Giftemål är ett måste för henne, så innan giftemål nämnde jag att fler barn är inte aktuellt för mig .
Men nu vet jag att kvinna utan barn är svårt förstå deras längtan. Så jag tänkte om jag kompromissar om det. Jag ger henne ett barn, som är så viktigt för henne. Inte bara modersinstinkt utan ekonomiska också. Barn är en sorts pensionssystem för dem. Frugan har både hus o landmark i hennes hemland. Dessa förlorar hon rätten över om hon gifter sig med utländsk man.
Frågan: Vad säger lagen om barnen föds i Sverige, men "flyttar" till sin moders hemland och växer upp hos hennes föräldrar?? När barnet är lagom gamalt. Typ upp till något år gamalt.
Min fru är orolig över "socialen" ska plocka barnet för hon är en dålig mor. Hon hört dessa rykten bland hennes väninnor.
För min fru vill barnet växa upp i Indonesien. För indonesisk traditioner, och bli indonesier i sitt hjärta. För sedan hon låter "barnet" få hennes hus och landskap. Hon kommer då skriva över det på barnet.
Kan staten gripa in, ta barnet i ett annat land?? Min fru undrar, så jag lovade fixa detta varav denna fråga :) För mig låter det otroligt om de kan det, så jag nämnde jag tror inte det. Det eftersom barnet inte far illa. Tvärtom tro jag det blir mer lyckligt i Indonesien. Tanke på de barnen jag har sett där!
Så vi står valet o kvalet. Födda i Sverige eller Indonesien? Båda har sina fördelar o nackdelar. Barnet har dubbel medborgarskap till den är 20 år det vet vi.