Mooomin skrev 2015-12-06 14:11:43 följande:
Ja, det sägs ju att barn kan sluta kommunicera om man inte svarar på kommunikationen. Jag vet inte om det är skadligt, det är lite därför jag frågar. Det är mitt första barn, så jag är inte "trygg" med alla mina val. Spec inte när en säger si, en annan så, visssa experter bu, o vissa bä.. Vad menar du? Hur sover andras bebisar? Kollar folk allmänt på att barnet andas hela tiden när den sover? Är ni andra vakna hela nätterna fast barnet sover? Är bebisen ledsen/orolig så somnar han på mitt bröst, sen lägger jag ner honom antigen där jag sitter eller i spjälsängen. Är han lugn får han ligga för sig själv och somna omdet verkar gå bra..
Ja, bebisen slutar kommunicera om du inte svarar på kommunikationen, men det gör du väl? Om bebisen påkallar din uppmärksamhet med gny, gråt eller skrik? Men om bebisen ligger lugnt och nöjt och somnar så har hen ju inte kommunicerat något, och då är ju allt bra.
Ang. att sova ensam så menade jag att jag inte ville att vår son skulle sova helt ensam i ett rum som bebis. Självklart var vi inte vakna på natten, men då sov vi ju i samma rum, intill varandra, och på dagen sov han antingen i min famn eller alldeles intill där jag var, eller i vagnen.