• melleht

Ångest om amning och att sluta

Hej!

Jag har fått en underbar dotter till! Jag hade önskat att jag skulle klara amningen bättre denna gång. Med förra dottern gick det bara 2 veckor sen fick jag förlossningsdepression och slutade amma helt. Denna gång har jag än så länge klarat av att amma snart 6 veckor. Men jag orkar inte längre och vill inte hamna i depression igen. Så söndags gav jag dottern ersättning på flaska och vilken lättnad det var. Ända tills min man kommer och nästan blir besviken på mig. Fick inte alls hans stöd denna gång, med förra barnet kände jag hans stöd hela tiden. Nu börjar jag få ångest över att jag vill sluta amma och det är ju de sista jag behöver känna då en depression ligger nära just nu.

Min bvc-sköterska är inte heller stödjande 'de är ju mysigt för dig nu när det går så bra' men det går ju inte bra, visst hon går upp fint i vikt men jag börjar må skitsnygg...

Min mans åsikter är att det 'är ju smidigare, slippa diska och blanda hela tiden ' det är i min åsikt smidigare för honom, så sa han aldrig vid första barnet.

Hur ska jag kunna sluta amma med gott samvete utan skuldkänslor när det är så här? Behöver stöd och tröst just nu...

Mvh

• Svar på tråden Ångest om amning och att sluta
  • melleht

Det tar tid att trappa ner, nu nere på två mål om dagen. Får ont i brösten direkt, har tydligen mkt mjölk...men jag kämpar på. Vilken ersättning rekommenderar ni? Bvc sa nan men jag hör så många olika bud...

Det är ett jättesvårt beslut för mig med så jag förstår vad du menar, vi mammor måste ju må bra!

• Iowhannah
    melleht skrev 2015-12-13 17:09:35 följande:

Det tar tid att trappa ner, nu nere på två mål om dagen. Får ont i brösten direkt, har tydligen mkt mjölk...men jag kämpar på. Vilken ersättning rekommenderar ni? Bvc sa nan men jag hör så många olika bud...

Det är ett jättesvårt beslut för mig med så jag förstår vad du menar, vi mammor måste ju må bra!

Vi har testat både NAN och Babysemp. Just nu kör vi på NAN och kommer förmodligen fortsätta med det. Det var dessutom vad vår son fick när vi låg inne på neo, och de tyckte att vi skulle fortsätta med det.
  • Rani

NAN! Babysemp måste du blanda med hett vatten för att det ska bli bra och klumpfritt. Med NAN kan du värna till ättemp i mikro, skaka om, klart.

• minerva123
    Rani skrev 2015-12-13 18:20:48 följande:

NAN! Babysemp måste du blanda med hett vatten för att det ska bli bra och klumpfritt. Med NAN kan du värna till ättemp i mikro, skaka om, klart.

Vår yngsta har fått BabySemp sedan 6 månaders ålder och jag har aldrig sett att det skulle bli klumpar i det. Vi blandar pulvret i kallvatten från kranen, skakar och värmer i mikron till ättemperatur. Inga problem alls!
  • Iowhannah
    Rani skrev 2015-12-13 18:20:48 följande:

Jag upplevde aldrig några problem med Babysemp. Vi värmde till ättemp och blandade.
  • Rani
    Iowhannah skrev 2015-12-14 02:11:32 följande:

Jag upplevde aldrig några problem med Babysemp. Vi värmde till ättemp och blandade.

minerva123 skrev 2015-12-13 20:53:55 följande:

Vår yngsta har fått BabySemp sedan 6 månaders ålder och jag har aldrig sett att det skulle bli klumpar i det. Vi blandar pulvret i kallvatten från kranen, skakar och värmer i mikron till ättemperatur. Inga problem alls!

Bra i så fall. Jag tycker det blir klumpigt och skummigt. Får NAN att lösa bättre. Men det är ju bra om det funkar.
  • melleht

Nu har vi kört bara nan två mål/dag och hon börjar redan bli förstoppad och enormt gasig, fisarna stinker dessutom... Tips?

• Anonym (f)

Det är vanligt med förstoppning vid ersättning. Nu fick vi en unge som lätt får diarré istället... Men gå med i gruppen "Vi som flaskmatar - tips och råd på vägen" så får du hjälp :)

melleht skrev 2015-12-16 08:43:31 följande:

Nu har vi kört bara nan två mål/dag och hon börjar redan bli förstoppad och enormt gasig, fisarna stinker dessutom... Tips?

• Anonym (f)

"Till dig som flaskmatar ditt barn - tips och råd på vägen" hette den visst :)

Skyller på sömnlös natt :)

• hg129012

Vi fick tips från bvc att ge lactulos 1ml morgon o kväll.

Har fungerat bra här.

Nu brukar ja bara ge 1ml per dag ibland
  • Anonym (??)

Kul att vissa säger att man är lat om man ger ersättning. 
    Hur förklarar ni då det med att det är så himla mkt LÄTTARE att amma? 
    Säger ju liksom emot er själva? 
    Den enda som får en lättnad av att kvinnan ammar är ju mannen som slipper hjälpa till med matning, men vem vill ha en sån man liksom.

Svar på tråden Ångest om amning och att sluta