• Klea

När borde barnen få egen mobil?

Nu är ju frågan med strålningsskador ur mobiler omdiskuterad. Ibland kommer rapporter om negativa effekter ibland om att det ska vara ofarligt. Ser hur mobilanvändandet krymper i åldrarna, liksom hur föräldrar ofta surfar i närheten av sina barn. När tycker ni egentigen det är lämpligt att barnen får sin egna mobil? Nu när det inte finns traditionella telekiosker längre är man ju tyvärr tvingad till att ha mobil, törs man då släppa ut sina barn till kompisar/skola själva utan mobil?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När borde barnen få egen mobil?
  • Josefine85

Det finns ju många faktorer som spelar in gällande mobiler tycker jag. Vi bor på landet och skjutsar och hämtar barnen överallt. Så de behöver eller får inga mobiler. De är 8 & 6 år..

Är det däremot barn som går/cyklar till och från skolan, så kan jag tycka att de ska ha en telefon!

Men absolut inte i onödan! De får låna våra om de behöver ringa!

Loke -07, Alvin -09
  • Klea

Kom att tänka på en annan aspekt. Stöldrisken. Sen det där med att de tar med sig telefonen till skolan och klassrummet och stör lektionen. Vet inte vad reglerna säger. Har ju varit sånt gnäll om att lärarna inte får ta telefonerna av eleverna med risk för att arga föräldrar anmäler dem...

• pigglet

När de har behov av den. Här är det när de börjar åka med vanlig kollektivtrafik till skolan, dvs åk 6.

• gbgumman

Hos oss får man mobil när man behöver dvs när man slutar fritids vid 10 år.

• Pirum

Våra har varit 8 och 9 när de fått egna. Men det är ju inga stöldbegärliga smartphones utan enkla billiga som man bara kan ringa och sms:a med. Det är för att ena barnets skola ligger en bit bort men också för att de själva ska kunna ringa kompisar och bestämma om lek efter fritids och för att vi ska kunna få tag i dem om de är ute och leker.

Det är alltså vi föräldrar som tycker att det finns behov av en mobil, inget som barnen har önskat själva.  

• Ragnar

Äldre barnet fick sin när han började gå själv hem från skolan, då var han 8 år. Använde den bara till att ringa mamma och pappa tex. för att låta oss veta om han gick med en kompis hem och vi kunde nå honom om det var något. Han har alltid haft den i skolväskan och reglerna i hans skola är att telefonen inte får tas upp ur väskan under skoltid. Det har han inte haft några problem med att följa. Nu när han är 10 år ringer han även till sina bästa kompisar.
    Lillasyster som är 6 år och började skolan i höstas tjatar om en egen telefon. Men får ingen förrän hon börjar gå själv hem, precis som storebror.

• Stårschan

Vår äldsta började åka buss själv till en annan skola när hon var 9 år. Av nån sorts rättviseskäl fick sedan lillasyster också mobil när hon fyllde 9, trots att hon inte hade samma behov av den.

• cosinus

Jag hade definitivt inga telefonkioser på vägen hem från min skola som barn heller.

Vi har satt åk 4 som gräns.

Vid det laget har barnen gått hem från skolan själv så pass ofta att de vet att de klarar det utan telefon. Det är viktigt för mig att jag inte bygger barnens röra-sig-själv-trygghet på en telefon. Med äldsta funkade det så bra att hon sen när hon väl fick telefonen bara hade med den till skolan 2 ggr på 6 månader. Så den var alltid urladdad och då hon någon gång hade behövt den (typ åka buss till stan) så hade den inga batterier och hon for ändå för som hon sa. I värsta fall får jag väl gå hem, det hittar jag även om det tar tid.

Sen bytte hon skola och började åka buss dagligen, då blev hon mer noga för därifrån är det för långt att gå och det händer att bussarna ställer in trafiken om det är för halkigt så då är telefonen lite bra att ha (även om hon kan våra nummer och någon alltid skulle hjälpa henne).

Nummer 2 går i trean nu. Går hem några dagar i veckan själv och har inga problem att cykla till skolan och kompisar utan telefon. Har provat hoppande kedjor, mindre vurpor och andra småhaverier själv och utan telefon och växer med att veta att han klarar sig själv (även om det inte var jättekul just då). Till hösten kommer han få telefon, då blir det nog lite buss för honom också.

• sextiotalist

När behovet uppkommer skulle jag vilja svara. Det finns ingen fast ålder.

• Anonym (Behov styr)

Dottern åker skolbuss och fick mobil när hon började skolan. Den är ärvd och egentligen inte särskilt rolig så den används mest till att ringa mamma/pappa. En egenvald kommer hon få i högstadiet.

• Butterscotch

Jag tänker att våra barn kommer att få mobiler när de är gamla nog att gå hem från skolan själva. Vet inte när det kommer att ske dock.

Svar på tråden När borde barnen få egen mobil?