• Lillahjärtat

Kassar i sängen även att han har kisslarm

Snälla, min son på 7 år kissar i sängen, och har gjort det sen han slutade med blöjan på natten för flera år sen, även har vi kisslarm som sitter i kalsongerna, som vi lånat av läkaren, och som ringer varje gång det kommer en droppe på men oftast vaknar han inte ens av det,(det låter högt som ett brandlarm)

Någon som har det likadant och kan dela med sig om idéer?

Har även en ett åring som sover oroligt och höggravid på det..

Svar ja, jag skulle gärna vilja ha sömn på nätterna :(

• Svar på tråden Kassar i sängen även att han har kisslarm
  • RosaSmurf

Det är ju inte så att barn magiskt blir kissarna nattetid bara för att man har kissalarm.....

Och ja, det är fullt normalt att de larmar vid minsta dropp....

• zanlun

Hej, jag jobbar på BVC och är ansvarig för dessa enureslarm som de kallas. Jag brukar sätta en gräns på tre veckor, har det inte fungerat då kommer det förmodligen inte att fungera. Det viktiga är att ngn vuxen sover i samma rum o snabbt kan väcka barnet och ta in dem på toaletten. Nästa steg är en tabett som heter minirin men det är på recept och det måste du ta upp med läkare.
    Om du känner att orken tryter vilket jag förstår med syskon och en liten på gång så ta en paus, använd blöja ett par veckor igen och börja om. Lycka till...
    MVH Zandra

• cosinus

Vår 9-åring kör precis en vända med kisslarm.

Det vi fått höra så här långt från barnmottagningen där vi är inskrivna är:

De vill vänta tills barnet själv är motiverat för har man väl provat en gång kan de vara motsträviga att prova igen (om de misslyckats alltså)

Har inga framsteg alls hänt på 3 veckor så avbryter man (framsteg är alltså av typen att de börjar vakna även om de ff kissar ner sig, de behöver inte vara torra)

En vuxen måste sova bredvid tills barnet själv stiger upp och stänger av larmet utan att bli ruskat i. Ingen annan än sonen får stänga av larmet så när det larmar måste man snabbt som tusan upp, ruska liv i ungen och ha honom till att stänga av larmet. Man leker aldrig med larmet utan det ljudet = bli väckt (senare vakna) = kiss. 

Vi har haft larmet sen i slutet på sep. I början larmade det varje natt. Oftast kring 5-6 tiden. Det gick på bara några dagar att han fixade att hålla tätt den tiden. Han som alltid kunnat sova hur länge som helst vaknade nu till och började stiga upp och kissa ist kring 7. Det var nog en kombination av att han då lyckades hålla sig och inte släppa på när han blev kissnödig tidigare och sen faktiskt vaknade ordentligt när han verkligen behövde kring 7. 

Efter det fortsatte det ibland att larma tidigare på natten. Då vaknade han aldrig av sig själv för då sov han för djupt men på slutet så har han faktiskt inte haft såna olyckor heller. Är nog 2 veckor sen senaste kisslarmet.

När det gått två veckor utan larm så anses behandlingen klar. Vi nog i princip där men jag tänkte köra det över jul faktiskt. Jag vet att ändade rutiner i form av sena kvällar brukar kunna störa så jag fuskar lite och har kvar larmet lite till. När det inte låter så är det ju ingen nackdel att sova och vakta det längre.

• Lillahjärtat

Zanlun, tack för ditt svar,

Vi har provat tabletterna minirin innan vi provade kisslarmet, och det funkade ej och nu har vi kört kisslarmet i ca 3-4 månader och ibland funkar det jättebra och sen bara vänder det och ett par veckor blir det i sängen igen :( okej blöja, vi får prata om det, min son kan ju inte heller tycka att det är speciellt trevligt att det hamnar i sängen..

Tack igen

• Lillahjärtat

Cosinus, okej det lät konstigt, vår läkare ringde för 2 veckor sen men sa inte att behandlingen ska pågå i tre veckor och sen avbrytas..

Ska screenshota ditt svar och verkligen tänka på detaljerna,

Och läkaren har heller inte sagt att man ska sova nära, ska jag sova i sonensrum från och med nu då el ska vi avbryta?

Glömde ju skriva det att han får ej dricka efter kl 18 varje dag heller..

• cosinus
    Lillahjärtat skrev 2015-12-10 09:53:29 följande:

Cosinus, okej det lät konstigt, vår läkare ringde för 2 veckor sen men sa inte att behandlingen ska pågå i tre veckor och sen avbrytas..

Ska screenshota ditt svar och verkligen tänka på detaljerna,

Och läkaren har heller inte sagt att man ska sova nära, ska jag sova i sonensrum från och med nu då el ska vi avbryta?

Glömde ju skriva det att han får ej dricka efter kl 18 varje dag heller..

Att man ska sova nära är ju för att man ska kunna vara snabb. Att kroppen ska koppla ihop kiss med vakna i förlängningen. Det är också därför det är viktigt att barnet stänger av larmet själv för då är det verkligen vaket. Att gå in till ett sovande barn och stänga av larmet åt dem då behöver de inte vakna till. 

Just ja, en till sak. när larmet gått ska barnet på toa, prova kissa (sen kommer det ju kanske inget om det kissat ut allt i sängen).

Vi går hos en specialutbildad sjuksköterska på barnmottagningen och där verkar de ha väldigt tydliga regler om hur man ska och inte ska göra :)

Jag tycker att du nu har två val. Antingen avbryta och säga att vi försöker igen om något år eller flytta in till sonen, göra ett seriöst försök i 3 veckor och se om det blir några framsteg. Det beslutet måste du ta utifrån hur motiverad sonen är och din egen ork.
  • Lillahjärtat
    cosinus skrev 2015-12-10 10:52:45 följande:

Att man ska sova nära är ju för att man ska kunna vara snabb. Att kroppen ska koppla ihop kiss med vakna i förlängningen. Det är också därför det är viktigt att barnet stänger av larmet själv för då är det verkligen vaket. Att gå in till ett sovande barn och stänga av larmet åt dem då behöver de inte vakna till. 

Just ja, en till sak. när larmet gått ska barnet på toa, prova kissa (sen kommer det ju kanske inget om det kissat ut allt i sängen).

Vi går hos en specialutbildad sjuksköterska på barnmottagningen och där verkar de ha väldigt tydliga regler om hur man ska och inte ska göra :)

Jag tycker att du nu har två val. Antingen avbryta och säga att vi försöker igen om något år eller flytta in till sonen, göra ett seriöst försök i 3 veckor och se om det blir några framsteg. Det beslutet måste du ta utifrån hur motiverad sonen är och din egen ork.

Blir lite besviken på min läkare vi vart hos att hon inte ger oss tydligare regler och ger tips om hon tycker vi ska avbryta el fortsätta.. :/

Okej ja jag skulle orka att flytta in till han men jag har många gånger undrat om han verkligen bryr sig om han kissar i sängen, då det ibland inte verkar som han bryr sig och ibland tvärt om. Vill bara att detta ska gå över.. Både för min och speciellt för hans egen skull :( TACK så jätte mycket för allt..
  • cosinus

Min son verkade inte heller bry sig innan. Han vaknade aldrig ens utan rullade i sömnen till en torr fläck och sov vidare.

När väl larmet började ljuda så började han sova på spänn några nätter. Ungefär som man själv sover om man har en flygtaxi som kommer kl 5 och man är rädd att försova sig. Så det hände några ggr första veckorna att han vaknade och valde att gå upp och kissa fast han inte upplevde sig som nödig.

De ggr larmet väl ljöd var jag snabb som en vessla och ryckte upp honom. Inget finlir, av med täcket och tvinga upp honom på stört.

Jag kan på ett sätt ångra att vi inte gjort det innan men samtidigt vet jag inte om han varit mogen för två år sen. Svårt att säga. Gå på din magkänsla. Men att han inte bryr sig kan ju vara för att han inget märker, inte vet något annat och det är svårt att orka bry sig i något man inte känner att man kan påverka.

• Lillahjärtat
    cosinus skrev 2015-12-11 17:48:10 följande:

Min son verkade inte heller bry sig innan. Han vaknade aldrig ens utan rullade i sömnen till en torr fläck och sov vidare.

När väl larmet började ljuda så började han sova på spänn några nätter. Ungefär som man själv sover om man har en flygtaxi som kommer kl 5 och man är rädd att försova sig. Så det hände några ggr första veckorna att han vaknade och valde att gå upp och kissa fast han inte upplevde sig som nödig.

De ggr larmet väl ljöd var jag snabb som en vessla och ryckte upp honom. Inget finlir, av med täcket och tvinga upp honom på stört.

Jag kan på ett sätt ångra att vi inte gjort det innan men samtidigt vet jag inte om han varit mogen för två år sen. Svårt att säga. Gå på din magkänsla. Men att han inte bryr sig kan ju vara för att han inget märker, inte vet något annat och det är svårt att orka bry sig i något man inte känner att man kan påverka.

Okej tack för all bra info :)
  • Lillahjärtat
    zanlun skrev 2015-12-10 09:07:55 följande:

Hej, jag jobbar på BVC och är ansvarig för dessa enureslarm som de kallas. Jag brukar sätta en gräns på tre veckor, har det inte fungerat då kommer det förmodligen inte att fungera. Det viktiga är att ngn vuxen sover i samma rum o snabbt kan väcka barnet och ta in dem på toaletten. Nästa steg är en tabett som heter minirin men det är på recept och det måste du ta upp med läkare.

Om du känner att orken tryter vilket jag förstår med syskon och en liten på gång så ta en paus, använd blöja ett par veckor igen och börja om. Lycka till...

MVH Zandra

Jag tar nu ett avbryt i allt som har med kisslarm att göra, då det är dyngsura varje natt..

Men grejen är att när jag satte på han blöja så va det inget protest över huvudet taget,

7 år så borde det ta emot lite att ta på blöja efter ca 3-4 år..
Svar på tråden Kassar i sängen även att han har kisslarm