• Alexi

Ni med barn som bygger mycket med lego

Ni som har barn som har mycket lego och bygger mycket satser enligt ritningar och får nya sådana då och då och sen också leker med allt de byggt, hur förvarar ni allt? Håller ni isär varje byggsats och i så fall hur?

• Svar på tråden Ni med barn som bygger mycket med lego
  • Pirum

Vi har sorterat efter färg, gubbar och så en låda för stora specialdelar. Allt ligger i plastlådor som det varit pepparkaksdeg i. Dessa ligger i två byrålådor och så finns det en stor låda framme där det som för tillfället leks och byggs med får ligga. Sedan sorteras det tillbaka i smålådorna. 

Våra barn bygger upp modellerna efter beskrivning när de är nya och leker med. Sedan tas de isär och de bygger egna modeller. Det är väl lite det som är tjusningen med Lego tycker jag, det kreativa skapandet. 

• Michael 310

Har sonens duplo i en jätteplastback . Hade själv allt mitt lego i ett uppochnervänt gammalt matbord med ca 10 cm hög kant. som jag förvarade antingen under soffan i mitt rum eller under sängen. ritningar förvarade jag i pärmar i bokhyllan.

• scanmia

VI har dels en stor låda med blandat lego. De är där de leker absolut mest. Sedan har vi en handfull hela satser som är i mindre lådor med instruktionerna som står i hyllan med pussel och spel i källaren. Där har vi också ett stort bord för just  byggprojekt, större pussel och andra saker som kan ta lite tid och inte blir färdiga på en eftermiddag och en bokhylla för att ställa ut i. Min man har också sina legosatser med Sidneys operahouse, Guggenheim m fl där. Mysigt att dra fram på jullovet eller en sådan där dag när man är för sjuk för att gå i skolan men inte jäääääätte sjuk, men inget de egentligen pysslar med till vardags.

• Natulcien

Vår son är också besatt i lego. Och då menar jag b-e-s-a-t-t.

Han har väldigt mycket lego.

Han leker med detta vid ett stort matsalsbordliknande bord. Och på det bordet har han massor av smålådor för olika typer av legobitar. Vi sorterar inte efter färg utan efter typ av bit. Får han en ny byggsats så sorteras de bitarna upp i befintliga lådor senare.
    Manualerna ligger i en hög i närheten. Fast det är ingen fara om de försvinner för de finns ju att ladda ner på nätet. wwwsecure.us.lego.com/sv-se/service/buildinginstructions&ignorereferer=true

• Natulcien
    Pirum skrev 2015-12-05 14:34:36 följande:

Våra barn bygger upp modellerna efter beskrivning när de är nya och leker med. Sedan tas de isär och de bygger egna modeller. Det är väl lite det som är tjusningen med Lego tycker jag, det kreativa skapandet. 

Så gör vår 5-åring också. Han kan leka nån timme med en ny, ihopbyggd byggsats. Sen rivs den och han bygger om efter eget huvud. Därför är det aldrig någon vits att sortera legot efter byggsatser utan hellre efter typ av bit.
    Ibland laddar vi ner manualer till byggsatser som han inte har, och så försöker han få ihop dem med de bitar han redan har.
  • Sous
    S c h n a skrev 2015-12-05 12:35:00 följande:

Till en början stod de som prydnad ett tag, sen i separata zip-påsar i uppmärkta lådor. Men när jag upptäckte att han verkligen gillade att skapa egna byggen har allt blandats och i stora lådor. Minns att vi vid något tillfälle efter det rensade efter färg med. Legofigurerna står i en prylhylla på väggen.

Vi har också alla i separata ziplockpåsar tillsammans med beskrivningarna. Ikeas är bra eftersom de är billiga och finns i många storlekar. Alternativet är att sortera allt efter färg/typ av bit, för annars orkar ingen hitta just de bitar som behövs till olika modeller. Det känns ju mer kreativt att ha det så, men det får nog bli om ett par år när han är bättre på att städa och bygga helt utan hjälp. Legofigurerna i en låda.
  • Alexi

Tack för alla svar! Verkar som att vi har lite lego i jämförelse med många andra, än så länge.

Men det som är svårt att veta hur man ska göra med är alla små tillbehör. Sonen fick en polislastbil (lego city) förra veckan. Även då när den är klar så är det massa lösa smådelar som verkar vara till för leken. Sånt blir ju omöjligt att hålla isär. Så det känns som att det kommer sluta med att alla byggsatser ligger i en stor låda... Men det kanske inte gör så mycket. 

• Maramina
    Phillippa skrev 2015-12-05 12:26:44 följande:

Vi har samma problem! Byggsatserna går ju nästan inte att leka med heller. De tår bara sönder. Funderar på att limma....

En rekommendation om ni vill ha ett bra andrahandsvärde, limma inte!

Nu är inte barnen samlare, däremot min man (!) och han sparar sitt lego dels som färdiga modeller i hyllor, dels sorterat efter färg i olika lådor. Våra barn, och besökande barn, får leka med modellerna och visst går de sönder, men det är ju lätt att fixa ;)
  • Snow Crash

Vi har allt i samma låda. Bygger både fritt och efter instruktionerna, och då tycker han det är kul att leta fram rätt bitar ur jättelådan, så vi sorterar inte.

• Flizan30

Min son har en bokhylla som han har placerat färdiga starwars skepp och annat- Förövrigt har han också i backar. Han bygger både efetr ritningar och skepp. man har man en gång plockat isär dem och blandat med annat. så det som är färdigbyggt leker han med som det är. medan de övriga bitarna bygger han fritt med.

• mammalovis

Kul att läsa om många spännande lösningar. Vi har anammat IKEAs zip-påsar för beskrivningar och har börjat sortera upp legot efter storleken på bitarna. Nästa gång jag åker till stan ska jag fixa en låda som beskrivningarna kan läggas i.

Det svåra här är bara att de så lätt välter ner en massa på golvet. Tösen bygger mest Friendslego, så jösses vad småbitar det är.

Ett upp-och nerpåvänt bord var ju en smart lösning, men finns det någon mindre variant? De har ett litet fyrkantigt lackbord samt att dottern gärna sitter på golvet och bygger. Rummet är tyvärr begränsat, så lösningen måste snabbt kunna ställas ner under sängen om de vill "fika" istället.

Eller finns det någon låda som är lika stor som byggplattorna, så de kan bygga i locket och sedan sätta på för att skydda? Gärna lock med lite högre kant.

• Natulcien
    mammalovis skrev 2016-01-22 13:12:43 följande:

Kul att läsa om många spännande lösningar. Vi har anammat IKEAs zip-påsar för beskrivningar och har börjat sortera upp legot efter storleken på bitarna. Nästa gång jag åker till stan ska jag fixa en låda som beskrivningarna kan läggas i.

Det svåra här är bara att de så lätt välter ner en massa på golvet. Tösen bygger mest Friendslego, så jösses vad småbitar det är.

Ett upp-och nerpåvänt bord var ju en smart lösning, men finns det någon mindre variant? De har ett litet fyrkantigt lackbord samt att dottern gärna sitter på golvet och bygger. Rummet är tyvärr begränsat, så lösningen måste snabbt kunna ställas ner under sängen om de vill "fika" istället.

Eller finns det någon låda som är lika stor som byggplattorna, så de kan bygga i locket och sedan sätta på för att skydda? Gärna lock med lite högre kant.

Vi använder stora förvaringslådor (ca 30x40 cm) av genomskinlig plast från Clas Ohlson. I dessa kan man sedan i sin tur ställa mindre lådor. Och sedan kan de stora lådorna med smålådor i staplas ovanpå varandra om man snabbt behöver röja bort legot. Väldigt praktiskt, tycker jag.
  • legomum

Vi har gjort så att alla manualer ligger i ikeas zippåsar som förvaras i en trofastlåda och de som är för stora i en plastficka i en pärm, några manualer får inte ens plats där heller så de ligger i en dokumentmapp.

Vi har flera höga trofast med blandat små och mellan lådor där tex en låda innehåller lena bitar, en dinosaurier, en bergsbitar, hjul + den bit som man sätter hjuken på, en meddörrar/fönster osv, Vi har stora rullbackar där en innehåller smala bitar(tex 1x4 bitar) en rulllåda för enkla byggbitar (tec 2x4 bitar), en låda där "allt hamnar" innan de sorteras tillbaka efter lek. Sedan har vi två lådsystem till där den ena är fast i hylla och den andre mindre lådor där alla huvuden/ ben/ överdelar och assessorer har varsinna lådor.
    Den väggfasta hyllan har uppdelat med små djur, djungeldjur, trädgrenar/växter, blommor, attiraljer, kedjor, meccanodelar som hållare för hjul tex mm mm.

Grabbarna har börjat med nexo knights och älskar att bygga med de bitarna för det är nästan bara specialbitar och lite roligare att bygga coola skapelser allt de legot ligger för närvarande i en stor rulllåda.
    Jurassic legot var från början uppställt då de lekte jämt med det men numer är de isärplockade, det är väl något stort fordon kvar som är helt.

Alla små basplattor ligger i en låda men de stora står på golvet mellan hyllan och väggen, vi har ingen bra lösning för dem än så länge.

Grabbarna är så pass små fortfarande (femåringar) så de bygger mest på golvet.

Så har vi

Svar på tråden Ni med barn som bygger mycket med lego