• jojje35

Låte barn växa upp utomlands?

Hej !!
    Mitt första inlägg här tack vare ett tips på ett annat forum.

Bakgrund: Jag är gift med en asiatisk tjej från Indonesien. Jag har varit gift innan med 3 vuxna barn nu. Jag träffade min fru på en resa i indonesien. Sedan hade vi några år's chat, innan vi bestämde prova våra vingar tillsammans. Giftemål är ett måste för henne, så innan giftemål nämnde jag att fler barn är inte aktuellt för mig . 

Men nu vet jag att kvinna utan barn är svårt förstå deras längtan. Så jag tänkte om jag kompromissar om det. Jag ger henne ett barn, som är så viktigt för henne. Inte bara modersinstinkt utan ekonomiska också. Barn är en sorts pensionssystem för dem. Frugan har både hus o landmark i hennes hemland. Dessa förlorar hon rätten över om hon gifter sig med utländsk man.

Frågan: Vad säger lagen om barnen föds i Sverige, men "flyttar" till sin moders hemland och växer upp hos hennes föräldrar?? När barnet är lagom gamalt. Typ upp till något år gamalt.

Min fru är orolig över "socialen" ska plocka barnet för hon är en dålig mor. Hon hört dessa rykten bland hennes väninnor. 

För min fru vill barnet växa upp i Indonesien. För indonesisk traditioner, och bli indonesier i sitt hjärta. För sedan hon låter "barnet" få hennes hus och landskap. Hon kommer då skriva över det på barnet.

Kan staten gripa in, ta barnet i ett annat land?? Min fru undrar, så jag lovade fixa detta varav denna fråga :) För mig låter det otroligt om de kan det, så jag nämnde jag tror inte det. Det eftersom barnet inte far illa. Tvärtom tro jag det blir mer lyckligt i Indonesien. Tanke på de barnen jag har sett där!

Så vi står valet o kvalet. Födda i Sverige eller Indonesien? Båda har sina fördelar o nackdelar. Barnet har dubbel medborgarskap till den är 20 år det vet vi.

• Svar på tråden Låte barn växa upp utomlands?
  • jojje35
    Dixie skrev 2015-12-05 09:54:21 följande:

I mina öron låter det helt galet att skaffa ett barn, skicka iväg det när hen är född, bara för att din fru ska vara trygg på ålderns höst.... Men om ni bestämt er för det är det nog några saker ni får kolla, tex om barnet föddes i Sverige, glöm inte att skriva ut barnet från försäkringskassan, för barnet har ju inte rätt till barnbidrag om ni inte bor här.

Nej vi(svenskar) har vårt i hamn. Det är inget man fundera över, men de gör det.
    Jag tycket det är egoistiskt att förneka henne det. Hon har inga rötter här i sverige när jag försvinner, men i Indonesien har hon väl sitt barn som kan betrygga hennes resterande tid i livet.

Sedan är det många orsaker hon vill ha barnet. Vilket jag har nämnt. Bland annat känslan bära ett barn inom sig.

Ja det är vi medvetna om, det om försäkringskassan. Men tack för du tog tid svara mig. Vi är medvetna om andra saker också som vård o skola.

Men det min fru undrar vad säger lagen om barnet bor utomlands som svensk medborgare utan sina föräldrar. Hon är rädd för de "socialen" ska ta barnet ifrån oss. Vilket jag har nämnt det är mindre troligt så. Men hon hört det av hennes väninnor!
  • jojje35
    Anonym (Adopterad) skrev 2015-12-05 09:59:23 följande:

Din fru blir ju inte mamma, hon är ju endast en surrogatmamma som lämnar bort sitt barn - precis som en adoption - om ni kommer och hälsar på två ggr per år gör ju inte er till föräldrar....

Nej inte den bemärkelsen, men hon har ju fött barnet, burit det inom sig i 9 månader. Så nog är hon dess mamma.
    Surrogat mamma ser ju inte sitt barn mer. Däremot gör min fru det minst 2 gånger om året. Det är stor skillnad.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    jojje35 skrev 2015-12-05 10:23:07 följande:
    Nej vi(svenskar) har vårt i hamn. Det är inget man fundera över, men de gör det.
    Jag tycket det är egoistiskt att förneka henne det. Hon har inga rötter här i sverige när jag försvinner, men i Indonesien har hon väl sitt barn som kan betrygga hennes resterande tid i livet.

Sedan är det många orsaker hon vill ha barnet. Vilket jag har nämnt. Bland annat känslan bära ett barn inom sig.

Ja det är vi medvetna om, det om försäkringskassan. Men tack för du tog tid svara mig. Vi är medvetna om andra saker också som vård o skola.

Men det min fru undrar vad säger lagen om barnet bor utomlands som svensk medborgare utan sina föräldrar. Hon är rädd för de "socialen" ska ta barnet ifrån oss. Vilket jag har nämnt det är mindre troligt så. Men hon hört det av hennes väninnor!
    Angående vad socialen gör och säger så är nog det bästa att kolla upp juridiken med dem eller en jurist.

I övrigt så är det oerhört mycket att lägga på ett barn som inte finns än, att skaffa barn för att trygga framtiden är mycket egoistiskt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Hmmm)

Alltså, det viktigaste för ett barn är att få vara hos sina föräldrar. Sen skaffar man inte barn för att man ska få känna sig som kvinna eller trygga sin ålderdom. Utan för att man vill älska någon, ta hand om, fostra och leva med.

Var har du själv vuxit upp?
  • blomman 2

Det här har jag hört förut och jag blir helt chockad över att man sätter barn till livet för sin egen vinnings skull,för att trygga sin ålderdom,och för att inte förlora egendom. Det spelar ingen roll att det är så man gör i Indonesien,de barn vet ju inget annat. Jag vet däremot asiatiska vuxna,genom mitt arbete,att de har skickat sina barn utomlands under en period. De vuxna själva är uppväxta så och de ser med facit i hand att det har skadat dem känslomässigt,men lämnar trots det bort sina barn! Jag förstår inte hur man kan göra så och HUR ska barnet kunna lita på sina föräldrar efter något sådant. De är inte önskade i kärlekens mening,endast av egoistiska skäl. Släpp kvinnan fri och låt henne skaffa barn med en landsman så slipper ett barn bli utnyttjat av ekonomiska och känslomässiga skäl. Och skaffa en kvinna som redan har barn.

• Flash Gordon
    Dixie skrev 2015-12-05 09:54:21 följande:
    I mina öron låter det helt galet att skaffa ett barn, skicka iväg det när hen är född, bara för att din fru ska vara trygg på ålderns höst.... .
    Det är ju för att dina öron lyssnar på svenska. Att ha barnen som "pensionsförsäkring" är norm i större delen av Asien. Minst ett barn som kan ta hans om sina föräldrar när dessa blir gamla.

Familjen AB.

Mormor och morfar tar hand om barnet. Mamman förser mormor och morfar med ekonomiskt stöd. När mamman bli gammal är det barnets ansvar att ta hans om henne.

Och så rullar det vidare en generation till.
  • Seven Costanza
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-05 12:19:22 följande:

Alltså, det viktigaste för ett barn är att få vara hos sina föräldrar. Sen skaffar man inte barn för att man ska få känna sig som kvinna eller trygga sin ålderdom. Utan för att man vill älska någon, ta hand om, fostra och leva med.

Var har du själv vuxit upp?

Exakt. Vem förstår inte detta? Att TS fru inte har den här synen är ju förståeligt med tanke på att det är vanligt där hon kommer ifrån, men jag tycker ändå att det är konstigt att TS kan tänka sig att kompromissa om detta och sätta ett barn till världen under dessa förutsättningar. Jag håller fast vid att man är en dålig mamma OCH pappa om man aktivt planerar något sådant när det inte behövs.
  • Flash Gordon
    Socialen lär knappast ta barnet hur mycket svensk medborgare det än är. Den här situationen händer ju redan i massor med barn som lämnar Sverige för att bo hos släkten i Mellanöstern eller Nordafrika. Jag har inte hört om att deras ungar blir tagna av socialen.

Men frågan är ju hur mycket indonesier barnet kommer att bli. Barnet kommer ju trots allt alltid att vara "halvblod" och det ses inte alltid med blida ögon i Asien.

Jag hade nog hellre satsat på att hitta ett jobb i Indonesien och så flyttar vi dit alla tre.
  • aleydis

Jag vet att i vissa kulturer uppfostrar mor/farföräldrar barnen medan föräldrarna arbetar på annan ort.

Men din fru vill ha barn. Förvägra henne inte den chansen. Du har ju barn själv, skulle du ha gått med på att träffa ditt barn två gånger per år? Nej, i mitt tycke finns det bara tre alternativ:
    1. Flytta alla tre till Indonesien
    2. Bilda familj i Sverige
    3. Gör slut

• Seven Costanza
    aleydis skrev 2015-12-05 19:04:39 följande:

Jag vet att i vissa kulturer uppfostrar mor/farföräldrar barnen medan föräldrarna arbetar på annan ort.

Men din fru vill ha barn. Förvägra henne inte den chansen. Du har ju barn själv, skulle du ha gått med på att träffa ditt barn två gånger per år? Nej, i mitt tycke finns det bara tre alternativ:

1. Flytta alla tre till Indonesien

2. Bilda familj i Sverige

3. Gör slut

Håller med.
  • Anonym (hjärtlöst)

I Sverige är normen den att man skaffar barn för att man vill leva med dem. Normen är också den att man inte är skyldig att ta hand om sina föräldrar. Man räknas inte som förälder för att man har fött ett barn, utan för att man har uppfostrat ett. Vi har också större tolerans för män som inte intresserade av sina barn än för kvinnor som inte är det.

Du undrar vad socialen kan tänkas göra. Tja, svensk lag är skriven enligt den svenska normen.

Föräldrabalk
    2 a § Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid
    - risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och
    - barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

I andra länder kan normen vara en helt annan. Ett barn som växer upp i en omgivning, där det är normalt att inte ha någon kontakt med sina biologiska föräldrar utan i stället bli uppfostrad av sina morföräldrar, mår knappast sämre än svenska barn. Det normala i den situationen är väl då att morföräldrarna har funnits där för barnet från början. Så om ni planerar att lämna ifrån er ert barn, så är väl det bästa att föda det i Indonesien i så fall, så att barnet kan knyta an till sina morföräldrar genast från födseln och slippa uppleva att bli övergivet.

Jag tror ni ska räkna med att ni kommer att få det svårt med era svenska vänner i fortsättningen. Ni kommer inte att få någon som helst förståelse för ert val. Även om din fru enligt den indonesiska normen känner sig som en riktig kvinna och mamma efter att ha fött ett barn, så kommer hon av omgivningen att uppfattas precis tvärtemot. Hon är INTE en riktigt kvinna och hon är INTE en mamma. Detta på grund av den svenska normen; ingen normal frisk kvinna lämnar frivilligt ifrån sig sitt barn. Aldrig.

• Seven Costanza
    Anonym (hjärtlöst) skrev 2015-12-05 22:19:24 följande:

I Sverige är normen den att man skaffar barn för att man vill leva med dem. Normen är också den att man inte är skyldig att ta hand om sina föräldrar. Man räknas inte som förälder för att man har fött ett barn, utan för att man har uppfostrat ett. Vi har också större tolerans för män som inte intresserade av sina barn än för kvinnor som inte är det.

Du undrar vad socialen kan tänkas göra. Tja, svensk lag är skriven enligt den svenska normen.

Föräldrabalk

2 a § Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid

- risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och

- barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

I andra länder kan normen vara en helt annan. Ett barn som växer upp i en omgivning, där det är normalt att inte ha någon kontakt med sina biologiska föräldrar utan i stället bli uppfostrad av sina morföräldrar, mår knappast sämre än svenska barn. Det normala i den situationen är väl då att morföräldrarna har funnits där för barnet från början. Så om ni planerar att lämna ifrån er ert barn, så är väl det bästa att föda det i Indonesien i så fall, så att barnet kan knyta an till sina morföräldrar genast från födseln och slippa uppleva att bli övergivet.

Jag tror ni ska räkna med att ni kommer att få det svårt med era svenska vänner i fortsättningen. Ni kommer inte att få någon som helst förståelse för ert val. Även om din fru enligt den indonesiska normen känner sig som en riktig kvinna och mamma efter att ha fött ett barn, så kommer hon av omgivningen att uppfattas precis tvärtemot. Hon är INTE en riktigt kvinna och hon är INTE en mamma. Detta på grund av den svenska normen; ingen normal frisk kvinna lämnar frivilligt ifrån sig sitt barn. Aldrig.

Exakt.
  • RosaSmurf
    jojje35 skrev 2015-12-05 10:26:40 följande:

Nej inte den bemärkelsen, men hon har ju fött barnet, burit det inom sig i 9 månader. Så nog är hon dess mamma.

Surrogat mamma ser ju inte sitt barn mer. Däremot gör min fru det minst 2 gånger om året. Det är stor skillnad.

Att bära på ett barn i 9 månader, föda det, lämna bort och sedan träffa barnet 2 gånger per år gör en inte till mamma. Din fru och du kommer att vara främlingar för barnet om ni ska göra som du har tänkt. Kan också hända att barnet inte alls vill ha kontakt med er när denne blir större.
Svar på tråden Låte barn växa upp utomlands?