• Anonym ((Studenter))

Vad Efterfrågas I Sverige?

Hejsan 

Vi är två studenter vid namn Lisa och Natalie som håller på att fördjupa oss inom företagsekonomi på Stockholms Universitet. Det är så att vi jobbar med sociala medier i vår studie och skulle därför vilja ha era åsikter om det går bra.

Det vi undrar är vad som efterfrågas här i Sverige. Och detta kan vara allt ifrån modebranschen till livsmedel till nöjen ja allt mellan himmel och jord. Vad vill ni ha?

Så kom igen nu svenska folket vad är det som fattas här i Sverige som vi inte har.
    Vad är det just DU behöver som inte finns?

Vi tackar så mycket för era åsikter och kommer redovisa en slutsats:)

MVH Lisa & Natalie

• Svar på tråden Vad Efterfrågas I Sverige?
  • Anonym ((Studenter))
    Nerfherder skrev 2015-12-08 07:53:35 följande:

Det som inte finns kan man numera lätt importera via internet.

Absolut fungerar det. Vad är det ni beställer från nätet i så fall?
  • lykeion

Vin och annat i matvarubutiker.
    Längre öppettider för alla butiker, inte bara apotek och matvarubutiker. Jag tycker inte att jag (någon) ska behöva stressa efter jobbet för att hinna handla det man vill eller måste. Säg att man inte är inne i stan förens 17, då har man max en timme på sig att shoppa i de flesta fall och mindre butiker kan stänga tidigare än så. Nej, förläng öppettiderna till 22 åtminstone, gärna med större butiker och varuhus som har öppet 24/7, eller i alla fall till in på småtimmarna. Och de får gärna öppna tidigare också.

Jag vet inte om jag har några speciella produkter eller kedjor jag saknar, kanske Sephora på fler orter, Kicks kan behöva konkurrens.

• lykeion
    lykeion skrev 2015-12-08 08:06:32 följande:

Vin och annat i matvarubutiker.
    Längre öppettider för alla butiker, inte bara apotek och matvarubutiker. Jag tycker inte att jag (någon) ska behöva stressa efter jobbet för att hinna handla det man vill eller måste. Säg att man inte är inne i stan förens 17, då har man max en timme på sig att shoppa i de flesta fall och mindre butiker kan stänga tidigare än så. Nej, förläng öppettiderna till 22 åtminstone, gärna med större butiker och varuhus som har öppet 24/7, eller i alla fall till in på småtimmarna. Och de får gärna öppna tidigare också.

Jag vet inte om jag har några speciella produkter eller kedjor jag saknar, kanske Sephora på fler orter, Kicks kan behöva konkurrens.

Och exemplet med Sephora och Kicks går givetvis att applicera på andra butiker, det var bara det som jag först kom att tänka på och som hade gynnat mig personligen.
  • MadHatter

Mycket bättre kollektivtrafik på landsbyggd.

Ett mer aktivt ochbspännande kulturliv.

Fast ni var mer ute efter materiella ting?

Skor som både är snygga och sköna!

Kläder som är designade efter olika typer av kroppar. Inte designade efter en kroppstyp och sen uppsydda i olila storlekar.

• Anonym (Dee)

- Preventivmedel för MÄN liknande p-piller för kvinnor. Det är dags nu.

- Ett bredare utbud och en högre kvalitet av veganska livsmedel i våra matvarubutiker, vilket det finns gott om på många andra håll i världen. 

- Fler veganska alternativ på restaurang och café. Här ligger Sverige också efter. 

- Vegansk modersmjölkersättning tillgängligt i matvarubutikerna, som ej kräver recept. (Nu fick min bebis vanlig komjölksbaserad ersättning så detta är inte superviktigt för mig personligen men jag vet att det finns en efterfrågan.) Detta finns också utomlands. 

- Ett större och mer lättillgängligt utbud av giftfria leksaker, nappar, nappflaskor och barnkläder etc. i största allmänhet. 

- Ett större utbud av ekologiska livsmedel i matvarubutikerna. 

- Ett större utbud av ekologiska, ej djurtestade, rengöringsprodukter/tvättmedel i matvarubutikerna. 

- Instämmer med detta. "I nöjesväg kan jag väl önska att Netflix får juridisk möjlighet att slopa sina regionbegränsningar, så att vi får lite bättre mediautbud här i Sverige." - Rorypop

- En robot som sköter all städning hemma? ;) <3

• Aniiee
    Nerfherder skrev 2015-12-08 07:53:35 följande:

Det som inte finns kan man numera lätt importera via internet.

Testa att beställa glass från australien på nätet. Se hur bra det går =P
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Tow2Mater
    lykeion skrev 2015-12-08 08:06:32 följande:

Nej, förläng öppettiderna till 22 åtminstone, gärna med större butiker och varuhus som har öppet 24/7, eller i alla fall till in på småtimmarna. Och de får gärna öppna tidigare också.

Lika med förskolor - öppna tidigare och förlängda öppettider.
  • Kendra

Klädbutiker etc bör va öppet till iaf 9 som det e utomlands. Är det så i storstäder i Sverige eller när stänger de? Förutom apotek bör även små livs, tobaksaffärer, och bagerier vara öppet alla dagar i veckan. Det ska kunna gå o va spontan! Samma med systembolagets öppettider, ett skämt om ni frågar mig.

• Aniiee
    Kendra skrev 2015-12-08 21:12:55 följande:

Klädbutiker etc bör va öppet till iaf 9 som det e utomlands. Är det så i storstäder i Sverige eller när stänger de? Förutom apotek bör även små livs, tobaksaffärer, och bagerier vara öppet alla dagar i veckan. Det ska kunna gå o va spontan! Samma med systembolagets öppettider, ett skämt om ni frågar mig.

Som boende i Stockholm kan jag meddela att det är bedrövligt. De flesta stänger mellan 18 och 20 på vardagar, och tidigare på helgen. Ahlens City är väl givmildast med öppettiderna och stänger först 21! *gasp* Öppnar sent gör de också.....
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Anonym (f.d. utlandsboende)

De senaste 3 åren har internetshopping med hemleverans av matvaror tagit sig, annars var det något jag saknat.

Jag saknar bättre och mer lättillgängliga återvinningsmöjligheter. Det är idiotiskt att många återvinningsstationer endast tar förpackningar, det finns ju mycket annat av framförallt metall som man vill återvinna. Samt att lätt kunna lämna in textilier/kläder och elektronik!

För mig är det helt ok att klädaffärerna har öppet till 20 och matbutikerna till 23, men så bor jag också i en stad. Lider inte heller av att Systembolaget har stängt på söndagar, var betydligt värre att bo i ett europeiskt land när allt inklusive mataffärer var stängt på söndagar!

Jag saknar även en större bredd i boendeutbudet - typ kollektiv, lägenheter för stora barnfamiljer, etc. Det tycks vara villa eller likadana bostadsrätter som gäller om man vill bo någonstans.

Svar på tråden Vad Efterfrågas I Sverige?