• Lindis77

    Utesluta eller räkna med Oanmälda?

    Jag behöver lite råd. Min 5-åring ska ha kalas på lördag & har bjudit in hela sin förskolegrupp (15 barn). Vi lämnade inbjudningar på förskolan i tisdags. Och idag, söndag, har jag satt datum som O.S.A. eftersom jag behöver några dagars planering att veta hur många som kommer & fixa med vad som ska köpas in (temaklas så ska beställa på nätet).

    Av 15 barn så har endast 4 barn hört av sig att dom kommer. Det är lite många barn att sms:a och höra efter om dom kommer eller ej så det tänker jag inte göra. Det är inte heller upp till mig. Ska man ändå räkna med att flertalet Oanmälda kan dyka upp?  Duka till 15 barn (+ fika till ev föräldrar att tänka på) och att fixa 15 godispåsar till fiskdammen u t i f a l l a t t alla kommer?  För mig är det obegripligt att ens tänka tanken på att skicka mina barn på kalas utan att ha anmält att dom kan komma.

  • Svar på tråden Utesluta eller räkna med Oanmälda?
  • Magdalena03

    Det är jättetrist att så många föräldrar idag är så socialt inkompetenta eller söndestressade att de inte orkar svara på en inbjudan. Jag hade ändå ringt runt och kollat. Troligen kommer de flesta som inte svarat. Många verkar tro att man bara hör AB sig om man INTE kommer.

  • Eleonor01

    Så otroligt dålig stil! Om inte mitt barn hade blivit lidande så hade Jah struntat i dem men eftersom det rör sig om så många så hade jag tagit kontakt med dem för att veta

  • glutten

    Dålig stil att inte ge besked men det är trots allt MYCKET lättare för dig att smsa och begära svar än att försöka hantera eventuella oanmälda gäster.

  • Natulcien

    Oj, så dåligt av dem att inte höra av sig. Läste i en annan tråd att någon trodde att man bara skulle höra av sig om man inte skulle komma, så det där med att OSA oavsett om man ska komma eller inte verkar inte vara så allmänt känt som man kan tro. Det hör till god hyfs att tacka 'ja' eller 'nej'.
    Sannolikt har nog en majoritet tänkt komma. Men jag hade inte chansat, utan ringt/sms'at de som inte svarat. Då kanske de får en påminnelse om att de borde ha hört av sig också.

  • gbgumman

    Så var det när vi ordna klassfest också. Vi har en fb sida där vi kunde påminna och då kom det in en drös. Fattar inte man ska alltid svara oavsett om man kommer eller ej. En svara aldrig men kom ändå. Men tror hon tycker det var lite pinsamt att svara för hon har gjort bort sig för ett tag sedan.

  • Lindis77

    Ja visst är det dåligt och ohyffsat! Det är nästan så att jag känner för att skicka hem dom som kommer oanmälda i dörren. Sorry men jag har ej dukat eller fixat påsar till er som inte hört av er! Men lite synd om min son samtidigt.

    Och ja läste också tråden nedan (Alexias) och håller så med henne! Fanns lixom inte plats på inbjudningskorten att ´´förtydliga´´ exakt vad som menas med o.s.a. Vilket ändå är självklart för mig.

    Nästa gång ska jag nog skriva ut egna inbjudningar; hör av er om Ni kommer eller inte.

  • Fjäril kär

    väldigt många idag fattar inte vad OSA står för och för att vara säker på att de inbjudna svarar i tid så är det väl enklast för alla parter att uttrycka sig så det är begripligt . 

    i ditt läge är det väl enklare att skicka ett massutskick på sms och påminna folk om att det är sista dagen idag

  • Dixie

    jag skulle sms:a de som inte svarat - så många är det ju trots allt inte - och bättre det, än att behöver göra 12 extra godispåsar till barn som kanske kommer!

  • Alexi
    Lindis77 skrev 2015-12-06 18:43:16 följande:
    Ja visst är det dåligt och ohyffsat! Det är nästan så att jag känner för att skicka hem dom som kommer oanmälda i dörren. Sorry men jag har ej dukat eller fixat påsar till er som inte hört av er! Men lite synd om min son samtidigt.

    Och ja läste också tråden nedan (Alexias) och håller så med henne! Fanns lixom inte plats på inbjudningskorten att ´´förtydliga´´ exakt vad som menas med o.s.a. Vilket ändå är självklart för mig.

    Nästa gång ska jag nog skriva ut egna inbjudningar; hör av er om Ni kommer eller inte.
    Jag skrev "svar senast" istället för osa. Och trots det hade då hälften ändå inte svarat när osa gick ut. Så då skickade jag sms och frågade.
  • Lindis77

    Alexi-Jag läste din tråd, aj agree till fullo! Vi sitter i samma båt uppenbarligen =) Jag nämnde förresten din tråd här ovan men jag skrev visst "Alexias" hmm sorry =)

    Jag har inte telefonnummer till alla men frågar nog om det på förskolan på tisdag. Min mellantjej hade nyligen kalas men då var det bara 5 små kompisar inbjudna, men jag fick sms:a 2 även där & fråga. Denna gång gäller det lite fler barn dock.

  • Alexi

    Jag förstod att det var mig du syftade på, jag hade bara hunnit läsa din ts innan jag skrev första svaret.

    Jag tycker folk är såå oförskämda!

  • Mellanmjölkens land

    Standard vid barnkalas är väl annars att man bara hör av sig om man får förhinder? Står det OSA (och jag noterar det) skulle jag självklart höra av mig och meddela att barnet kommer men det är som sagt inte standard här.

  • Solstråle00001
    Mellanmjölkens land skrev 2015-12-07 20:14:40 följande:

    Standard vid barnkalas är väl annars att man bara hör av sig om man får förhinder? Står det OSA (och jag noterar det) skulle jag självklart höra av mig och meddela att barnet kommer men det är som sagt inte standard här.


    Jag hör till dem som alltid vill ha svar oavsett, litar inte på att posten inte tappar bort korten! Trodde också att osa var allmänt kännt men har förstått på senaste att det inte är så...
Svar på tråden Utesluta eller räkna med Oanmälda?